Rengjøring av flasker - nybegynnerspørsmål

Flaskebørste er en oppskrytt redskap. Man når ikke ut i hjørnet (heter det det i en rund flaske?) og får ikke skrapt bunnen godt nok. Det er tross alt der skitten sitter. Jeg skyller flasker umiddelbart etter tømming i varmt vann. Setter de på hodet oppi kassa de kom ifra og skyller de kun med starsan ved neste fylling. Aldri hatt bomber på mine 20 batcher (Ca 2000 flasker)
 
Jeg kjøpte en slik flaskeskyller som kobles til vannslangen.
Helt digg. Skikkelig kraft, og nå har jeg fått en fet teknikk.
Setter flasen på, trykker den ned, svinger den rundt og slipper.
Da står flasken å snurrer og blir spylt. Når snurringen slutter, slutter den å spyle, renner av seg, og rett på flasketreet.
Dette kombinert med en god podcast på øret, så er flaskevasking noe jeg ser frem til.

Den der er genial. Har og en slik. Har satt på hurtigkobling på den så bruker marchen som tømmer meskekaret for varmt vann, det blir rent. Rigge seg til på ei ølkasse med litt muzak på anlegget, så går kassene ganske fort.
 
Har pleid å ta bjørnungene i steikovnen med aluminiumsfolie over toppa. Ved sist flasking blei det ei halv kasse med steriliserte flasker til overs. Disse har selvsagt toppen tildekt med folie. Kan er regne med disse fortsatt er sterile etter 4-6 måneder?
 
Hvor lenge kan flaskene stå i PBW? Jeg fant noen gjengrodde flasker, og har nå satt de i PBW på ca 50 grader, men er usikker på om jeg rekker å få skylle utav de i kveld. Så risikerer at de må stå i 24 timer. Og er nesten i tvil om at en halvtime er nok sånn som noen av de så ut.
 
Hvor lenge kan flaskene stå i PBW? Jeg fant noen gjengrodde flasker, og har nå satt de i PBW på ca 50 grader, men er usikker på om jeg rekker å få skylle utav de i kveld. Så risikerer at de må stå i 24 timer. Og er nesten i tvil om at en halvtime er nok sånn som noen av de så ut.

Ikke noe problem å la de stå i 24 timer. Når jeg forbereder flasker til tappedagen lar jeg de alltid ligge i PBW natten over.
 
Tilbake
Topp