Rekarbonere flatt Pale Ale.

Hei. Min første men definitivt ikke siste post på dette forumet.

Jeg har i helgen smakt på 6 flasker av vår første batch med hjemmebrygget øl.
Spenningen var helt klart stor da jeg åpnet den første flasken, og skuffelsen minst like stor da det ikke skummet i glasset.
Smaken på ølet (Pale Ale fra olbrygging.no) var veldig bra, men kullsyre var det lite av.
Flaske nr.2 ble åpnet og her var det plutselig fint skum. og helt fin mengde kullsyre.
etter 6 flasker er det 50/50 med tamt/kullsyreholdig øl.

Før flasking ble ølet stukket om til nye fat og tilsatt sukkerlake. 6g/liter. Men dette ble ikke rørt ut.

Hvis jeg åpner en flaske som det ikke er futt i, kan jeg tilsette sukker og ha på ny kork for så å la det stå i ca. 14 for å "rekarbonere" ?
 
Ja det kan du. Neste gang, vær nøye med å røre sukkerlaken forsiktig ut i karet uten å "plaske". Det må ikke tilføres oksygen etter gjæringen.
 
Det er bra! Skal jeg bare ha dextrosepulver rett i flaska og sette på ny kork? Hvordan er det å få oksygen i flaska?
 
Bland heller ut en passe mengde i litt vann, si at du fex starter med 50g sukker, så fyller du på med kokende vann til du kommer til 1dl og rører til det løser seg opp, når det kjølner etterfyller du med vann for å komme til samme volum. Bruker du 0,5L flasker vil da 6 ml være passe til 1 flaske, evt 4cl til en 0,33-flaske. Så kan du bruke en doseringssprøyte fra apoteket til å måle opp, så setter du på ny kork. I de flaskene som ikke har noe futt vil det uansett stort sett være luft under korken, ikke co2, så det vil ikke bli noe verre av å åpne og tilsette sukkerlake
 
Tilbake
Topp