Rengjøring av brukte Cornelius-fat

Erlendso

Dommer
Jeg var på Vin og Bar i helgen og kjøpte to brukte Cornelius-fat. Må forreste skyte inn at han var en veldig hyggelig kar han som jobbet der.

Anyway, de jeg kjøpte var det faktisk rester av Cola på, og de trengs en del rengjøring før jeg tør tømme brygget oppi.

Noen som har en sjekkliste på hva og hvordan man går frem for å rengjøre disse fatene? Regner med at stigerøret byr på en utfordring, og i tillegg merket jeg at inn/ut ventilene sitter som sveiset. (Har forresten kjøpt nye pakninger og koblinger osv. på MoreBeer.com)
Og hvilket desinfeksjonsmiddel er best? Har hørt at man ikke skal bruke klor på rustfritt?
 
Krystallsoda er et meget bra vaskemiddel til rengjøring av fat og gjærings dunker og anna men det desinfiserer ikke. Man kan også kjøpe spesielle rensemidler og desinfeksjonsmidler i spesial forretninger som petit-agentur.no og vinogbar.no her i norge i hvertfall.
 
En gang så gjæret jeg øl i et corneliusfat, noe som selvfølgelig ga en del brunt skum øverst i fatet. Jeg lot fatet stå med ca 5 liter varmt vann og ca 5 dl kaustisk soda. Så lot jeg fatet stå oppned slik at alt skum kom i kontakt med blandingen. Man kunne høre den kaustiske sodaen gjøre jobben sin utenfra. Det boblet og bruste, og etter en stund, da jeg åpne fatet, så jeg at alt var borte. Stålet var skinnende rent. Dette er en grei måte å fjerne smuss på. Så bør man nok desinfisere fatet etterpå med bl a klor eller andre midler.

Man bør nok kunne skru av ventilene til øl og CO2. Bruk en rund fastnøkkel slik at du har god grep, og prøv igjen.
 
Man skal være _veldig_ forsiktig med klor og rustfritt stål, og helst skal vel de to aldri møtes :)
 
Sant nok, men det går greit dersom kontaktperioden er begrenset. Man kan gjerne bruke andre midler, slik som fosforsyre og en del andre saker. Jalle nevnte alt at disse selges hos bl a Petit.
 
Tilbake
Topp