rehydrere tørr gjær?

tok ut 2-3 dl av vørteren jeg hadde kokt å avkjølt til å rehydrere tørr gjæren i, er jammen ikke sikker på at dette var noe smart likevel.  Noen andre vært like smart som meg å vet om dette er utrolig dumt eller om det faktisk var litt lurt? :bank2:

Du vil få omtrent samme effekt som om du hadde hatt gjæren rett i vørteren, noe som strengt tatt er veldig langt fra noen katastrofe. Du vil få litt mindre levende gjær, ettersom flere gjærceller dør i møte med vørter enn i møte med rent vann, men sannsynligvis går dette helt fint.

var nok redd for det ja... Men er nokså sikker på at det blir nok gjær for det, pitchet 12 gr med tørrgjær på 11L med vørter. Regnet ut fra mr.malty den sa egentlig at jeg skulle bruke 9gr. Dog blir det ikke gjort igjen, var jeg som ble litt for smart for mitt eget beste det derran prosjektet der ja :p

Jeg skal brugge Gahr Pils, skal bruke saflager e-34/70. Tenkte å rehydrere. Men jeg mener at man bør piche gjær i vørter på en lavere temp enn gjæringstemp. Men på rehydreringsoppskrift står det at det skal pitches ved 23grader. Blr jeg da etterpå kjøle vørteret og den rehydrerte gjæra ned til f.eks 8grader og så pitche gjæra? Tips?

Jeg skal brugge Gahr Pils, skal bruke saflager e-34/70. Tenkte å rehydrere. Men jeg mener at man bør piche gjær i vørter på en lavere temp enn gjæringstemp. Men på rehydreringsoppskrift står det at det skal pitches ved 23grader. Blr jeg da etterpå kjøle vørteret og den rehydrerte gjæra ned til f.eks 8grader og så pitche gjæra? Tips?

Denne problemstillinga skjønte jeg ikke. Å rehydrere gjæren betyr at du blander den med et par desiliter rent vann. Selv om dette vannet holder 23 grader, så kan du jo ha dette rett i vørteren uten å kjøle det ned først?

Denne problemstillinga skjønte jeg ikke. Å rehydrere gjæren betyr at du blander den med et par desiliter rent vann. Selv om dette vannet holder 23 grader, så kan du jo ha dette rett i vørteren uten å kjøle det ned først?

Det sies at man skal tilsette gjæra i vørteret under gjæringstemp. I dette tilfellet skal det gjøres på 8-10grader. Og gjæra og vørteret bør vel ha tilnermet samme temp når gjøra tilsettes. I dette tilfellet blr jeg da tilsette gjæra når vørteret har 8-10grader. Skal jeg da kjøle ned gjæra etter jeg har rehydrert den? Da den skal rehydreres på 23 grader

Det sies at man skal tilsette gjæra i vørteret under gjæringstemp. I dette tilfellet skal det gjøres på 8-10grader. Og gjæra og vørteret bør vel ha tilnermet samme temp når gjøra tilsettes. I dette tilfellet blr jeg da tilsette gjæra når vørteret har 8-10grader. Skal jeg da kjøle ned gjæra etter jeg har rehydrert den? Da den skal rehydreres på 23 grader

Jeg kjenner ikke helt igjen at gjæren skal være kjølt ned til under vørtertemperaturen. Har du noen kilde til hvor du har lest dette?

Opplysninger om rehydrering får en fra gjærprodusent.

Eks
uTlXyD5.png

bADDrls.png

Vørter og gjær bør ha mest mulig lik temperatur når gjæren tilsettes.
Vørter og gjær kan ha en lavere temperatur enn den ønskede gjæringstemperaturen.
Dersom du skal ha en gjæringstemperatur på 18 grader, tilsetter du gjær (16 grader) i vørter (16 grader) og lar den stige til 18 grader over et døgn

Jeg kjenner ikke helt igjen at gjæren skal være kjølt ned til under vørtertemperaturen. Har du noen kilde til hvor du har lest dette?

