Resultater fra NM 2013

Jørn Hammerud skrev:
Fikk smakt på GurkWit-en deres, og mine venner og jeg var alle enige om at den var meget god! Superfrisk! Fikk med meg oppskriften, så denne må jeg forsøke meg på.  :ilike:

Tusen takk! Det varmer :)

Marius.H.Steen skrev:
Helt enig hva angår den Gurken! Fungerte svært bra!

:skitbra:

daje skrev:
Skulle da bare mangle, når dere serverer såpass godt øl kan du da ikke klage på at vi blir blide :) Gode saker folkens!
Vi hadde det veldig trivelig selv, første gang To Tørste Mænd stilte i PF, og alle de ålreite tilbakemeldingene fra hyggelige folk som var innom og smakte var ubetalelig, vi blir absolutt med framover også!

Ydmyk takk! Elsket logoen deres! Var den designet med bryggerene som utgangspunkt?
 
Takk for det, Jørn Hammerud og Loebrygg. Røykølen skal Morten ha mesteparten av æra for, den var hans ide. "Shit, så mye røykmalt?" sa jeg. "Ja, vi slenger det oppi" sa han.
Men at dere bare tok med en ølbrikke hver da....vi hadde med et tresifret antall...kommer til å være dekka på den fronten noen år framover :)
 
mikslen skrev:
Ydmyk takk! Elsket logoen deres! Var den designet med bryggerene som utgangspunkt?


Fjesene er bilder av ansiktene våre etter en tur i photoshop ja. Resten av logoen er det mulig noen har brukt før i en eller annen sammenheng :)
 
Apropos "Årets hjemmebrygger er Jorg Solheim" og den slags; Kan noen som har med det å gjøre argumentere for hvorfor reglene sier at man bare kan ha én person som årets hjemmebrygger? Det er ikke min intensjon å virke bitter, men vi er en bryggegjeng på tre personer som er sammen om alt og særdeles gode venner. Hvem som meldte på vinnerølet var mer en tilfeldighet enn noe annet, og dermed virker det veldig merkelig at oss andre to i grunnen ikke kan kalle oss årets hjemmebryggere.

Jeg skjønner riktignok at man i bryggerlaug på veldig mange personer, ikke kan ha med tusen navn på diplomer eller i resultatlister, men er det i grunnen noen god grunn til at folk ikke skal få bruke bryggerinavnene (eller "bryggelaug", som det nå har blitt så populært å kalle det) de selv har gitt sine brygg? Det burde da virkelig være mulig å finne en bedre løsning enn den som ble brukt på årets NM.

Jeg kunne i det minste godt tenke meg et eller annet godt argument for å bruke en slik metode, for fra min synsvinkel virker det litt absurd.
 
Tilsluttes! Ser ingen grunn til at et laug eller en gruppe ikke kan bli årets hjemmebrygger.
 
Grunnen til at det er slik nå, er at det først og fremst anses som en individuell konkurranse. Det er også et spørsmål om hvor mange personer som kan bidra meningsfullt i brygginga av et øl, og i dag er den grensa satt ved at det er en hovedbrygger og, eventuelt, en medbrygger. Fokuset er altså på at det er en batch, og den som har hatt ansvaret for å gjennomføre brygging og gjæring av den batchen, som er deltageren i NM. Utvikling av oppskrift, rigging av utstyr, eventuelt blending, vasking eller sosialisering på bryggedagen er støttefunksjoner som holdes utenfor.

Det er, selvfølgelig, ei grense for hvor mange som på en meningsfull måte kan være bidragsytere til en batch. Akkurat ved hvor mange personer den grensa skal gå, og om de skal regnes som gjevnbyrdige eller ikke, er et naturlig spørsmål å ta med seg når NM-reglene skal evalueres.
 
Blir det noe offentligjøring av resten av resultatene fra flaskekonkurransen snart? eller har det gått meg hus forbi?
 
gustavf skrev:
Grunnen til at det er slik nå, er at det først og fremst anses som en individuell konkurranse. Det er også et spørsmål om hvor mange personer som kan bidra meningsfullt i brygginga av et øl, og i dag er den grensa satt ved at det er en hovedbrygger og, eventuelt, en medbrygger. Fokuset er altså på at det er en batch, og den som har hatt ansvaret for å gjennomføre brygging og gjæring av den batchen, som er deltageren i NM. Utvikling av oppskrift, rigging av utstyr, eventuelt blending, vasking eller sosialisering på bryggedagen er støttefunksjoner som holdes utenfor.

Det er, selvfølgelig, ei grense for hvor mange som på en meningsfull måte kan være bidragsytere til en batch. Akkurat ved hvor mange personer den grensa skal gå, og om de skal regnes som gjevnbyrdige eller ikke, er et naturlig spørsmål å ta med seg når NM-reglene skal evalueres.

Om jeg så enn er enig i at det ikke er infinitt hvor mange som kan være meningsfulle bidragsytere til en batch, er det fremdeles ikke et svar på hvorfor det er noe som skal avgjøres av Norbrygg, og ikke de individuelle bryggegjengene. I vårt tilfelle er vi uten tvil tre jevnbyrdige bryggere som kan og gjør alle tingene som brygging innbefatter etter hvordan det faller seg, og ikke med én person som står for faste deler av prosessen. Dette gjør vi i den grad at det faktisk ikke er mulig for oss å si hvem som gjorde noen av delene som ledet frem til konkurransen, men unntak av å faktisk melde ølen på. Og det blir husket bare fordi Norbrygg krever at brygget er låst til én person, og ikke en bryggegjeng.

