Rehydrering, temperatur?

Hei. Ved rehydrering av tørrgjær: Skal temp på vann være det samme som vørteren(8grader i mitt tilfelle) eller skal det være varmere? Om den skal være varmere, skal den pitches rett i kald vørter eller kjøles til 8grader først?

Antar det er en undergjær siden vørtertemperaturen er 8C.
Fritt etter hukommelsen, W-34/70 rehydreres ved ca 25C. Sjekk hva gjærprodusenten sier.
Tror det anbefales at man kjøler den ned mot vørtertemperatur og at Gahr skriver et sted "gjerne litt under vørtertemperatur".
Men er alltid usikker når jeg kjøler ned. Dette fordi jeg også mener å ha lest at etter rehydrering bør det helst ikke gå mer enn en time før den has i vørteren. Og det harmonerer lite med sakte temperaturreduksjon på lagergjær.
Så ser gjerne at du får et bedre svar på dette.

Antar at du brygger en lager, normalt så rehydrerer man rundt 20-25gr og pitcher uten å senke tempen til vørter temp. Selv så bruker jeg å tappe en liten skvett med vørter i den rehydrerte gjæren for å utjevne temperatueren litt, røre om og la det stå noen minutter før jeg pitcher...

^ Det er den framgangsmåten produsenten oppgir for Nottingham, også. Det er jo en grei måte å gjøre det på. Men kan man ikke ganske enkelt sette karet en rehydrerer i, i kaldt/kaldere vann? (Jeg bruker en stålkjele, og det er lett å ha god kontroll på kjølingen da, slik at det ikke går for fort nedover.)

Vil du definere "for fort"?
Hvis man skal cc lager så leser jeg at kjøleskap kan bli for fort.
Og det går kanskje mer enn ett døgn med en full bøtte å gå f eks 8C ned til et par grader.
Men startere på noen få liter setter vi jo i kjøleskapet.
Er det rart man er

nei - jeg skjønner ikke så mye av det der, jeg heller. Men det ser ut til å gå greit å slenge startere inn i kaldt kjøleskap; det er noe jeg har gjort mye av. Og vi tar jo rør ut av kjøleskap og setter dem rett i romstemperatur.

Men til det du spurte om: Ikke fortere enn 10 grader på 5 minutter. Jeg ville vel bruke 10 minutter fra 30+ og ned til normal pitchtemperatur på 17 grader for Nottingham, som er den tørrgjæren jeg har brukt. (Dette er basert på produsentens instruks om å senke den maks 10 grader ved hjelp av vørterinnblanding med 5 minutters mellomrom.)

Jeg skal rehydrere US-05 nå snart. Je har gjort dette flere ganger med suksess med følgende fremgangsmåte: Pitcher gjæra i vann på 30grader i en liten stålkasseroll. Setter den lille stålkasserollen i en stor kasseroll med vann som har 30grader. Så lar jeg den stå der i 15-20min før jeg tar kasserollen opp og rører forsiktig i gjæra. Så setter jeg den i vasken med rennende kaldt vann rundt kasserollen for å senke tempen på gjæra. Senker da tempen relativt sakte ned til 20grader. Har oppi en skvett vørter på ca 20grader oppi sammen med gjæra i det jeg tapper vørtere på gjæringskaret. Heller gjæra i vørteret mens jeg tapper. Jeg er usikker på om dette er den perfekte oppskrifta, men alt ølet jeg har gjort det på denne måten med, har blitt veldig godt utgjæra. Er gjerne åpen for innspill om det er forbedringer i prosessen eller andre måter å gjøre det på.

Tilbake
Topp