Nei jeg har ikke lest dette, det er derfor jeg spør. Det jeg har fått beskjed om fra folk som jeg kjenner som har greie på gjær, er at man skal helst tilsette gjæra når vørteret har lavere temp enn angitt gjæringstemp. Og da lirte jeg på dette med rehydreringsprosessen. Siden det står ofte at gjæra og vørteret skal ha tilnermet lik temp ved pitching, så blir det vanskelig når det står oppgitt at gjæra skal rehydreres på 23grader og at vørteret skal senkes til f.eks 9grader før pitching så blir litt selvmotsigende metode, så derfor lurer jeg på følgende: man har vørter på 9grader, og rehydrert gjær på 23grader... Bør man da kjøle ned den rehydrerte gjæra til 9-10grader før pitching? Eller kan man trygt pitche gjæra på 20grader f.eks, for så å senke tempen til 8-9grader for gjæring?

Ja da står det jo mellom 3 valg:

1. pitche rehydrert gjær på ca 20 grader (har kjølnet litt på kjøkkenbenken) i 10 grader vørter
2. kjøle ned skåla med rehydrert gjær til 10 grader før pitching
3. Strø gjæren tørt i vørteren.

Jeg har brukt noe mellom altenativ 1 og 2 med hell. Brygger i garasje og vil da tro at skålen kjøles naturlig ned til garasjetemperatur, hva den måtte være. Jeg vet ikke hvilke følger alternativ 2 gir.

@Bårdd Hjelp!

1. pitche rehydrert gjær på ca 20 grader (har kjølnet litt på kjøkkenbenken) i 10 grader vørter

Jeg har brukt noe mellom altenativ 1 og 2 med hell. Brygger i garasje og vil da tro at skålen kjøles naturlig ned til garasjetemperatur, hva den måtte være. Jeg vet ikke hvilke følger alternativ 2 gir.

@Bårdd Hjelp!

Ok.

Jeg kommer til å pitche d tørt denne gangen etter anvisning fra leverandør på ca 15grader. Så settes det i gjærskap og stilles inn på 10grader, så øker jeg gjæringstemperaturen til 12 i løpet av gjæringstiden. Så får jeg se litt mer på rehydrering neste gang, kanskje jeg har fått litt mer greie på det til da Jeg skal pitche om noen få minutter :)

Nei jeg har ikke lest dette, det er derfor jeg spør. Det jeg har fått beskjed om fra folk som jeg kjenner som har greie på gjær, er at man skal helst tilsette gjæra når vørteret har lavere temp enn angitt gjæringstemp. Og da lirte jeg på dette med rehydreringsprosessen. Siden det står ofte at gjæra og vørteret skal ha tilnermet lik temp ved pitching, så blir det vanskelig når det står oppgitt at gjæra skal rehydreres på 23grader og at vørteret skal senkes til f.eks 9grader før pitching så blir litt selvmotsigende metode, så derfor lurer jeg på følgende: man har vørter på 9grader, og rehydrert gjær på 23grader... Bør man da kjøle ned den rehydrerte gjæra til 9-10grader før pitching? Eller kan man trygt pitche gjæra på 20grader f.eks, for så å senke tempen til 8-9grader for gjæring?

Det viktigste i dette rådet er nok at vørteren skal være litt under gjæringstemperatur. Da har du en sikkerhetsmargin så du ikke begynner gjæringa for varmt. Å kjøle ned gjæren er jeg ganske sikker på at det er er mindre viktig, og selv om jeg har sett noen nevne "kuldesjokk" for gjæren så er det veldig vanskelig å finne noen forklaring på hvordan det påvirker resultatet.

Kjøl ned vørteeren som planlagt og tilsett rehydrert gjær uten så alt for mye om og men.

