Rengjøring og desinfisering av plastflasker

T

ThomasØ

Det er mulig at denne problematikken har vært oppe tidligere, men jeg har ikke funnet noe godt svar.

Jeg har stående en gjæringsbøtte med pale ale laget av cooper ølsett, antageligvis moden for flasking. Jeg hadde planlagt å tappe ølet på 1,5 liter plastflasker, og har det i skrivende stund travelt med å drikke farris slik at jeg får nok flasker. Spørsmålet er da hvordan jeg kan rengjøre og desinfisere disse flaskene på en trygg og enkel måte. Jeg har lite utstyr, og siden jeg ikke akkurat er bosatt i verdens navle er det begrenset hva jeg kan få tak i i en fei. Jeg har ikke store nok kjeler til å koke flaskene, og å legge plastflasker i ovnen er vel neppe noen god ide det heller.

Jeg er hybelboer med få rom og kvadratmeter til rådighet. Kan jeg lagre det ferdig flaskede ølet i romtemperatur i stua uten å få problemer? Kan jeg risikere at flaskene eksploderer og søler ned rommet?

Takknemlig for svar  ;)

Hvis du ikke allerede har det, bestill ei flaske med Star San. Et topp desinfiseringsprodukt. Vask flaskene rene, spray/hell oppi en dært med starsan, riste litt slik at alle flater får kontakt og hell ut det som er flytende. Skummet som blir igjen skal være der til du tapper øl i flaska. Easy peasy  :skitbra:

Bruker dette på ei spruteflaske. Utrolig lettvindt å spraye litt her og der når en styrer med vørter, gjær eller øl under gjæring.

Det å koke flasker og bake de i ovnen høres for meg ut som utroooolig  mye pes. Ihverfall når man har 250flaske som skal flaskes på en gang  ;D

Stua di har jo fin karboneringstemp, men det ferdige ølet burde vel vært lagret et noe kjøligere sted og en plass hvor det ikke kommer for mye lys til. 

du kan klare deg fint med grundig rengjøring med bare varmt vann.
jeg bruker også star san, men det gir ikke noen garanti på at du ikke får en infeksjon uansett.
skyller du grundig, så vet jeg med sikkerhet at du har fjernet masse bakterier.

tipper dette ølet blir konsumert rimelig  kjapt, og hvis du har kun rene farrisflasker, så ville jeg som andre her ikke vært så veldig redd for renholdet.
Jeg har noen sodastream flasker som jeg tapper over fra fatene og har med på tur osv, evnt setter i kjøleskapet, og de har nu stått ukesvis uten noe problem.
Men har du tilgang på starsan eller sterkrens ville jeg ha skylla flaskene med det, evnt kan du bruke litt kaustisk soda, men da må du skylle med vann etterpå

Da er ølet flasket og alt er såre vel.

Jeg fulgte anbefalingene, og rengjorde flaskene kun med vann. Samboeren min hadde den ideen at flasketutene og korkene, som antageligvis er de delene hvor skitten setter seg best, kunne stikkes i kokende vann og desinfiseres på den måten. Dette resulterte i at de første flaskene ble noe deformerte før jeg oppdaget fadesen, men jeg tappet på dem og det så ut til å gå greit. Jeg er usikker på sukkermengden som skal til for karboneringen. Jeg har lest en anbefaling om en sukkerbit per 0,5 liter, men synes dette høres voldsomt ut for et pale ale som vel ikke skal være det mest boblende. Endte med å bruke 2 biter på noen flasker og 3 på andre, så får vi se hvordan det går.

Stolt som en hane når ølet rant ned på flaskene, og nå er det bare å sette seg å vente  :namnam:   

har gjordt det samme selv, mange ganger.
da er det bare å krysse fingrene for at du får et godt drikkendes øl.

ThomasØ skrev:
Jeg er usikker på sukkermengden som skal til for karboneringen. Jeg har lest en anbefaling om en sukkerbit per 0,5 liter, men synes dette høres voldsomt ut for et pale ale som vel ikke skal være det mest boblende. Endte med å bruke 2 biter på noen flasker og 3 på andre, så får vi se hvordan det går.
Er det ikke farlig å bruke sukkerbiter? En kan vel ikke regne med at de er bakteriefrie?

Jens Kristian skrev:
ThomasØ skrev:
Jeg er usikker på sukkermengden som skal til for karboneringen. Jeg har lest en anbefaling om en sukkerbit per 0,5 liter, men synes dette høres voldsomt ut for et pale ale som vel ikke skal være det mest boblende. Endte med å bruke 2 biter på noen flasker og 3 på andre, så får vi se hvordan det går.
Er det ikke farlig å bruke sukkerbiter? En kan vel ikke regne med at de er bakteriefrie?

Dette har jeg lurt på også, men har sett at sukkerbiter står anbefalt brukt til dette f.eks i "Bedre instrukser for brygging fra ølsett" som ligger ute her på nettsiden.
Jeg brukte en godt desinfisert skje til å lirke sukkerbitene ut av pakken og legg de på flaskene for å minimere sjansene for infeksjon.

Et alternativ er kanskje å bruke "løst" sukker, men man er vel ikke garantert at det er helt rent det heller.
Det tryggeste vil kanskje være å bruke en sukkerlake man har kokt, gudene vet.

Jens Kristian skrev:
Overflaten på en sukkerbit er jo mindre enn ved strøsukker, men tviler på at de er sterile. Dyppes de i StarSan e.l. skal man være rimelig kjapp for å rekke å få de i flasken  :)

Bruker stort sett fat+kunstig, men de gangene jeg bruker naturlig karbonering bruker jeg sukkerlake om det er et helt fat. Er det bare noen flasker, fordi det tilfeldigvis er mer i karet enn det er plass til på et fat, bruker jeg Coopers karboneringsdrops. De skal i utgangspunktet være sterile, i hvert fall så lenge posen er uåpnet. Da bruker jeg ett drops på en 0,5 liter.

denne frykten for infeksjoner er ekstrem altså.
strø sukker og sukker biter bør være ganske så trygt, av den enkle grunn.
sukker har samme egenskaper som salt i tørr tilstand, tørker altså ut og dreper mikro organismer som vil bo der.
og coopers dropsene er nok like sterile som et kamfer drops.

hei,har brukt sukkerbiter i årevis og aldri hatt infisert øl,bruker nå sukkerlake bare for at det blir det mer nøyaktigt

Tilbake
Topp