Med andre ord passer systemet vi blir påtvunget slett ikke inn i vår måte å gjøre ting på, og jeg tror ikke vi er de eneste det gjelder. Hvorfor ikke bare la bryggerne selv bestemme hva som skal stå som bryggere, og heller bare bruke personen som meldte ølet på som kontaktperson? Jeg ser ingen gode argumenter for at en så enkel metode ikke skal tas i bruk for å forbedre systemet.
 
Alle som har sett highlander-filmane veit korleis dette må ordnast. Lat hovuda rulle i Trondheim(?). There can be only one!
 
@bjarke, hva med å sende inn et forslag om endring til årsmøtet?

Klippet litt fra forsiden : Alle betalende medlemmer i Norbrygg har møte-, tale- og stemmerett på årsmøtet. Alle tillitsvalgte velges for et år om gangen. Innkomne saker som skal behandles av årsmøtet, må være styret i hende senest 10 dager før generalforsamlingen, og være fremmet av en person med stemmerett på årsmøtet.
 
Bjarke skrev:
Om jeg så enn er enig i at det ikke er infinitt hvor mange som kan være meningsfulle bidragsytere til en batch, er det fremdeles ikke et svar på hvorfor det er noe som skal avgjøres av Norbrygg, og ikke de individuelle bryggegjengene.

Beklager, da misforstod jeg spørsmålet. Jeg trodde du lurte på hva som var bakgrunnen for regelen.
 
Sier meg 100% enig i Bjarke! Om det er slik at det er 3 gode bryggekompiser som brygger sammen burde alle 3 få tittelen! Jeg og min makker i Nils Hansen gjør det på akkurat samme måte. Dette handler ikke om å være bitter, det handler om vel fortjent oppmerksomhet, som de to andre ikke fikk.

Og @gustavf du må vel forstå hva som menes her, den siste komentaren din var nesten ufin! Alle skjønner jo at det må være regler i NM.

Alle 3 gutta vant, men "alle" tror det kun var Jorg Solheim, meg inkludert!
 
2bra skrev:
Og @gustavf du må vel forstå hva som menes her, den siste kommentaren din var nesten ufin! Alle skjønner jo at det må være regler i NM.

Spørsmålet var om bakgrunnen for regelen, og det tror jeg at jeg svarte på (har editert over for å gjøre det klarere). Som medlem i styret og dommerkomiteen, er det ikke riktig av meg å gå inn i noen polemikk  rundt vurderingene reglene er basert på, før NM er evaluert. Som jeg skrev, er det naturlig at dette blir vurdert når de nye reglene skal evalueres, noe jeg antar blir gjort i løpet av året.

Som dere sikkert er klar over, er ikke reglene statiske og umulige å endre. Bl.a. ble definisjonen av hva som regnes som hjemmebrygg endret ganske mye før årets NM.
 
Tidligere ble det kåret "Årets hjemmebrygg", ikke "årets hjemmebrygger" (selv om det var endel som ikke fikk med seg forskjellen....). Altså ølet med høyest poengsum totalt fikk denne utmerkelsen. Da er det jo ett fett hvor mange bryggere som står bak (selv om det jo er naturlig å ha en viss begrensning på hvor mange personer som kan stå oppført som brygger av hvert påmeldte øl, for å unngå at ørten personer skal kunne titulere seg som norgesmester på bakgrunn av ett og samme brygg).

Synes denne måten å gjøre det på var mer logisk og fair, da det var det beste brygget man kåret, og ikke beste brygger. For hvis brygger A brygget ølet med høyest poengsum og kun dette, mens brygger B hadde fem vinnerøl i andre klasser med marginalt lavere poengsum, hvem er da en mest verdig "årets hjemmebrygger"...?

Men det er sikkert en grunn til at dette ble endret av styret/dommerkomiteen; det er som regel en tanke bak de fleste avgjørelser i et slikt arrangement (iallefall slik jeg husker det fra min tid i Norbrygg-styret...:)

mvh
Lars Bjørnstad
 
Nå er vel jeg ganske langt unna å få noen slik tittel ennå, men jeg syntes det er litt tøft med "årets hjemmebrygger" som en person. At man er flere som står bak er jo en sak som gjelder alle idretter (for brygging er da en idrett? ;D ). Det hadde ikke vært mye Northug uten smører'ne..  Men hvorfor ikke både óg? Kan man ikke både ha årets hjemmebrygger, og årets bryggelaug?
 
Pirk: Vil nok ikke være mange som stiller i klassen "Bryggelaug" - er vel ikke mange som har sine bryggelokaler på en brygge.  Bryggerlaug er det derimot en hel del av... ;-)
 

Similar threads

J
Svar
0
Sett
344
Jørgen Olsen
J
E
Svar
0
Sett
278
Espen Vinnes
E
G
Svar
0
Sett
340
gustavfoseid
G
G
Svar
0
Sett
360
gustavfoseid
G
G
Svar
0
Sett
373
gustavfoseid
G
Tilbake
Topp