Kjære ølbryggervenner, vokt dere for "storebror ser deg". En uhyggelig opplevelse jeg hadde for litt siden er som følger: En vakker dag på "Farmen"(som vi kaller gården vår), dumper det ned et brev fra Sosial,- og helsedepartementet adressert til "Farmens Gårdsbryggeri" i postkassen. Kort fortalt stod det at de hadde oppdaget via våre hjemmesider at vi driver med brygging av øl. De måtte da presisere at dette ikke var lov i Norge uten spesielle tilatelser etc. etc., med mindre det var kun til privat bruk. :neinei: Det var heller ikke tillatt å reklamere for slike produkter, så bilder av slik virksomhet måtte fjærnes fra hjemmesiden. Man kunne sågar bli bøtelagt for slike vederstyggeligheter. Selv om jeg, etter pålegg fra direktoratet, svarte skriftlig at det kun var til privat bruk :skaal:, som forøvrig også fremkom av våre kjemmesider, fremholdt de at det alikevel ikke var tillatt med "reklame for slike produkter". Mitt spørsmål er da hvordan man kan definere det som reklame, når produktet ikke frembys for salg?? En helt annen ting er hvordan kan myndighetene i så fall tillate all den eksisterende dekning i media av både øl, vin og brennevin, uten å definere dette som reklame?? Er det kanskje slik at man ser litt igjennom fingrene med reklame for alt som selges på vinmonopolet, mens alt annet slåes ned med hård hånd? Jeg har for så vidt ikke noe imot reklameforbud mot alkohol, men jeg er veldig opptatt av at loven skal være lik for alle. ???
Besøk gjerne hjemmesiden på: www.myrbraaten.no/farmen under "bryggerhuset", og se hva du synes selv. Setter pris på tilbakemeldinger både i forumet og gjerne også i gjesteboken på "Farmen"
Fortsatt god jul og godt nyttår :skaal2:
Tom på Farmen.
Besøk gjerne hjemmesiden på: www.myrbraaten.no/farmen under "bryggerhuset", og se hva du synes selv. Setter pris på tilbakemeldinger både i forumet og gjerne også i gjesteboken på "Farmen"
Fortsatt god jul og godt nyttår :skaal2:
Tom på Farmen.