Jeg skal brugge Gahr Pils, skal bruke saflager e-34/70. Tenkte å rehydrere. Men jeg mener at man bør piche gjær i vørter på en lavere temp enn gjæringstemp. Men på rehydreringsoppskrift står det at det skal pitches ved 23grader. Blr jeg da etterpå kjøle vørteret og den rehydrerte gjæra ned til f.eks 8grader og så pitche gjæra? Tips?
Denne problemstillinga skjønte jeg ikke. Å rehydrere gjæren betyr at du blander den med et par desiliter rent vann. Selv om dette vannet holder 23 grader, så kan du jo ha dette rett i vørteren uten å kjøle det ned først?
Det sies at man skal tilsette gjæra i vørteret under gjæringstemp. I dette tilfellet skal det gjøres på 8-10grader. Og gjæra og vørteret bør vel ha tilnermet samme temp når gjøra tilsettes. I dette tilfellet blr jeg da tilsette gjæra når vørteret har 8-10grader. Skal jeg da kjøle ned gjæra etter jeg har rehydrert den? Da den skal rehydreres på 23 grader
Jeg kjenner ikke helt igjen at gjæren skal være kjølt ned til under vørtertemperaturen. Har du noen kilde til hvor du har lest dette?
Ja da står det jo mellom 3 valg:
1. pitche rehydrert gjær på ca 20 grader (har kjølnet litt på kjøkkenbenken) i 10 grader vørter
2. kjøle ned skåla med rehydrert gjær til 10 grader før pitching
3. Strø gjæren tørt i vørteren.
Jeg har brukt noe mellom altenativ 1 og 2 med hell. Brygger i garasje og vil da tro at skålen kjøles naturlig ned til garasjetemperatur, hva den måtte være. Jeg vet ikke hvilke følger alternativ 2 gir.
@Bårdd Hjelp!
Nei jeg har ikke lest dette, det er derfor jeg spør. Det jeg har fått beskjed om fra folk som jeg kjenner som har greie på gjær, er at man skal helst tilsette gjæra når vørteret har lavere temp enn angitt gjæringstemp. Og da lirte jeg på dette med rehydreringsprosessen. Siden det står ofte at gjæra og vørteret skal ha tilnermet lik temp ved pitching, så blir det vanskelig når det står oppgitt at gjæra skal rehydreres på 23grader og at vørteret skal senkes til f.eks 9grader før pitching så blir litt selvmotsigende metode, så derfor lurer jeg på følgende: man har vørter på 9grader, og rehydrert gjær på 23grader... Bør man da kjøle ned den rehydrerte gjæra til 9-10grader før pitching? Eller kan man trygt pitche gjæra på 20grader f.eks, for så å senke tempen til 8-9grader for gjæring?
Ja da står det jo mellom 3 valg:
1. pitche rehydrert gjær på ca 20 grader (har kjølnet litt på kjøkkenbenken) i 10 grader vørter
2. kjøle ned skåla med rehydrert gjær til 10 grader før pitching
3. Strø gjæren tørt i vørteren.
Jeg har brukt noe mellom altenativ 1 og 2 med hell. Brygger i garasje og vil da tro at skålen kjøles naturlig ned til garasjetemperatur, hva den måtte være. Jeg vet ikke hvilke følger alternativ 2 gir.
@Bårdd Hjelp!
Jeg personlig er ikke noe fan av å hive 23 graders rehydrert gjær i 9 graders vørter, så om jeg er for lat til å kjøle den rehydrerte gjæren ned til gjæringstemp som beskrevet over så rehydrerer jeg heller gjæren som vanlig, og har den i en 3 liters starter (dette gjøres 3 dager før jeg skal brygge) som jeg setter i kylen når den er ferdig og på bryggedagen dekanterer jeg "ølen" på toppen og pitcher den friske nedkjølte gjæren i den nedkjølte vørteren.