Rester i kjølehette og avtrekksrør

Hei.

Er relativt ny innen hjemmebrygging og har et spørsmål rundt rester i kjølehette og avtrekksrør. Jeg brygger på en Speidel 20L på vaskerommet, og har kjøpt inn en kjølehette som jeg har montert et avtrekksrør ut av vinduet for å avlede damp. Dette fungerer fint.

Etter koking er det veldig mye rester i systemet og en del av dette går jo tilbake i vørteren. Er dette noe å bekymre seg for? Eventuelt noen som har forslag på hvordan det kan unngås?
 

Vedlegg

  • 20200922_230522.jpg
    20200922_230522.jpg
    1 MB · Sett: 60
  • 20200922_230647.jpg
    20200922_230647.jpg
    1,1 MB · Sett: 60
  • 20200922_230603.jpg
    20200922_230603.jpg
    1,2 MB · Sett: 60
Jeg er litt usikker på hvor stor betydning det har, men avdampen ønsker du jo helst ikke skal kondensere og returnere til vørten. For å unngå det kan du strekke røret litt sånn at du får en liten oppsamlings-dump så nærme hetta som mulig. Etter kok kan du bare tømme ut vannet i kanalen.

Eventuelt gammelt fett som løsner under neste brygg vil gå samme vei.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Ja, forsøkte det på siste brygg - men med samme resultat. Mye veske samlet seg i oppsamlings-dumpen, men fortsatt mye rester ved inngangen til røret og hetta.
 
Hvis det ikke sitter en vifte i kanalen må.du passe på at oppsamlingsdumpen ikkw blir så stor at det blir en vannlås. Dampen må få stige uhindret opp med bare en liten dump som ikkw wr mer enn 10% av kanalens høyde.

Kanskje også større stigning etter dumpen enn det du har. Da får du bedre skorsteineffek

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Nei, ingen vifte i kanalen. Har du et tips til en som fungerer bra?

Sent from my SM-G970F using Tapatalk
 
Nei, ingen vifte i kanalen. Har du et tips til en som fungerer bra?

Sent from my SM-G970F using Tapatalk
Jeg kjøpte min på biltema, men med helt tett lokk så kan kanskje temperatur og vannmengde bli litt for mye for den. Jeg har et par cm avstand mellom lokk og kjele så jeg får med frisk, kald luft også.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Slik er det hos meg også, Speidel 50. Vask hetta etter bruk, børst løs det du kommer til inni røret når det har tørket. Brygg videre, smil og vær glad. :)
 
Nei, det er jo mye mer nede i Speidelen av dette.
Når du koker så fordamper bla. DMS og andre smaksstoffer. DMS gir usmak, mais-smak. Derfor vil du helst ikke ha kondensert vann i retur fra avtrekket. Litt nedfall antrekket gjør nok ikke noe særlig forkajell, men det er et godt prinsipp å prøve å minimalisere kondensvann.

Den tilsynelatende skitten som vil sette seg i kanalen er jeg mindre bekymret for. Det kan være mye bakterier der, men de blir fort kokt i gryta. Forutsatt at det ikke blir så mye bøss som faller ned at det blir å regne som krydder i ølet, ville ikke jeg vært så redd for det.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Det fordamper ca 10% hos meg ila en god time. Og det røret som trpdstarter og jeg for den del bruker, blir steamet i minst en time. Bakterier derfra?
 
Ville egentlig ikke vært spes bekymret for returvann mtp DMS eller lignende heller. Jeg har laget en oppsamler under avtrekket jeg brukte, det fanget vel ikke alt returvannet, men langt over halvparten hvis jeg brukte avanserte visuelle teknikker (bare å se på det og gjøre opp en mening) til å telle dråper...

Det som samlet seg i oppsamleren under avtrekket har alltid vært et medium piss i havet ifht totale avdampingen.
 
Tilbake
Topp