Regulering av temeratur i frysebokser

Som mange andre bruker jeg en fryseboks for oppbevaring av corneliusfat (og av og til for gjæring av lagerøl på lav temperatur). Jeg bruker et tidsur for å regulere temperaturen. Tidligere kjørte jeg strøm på i perioder på en times tid tre-fire ganger i løpet av døgnet, men har opplevd at to frysebokser har gått i stykker i løpet av de siste fem årene. Jeg har en mistanke om at kompressoren ikke tåler å bli slått av og på så ofte, så de siste par årene har jeg heller kjørt strøm på én gang i døgnet i ca fire timer. Så langt har fryseboksen vært ved god helse... Men dette medfører nødvendigvis ganske store temperatursvingninger i løpet av døgnet. Jeg måler  lufttemperaturer inne i boksen på mellom minus 5 grader og pluss 8 grader (som er den temperaturen jeg ønsker ølet skal holde). En ulempe er at de store temperatursvingningene fører til mye konden inne i fryseren. Jeg er heller ikke sikker på om flaskeølet har så godt av de store svingningene (i fatene er nok temperaturen adskillig jevnere).
Jeg vet at andre bruker ulike termostatløsninger for å holde temperaturen mellom bestemte intervaller, noe som nødvendigvis må medføre mye av og på for kompressoren. Men selve teknologien for kjøleskap og frysebokser er jo basert på termostater som slår kompressoren av og på, så kanskje er det jeg som er overtroisk her? Er det andre som har erfaringer på hvordan man styrer temperaturen i fryseboksen på en grei måte, uten at det skader kompressoren?
 
Det skal gå bra å regulere en fryser med en ekstern termostat som f.eks ELV sin som selges av humlegården, denne kan du stille intervallet på slik at kompressoren ikke går av og på hele tiden. Problemet med å bruke en fryser til øleskap er at kompressoren jobber på høyere trykk siden kjølemediet ikke blir så kaldt som det skal, det betyr at kompressoren får et kortere liv. Uansett vet jeg om flere som bruker frysere til lagring av øl inkludert meg selv, og min siste fryser har gått i 3 år uten problemer.

En slik termostat:

http://www.brygging.no/BryggingWeb/produktomtale.aspx?ProduktID=66
 
Hei!

Jeg fikk tak i min universal termostat i Tyskland. Litt billigre, hvis penger spiller en rolle.

Søk på "UT 100" på www.conrad.de. skal være det første treffet. ikke vanskelig å finne en rabattkupong til dette stedet.
Veldig gode digitale thermometere hvis du vil retferdiggjøre portoen:)

Yngve
 
Tilbake
Topp