Reisebrev fra Italia – Dag 2

  • Trådstarter Per Øyvind Arnesen
  • Startdato
Status
Stengt for ytterligere svar.
P

Per Øyvind Arnesen

Det var en lørdags morgen etter en fredags natt… Da formkurven hadde nådd et akseptabelt nivå var det på tide å utforske hva Roma by hadde å by på av severdigheter. I følge Google Maps var det om lag en og en halv time å gå inn til sentrum og været var fint. Er man nordmann på tur så er man nordmann på tur og da skal Apostlenes hester få kjørt seg. Ut å gå.

An idiot abroad

Dette med å gå er tydeligvis noe som ikke har fått all verden til fotfeste i Italia for det virket som jeg var den eneste som var ute og labbet og at fortau var forbeholdt parkering av biler. Arkitekturen i Roma var virkelig noe for seg selv, ikke bare se anerkjente monumentene men jeg følte til tider at det dukket opp det ene storslåtte bygget etter det andre rundt enhver sving.

Rusle ved bredden av Tiber og ha en seg en gelato på Isola Tiberina er heller ikke helt feil. Faktisk ganske rett.

Med dette sagt er det en liten bummer å kjøre solo i Roma når det kommer til severdigheter. Det virket som jeg var omgitt av forelskede par og henrykte grupper. Å høre på opera utenfor Pantheon alene er ikke helt det store og jeg følte meg som Karl Pilkington i «An Idiot Abroad» når jeg besøkte Spansketrappene. En helt grei trapp for all del – men det var tross alt bare en trapp.

IMG_3603-150x150.jpg




God på øl ikke bare vin

Roma har også en del å by på om man er interessert i god øl (god mat får man som godt som overalt). Bir & Fud er virkelig verdt et besøk – de kan både øl og mat (noe kanskje navnet tilsier). Og når jeg sier øl mener jeg ikke Birra Moretti og Peroni – men skikkelig håndverksøl, både på fat og flaske.

Så klarer du å løsrive deg fra å drikke Amarone og spise pizza er dette et fullverdig alternativ.

Jeg vil også trekke fram en ølbutikk som absolutt er verdt et besøk om man er i byen – Domus Birrae. Ti minutter unna togstasjonen og metroen så du trenger ikke drasse flaskene dine så alt for langt. Mye italienske øltyper samt internasjonale – til og med norske. Undertegnede fant både Lervig og 7 Fjell Bryggeri. Den hyggelige damen i kassen var svært behjelpelig. Om dette skyldes at jeg var ikledd en 7 Fjell Bryggeri-hoodie vites ikke. Butikken anbefales på det varmeste.

En flott by

Jeg vil anbefale Roma på det varmeste om man er interessert i øl eller ikke. Dra med kona, gubben eller kjæresten til Roma – her får du det ypperste i mat, vin og øl. Ispe dette med kultur rundt hvert eneste gatehjørne og du er sikret en knallferie.

For meg ble dagen avsluttet med en pizza og et lite glass vin – klar for dømming i morgen!

Kim Odland – Roma

The post Reisebrev fra Italia – Dag 2 appeared first on Norbrygg.

Fortsett å lese...
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Tilbake
Topp