Du kan eventuelt kjøle ned vørter til f.eks 9 grader (eller 1-2 grader under den temperatur du skal gjære på) og rehydrere gjæren på 23 grader. Når gjæren er rehydrert, kan du sakte men sikkert tappe litt og litt 9 graders vørter oppi rehydrerings glasset og røre for å sakte kjøle den rehydrerte gjæren ned til gjæringstemp. Når den er et par grader unna kan du helle den i vørteren.

Jeg personlig er ikke noe fan av å hive 23 graders rehydrert gjær i 9 graders vørter, så om jeg er for lat til å kjøle den rehydrerte gjæren ned til gjæringstemp som beskrevet over så rehydrerer jeg heller gjæren som vanlig, og har den i en 3 liters starter (dette gjøres 3 dager før jeg skal brygge) som jeg setter i kylen når den er ferdig og på bryggedagen dekanterer jeg "ølen" på toppen og pitcher den friske nedkjølte gjæren i den nedkjølte vørteren.

Generellt, er det ikke maks fem grader høyere temperatur på gjæren i forhold til vørteren man sier?
Følger rådet fra Gahr som, hvis jeg ikke husker mye feil, var å kjøle ned til 7-8C både for gjær og vørter,
evt gjærtemperatur en grad eller to under. Men bruker ikke stort mer enn en god time til å nå samme temperatur på gjær som på vørter.
Hvor lang nedkjølingstid som er det optimale for rehydrert 34/70 (med vørtertemp rundt 10C) tror jeg Fermentis har skrevet noe om.
Men hvor det stod er glemt. Let så finner du det kanskje.

@Bårdd Hjelp!

Tørrgjær? 34/70. Interessant problemstilling. Normalt sier man innen 5 grader er ok. Min anbefaling er rehydrer på 30 grader. Lagergjær dør på 37. La den stå i romtemperatur i 15 min rør om og sett den slik at den når 15 grader. Det gjør den raskt dersom omgivelsene holder 10 15 grader. 15 20 min. Sett til.

Mva
Bårdd

Jeg personlig er ikke noe fan av å hive 23 graders rehydrert gjær i 9 graders vørter, så om jeg er for lat til å kjøle den rehydrerte gjæren ned til gjæringstemp som beskrevet over så rehydrerer jeg heller gjæren som vanlig, og har den i en 3 liters starter (dette gjøres 3 dager før jeg skal brygge) som jeg setter i kylen når den er ferdig og på bryggedagen dekanterer jeg "ølen" på toppen og pitcher den friske nedkjølte gjæren i den nedkjølte vørteren.

En prosess som, i tillegg til å kreve en god del arbeid, fjerner en av de største fordelene med tørrgjær: Forutsigbarhet i gjærmengde og vitalitet. Jeg synes dette høres litt ut som det verste fra to verdener, med arbeidet og usikkerheta knyttet til en starter, uten å få det store utvalget av gjærstammer som flytende gjær gir.

Ja, men om man har kontroll på prosessene sine og synes det er verdt å ta seg tid til det, så har man fordelen av at man kan sjekke utgjæringsprosent på starteren, man får mere gjær (mere kontroll over pitch mengde med fersk gjær) og man kan smake på starteren før man pitcher.

Eller man kan bare kjøpe et par ekstra poser tørrgjær og drysse rett i gjæringskaret om man vil unngå ekstra arbeid... :D

Du kan også følge en av White Labs anbefalinger:

"LAGERING OPTIONS FOR THE MICROBREWER
(...)
2) Start fermentation at ale temperatures
Order the corresponding barrel size for your system (i.e. 7 Bbl for a 7Bbl system). Maintain fermenting wort temperature at ale temps (about 68°F) until signs of fermentation are evident (i.e. CO2 evolution). Begin to lower temperatures to desired fermentation temperature. Lower 10°F over each 12 hour period until temperature is reached. For each succeeding generation, repitch as per #4. Flavor effects of this method vary with yeast strain, recipe, and palette. Most of our customers report little or no flavor effects of starting fermentation at higher temperatures."

Kilde: http://www.whitelabs.com/beer/guidelines-white-labs-pitchable-yeast-cultures

Tilbake
Topp