Reklameforbud.??

Kjære ølbryggervenner, vokt dere for "storebror ser deg". En uhyggelig opplevelse jeg hadde for litt siden er som følger: En vakker dag på "Farmen"(som vi kaller gården vår), dumper det ned et brev fra Sosial,- og helsedepartementet adressert til "Farmens Gårdsbryggeri" i postkassen. Kort fortalt stod det at de hadde oppdaget via våre hjemmesider at vi driver med brygging av øl. De måtte da presisere at dette ikke var lov i Norge uten spesielle tilatelser etc. etc., med mindre det var kun til privat bruk. :neinei: Det var heller ikke tillatt å reklamere for slike produkter, så bilder av slik virksomhet måtte fjærnes fra hjemmesiden. Man kunne sågar bli bøtelagt for slike vederstyggeligheter. Selv om jeg, etter pålegg fra direktoratet, svarte skriftlig at det kun var til privat bruk :skaal:, som forøvrig også fremkom av våre kjemmesider, fremholdt de at det alikevel ikke var tillatt med "reklame for slike produkter". Mitt spørsmål er da hvordan man kan definere det som reklame, når produktet ikke frembys for salg?? En helt annen ting er hvordan kan myndighetene i så fall tillate all den eksisterende dekning i media av både øl, vin og brennevin, uten å definere dette som reklame?? Er det kanskje slik at man ser litt igjennom fingrene med reklame for alt som selges på vinmonopolet, mens alt annet slåes ned med hård hånd? Jeg har for så vidt ikke noe imot reklameforbud mot alkohol, men jeg er veldig opptatt av at loven skal være lik for alle. ???

Besøk gjerne hjemmesiden på: www.myrbraaten.no/farmen under "bryggerhuset", og se hva du synes selv. Setter pris på tilbakemeldinger både i forumet og gjerne også i gjesteboken på "Farmen"

Fortsatt god jul og godt nyttår :skaal2:
Tom på Farmen.
 
Tja, dette her forundrer meg også en god del. Jeg er enig med deg i at dette ikke er reklame for produkter som selges, men heller en fremvisning av det du driver med i fritiden. All det gode øl, vin, schnapps, fenalår osv som du mekker selv hjemme får meg derimot til å ha lyst til å ta meg en tur innom for å 'avnyte i privat atmosfære' :)
 
Men jøssenammenæ da!?

Noen i 'temanget har kanskje vært i dårlig humør en dag, og funnet ut at Farmen gardsbryggeri var et enklere mål enn landsdekkende medier...

Hårreisende.

På en litt lystigere fot; "Myrbråtini" må være det beste navnet på en sterkvin så langt  :biersmile:
 
Hva ble enden på visa? Sluttet de å følge opp denne saken? Det er jo forbudt med reklame for slike ting, så om bare presiserte det på generelt grunnlag en gang til og la saken fra seg, så er jo saken biff. :)

Uansett, så lenge du har rent mel i posen kan vel Sosial- og Helsedepartemantet (-direktoratet?) skrive så mange brev de bare vil?
 
Foreløpig har det ikke skjedd noe mer i saken. Det er lenge siden jeg fikk det siste brevet hvor de ba meg om å fjerne bildene fra min hjemmeside, og samtidig truet med at de hadde hjemmel for å ilegge straffegebyr :lessmile:. Jeg har ikke fjernet noen bilder, men jeg har for sikkerhets skyld gjort oppmerksom på med rød skrift at "alle produktene er hobbyprodukter og kun til privat bruk".

Er litt usikker på hvordan de vil reagere nå, for nå har jeg i tillegg lagt ut på hjemmesiden at jeg driver med nybegynnerkurs i hjemmebrygging. Det burde vel ikke være noe problem så lenge det er kun for personer over 18 år, og til privat bruk? ??? Vi får bare håpe det beste. Det er ikke greit når man først har kommet i søkelyset. Siden vi nå er i gang med å lage pub og festsal i 2.etg. på låven, så er det best å være på god fot med myndighetene. Kan hende vi trenger noen bevillinger etter hvert. Legger ved et bilde av festsalen som begynner så smått og ta form (dersom jeg får det til).
 
Det kommer til å se supert ut! Her er det plass for store selskap slik som bryllup osv :). Tipser at det er det du sikter på?
 
Det er meget synd at man ikke kan legge ut bilder og nøytral omtale av sine produkter som er fullt lovlig og lage hjemme uten at det blir oppfattet som reklame.  ::)
 
Hei.

Ser at denne tråden mer eller mindre døde ut i mai 07 men har et forslag.

Vi setter opp en uavhengig portal med redaksjonelle reportasjer der øl smakes, fasiliteter omtales osv.
Alle som har noe å formidle, blir omtalt uavhengig men kan selvfølgelig linke fra egne sider til "sin" omtale.

Portalen vil altså framstå på linje med f.eks. polets "Vinbladet"  :bokser:
 
Dette syntes jeg var en kjempegod idè!! Da trenger vi bare en som har entusiasme nok til å starte det. Noen som melder seg??

Forøvrig øsnkes alle hjemmebryggere et godt nytt år!!

Tom på Farmen.
 
Det er fullt mulig å skrive under pseudonym :)

Ellers så er ikke dette bare en oppgave for én person, mange gjesteskribenter er jo ikke noe bakdel.

Bare sifra, så stiller jeg serverplass til disp. Dette er ikke en beige boks i kjelleren men en proffesjonell rack-montert 24/7/365 server som har vert oppe i ca. 3 år
Alternativt, så har jeg et domene som jeg kan lage subdomener av.

Forsto ikke det siste? Ta det rolig, dette ordner seg, trenger bare en aktiv redaktør.
 
Andresen skrev:
Det er fullt mulig å skrive under pseudonym :)

Ellers så er ikke dette bare en oppgave for én person, mange gjesteskribenter er jo ikke noe bakdel.

Bare sifra, så stiller jeg serverplass til disp. Dette er ikke en beige boks i kjelleren men en proffesjonell rack-montert 24/7/365 server som har vert oppe i ca. 3 år
Alternativt, så har jeg et domene som jeg kan lage subdomener av.

Forsto ikke det siste? Ta det rolig, dette ordner seg, trenger bare en aktiv redaktør.

I stedet for å finne opp hjulet på nytt, og starte enda et nettsted uten innhold, kunne man kanskje engasjert seg litt i Norbrygg og Norøl?

Bare en tanke...
 
Alle av oss som er medlem i Norbrygg, er samtidig også medlem i Norøl. Der tror jeg at de er glade for all slags nedskrevne erfaringer om forskjellige øltyper. Ta gjerne en titt på www.nor-ale.org også! ;)

Ellers, for de som bare vil dele smaksopplevelsen av en øl de nylig har smakt, så kan man også bare starte et emne i Øltyper og øl generelt. Kanskje jeg kommer til å bidra med mitt etter hvert, iom at jeg har skaffet meg litt belgisk øl i juleferien.  >:D
 
Tilbake
Topp