Resultater fra Publikums Favoritt 2016

Jeg var ikke på NM i år, men fikk høre av andre deltakere at lokalene var trange. Hvordan blir dette løst til neste år? Blir det i Eventhallen, eller tilbake til Kanonhallen?
Jeg tror ikke Kanonhallen hadde klart publikumsmengden som var der i år. Det store problemet i år var at det var fordelt på to haller, hvor gangen mellom hallene ble til enorme flaskehalser hvor folk måtte gå i kø og det kunne ta fem minutter å komme seg de 20 meterne fra Hall 1 til Hall 2. Hall 2(som var den innerste bare for å avklare det) var på et tidspunkt varmet opp til cirka 35 grader og ekstrem luftfuktighet. Jeg vet det blir varmt på slike arrangementer, men dette var meget ubehagelig. Heldigvis fikk vi standen vår i hall 1, men jeg synes synd på de som sto og serverte, skar kjøtt, snakket, ordnet og styret i den innerste hallen fra åpningstid til stenging. Og jeg vil tørre å påstå at det bare kommer til å bli større neste år nå som ølbrygging er i så stor vekst som det er for øyeblikket.

Når det er sagt, var parkeringsmulighetene absolutt kjempebra. Det var enkelt å lesse av og lesse på for bryggerne og mulighetene for å la bilen stå til dagen etterpå var helt knall. :)
 
Jeg tror ikke Kanonhallen hadde klart publikumsmengden som var der i år. Det store problemet i år var at det var fordelt på to haller, hvor gangen mellom hallene ble til enorme flaskehalser hvor folk måtte gå i kø og det kunne ta fem minutter å komme seg de 20 meterne fra Hall 1 til Hall 2. Hall 2(som var den innerste bare for å avklare det) var på et tidspunkt varmet opp til cirka 35 grader og ekstrem luftfuktighet. Jeg vet det blir varmt på slike arrangementer, men dette var meget ubehagelig. Heldigvis fikk vi standen vår i hall 1, men jeg synes synd på de som sto og serverte, skar kjøtt, snakket, ordnet og styret i den innerste hallen fra åpningstid til stenging. Og jeg vil tørre å påstå at det bare kommer til å bli større neste år nå som ølbrygging er i så stor vekst som det er for øyeblikket.

Årsaken til flyttingen var vel både at Kanonhallen antydet at de skulle slutte med virksomheten, samt at vi skulle ha mulighet for å ekspandere (antallet billetter til salg hadde selvsagt blitt justert ned om lokalene hadde vært mindre). Om det blir større til neste år er vanskelig å si, det var for øvrig rundt 100 billetter tilgjengelig som ikke ble solgt før avviklingen, så hadde enda litt å gå på før det kommer til utsolgt arrangement (selv om det var nære).
 
Det var mange som ville stemme på oss som brann inne med poletter, då bøtta allereie var samla inn. For oss som stod i det innerste rommet var det umuleg å høyre kva som vart sagt i PA anlegget, der det sikkert vart annonsert "5 minutt igjen" ol.
 
Kanskje ikke vits å henge ut noen men jeg så 1 brygger i det innerste lokalet som gikk rundt med polettbøtta og tigget stemmer av alle han så - langt vekk fra standen sin. Jeg vet ikke en gang hvilken øl han hadde... (Jeg vet deltakernummeret men det var fordi jeg noterte meg det når han stakk bøtta opp i trynet mitt når jeg sto ved "spill"-bøttene og skylte glasset mitt).

Ganske ufint og lite sportslig synes nå jeg...
 
Det er selvfølgelig ingen som har vært inne på tanken om å nedjustere arrangementet litt
legge ut færre biletter f.eks
eller er det som å banne i kirka?
 
Jepp, det er absolutt som å banne i kjerka!
Enig i det. Det ville ikke i mine øyne være forenlig med den veksten som håndtverksøl-Norge nå opplever. Vi vil vel ikke gjøre det til en elite-greie å kunne få billetter til noe slikt? Golf som stueren idrett i Norge har fortsatt problemer med å prøve å skrubbe vekk snobbestempelet sitt.
 
Kanskje ikke vits å henge ut noen men jeg så 1 brygger i det innerste lokalet som gikk rundt med polettbøtta og tigget stemmer av alle han så - langt vekk fra standen sin. Jeg vet ikke en gang hvilken øl han hadde... (Jeg vet deltakernummeret men det var fordi jeg noterte meg det når han stakk bøtta opp i trynet mitt når jeg sto ved "spill"-bøttene og skylte glasset mitt).

Ganske ufint og lite sportslig synes nå jeg...

Ble spurt av vedkommende selv, da jeg tok en tur rundt og smake etter å ha gått tom for øl på egen stand. Ufint.
 
Det er selvfølgelig ingen som har vært inne på tanken om å nedjustere arrangementet litt
legge ut færre biletter f.eks
eller er det som å banne i kirka?

Det er også monetære insentiver i å ha et stort arrangement, om man ser på tidligere års regnskap (fra da man begynte å skille PF fra resten av NM-suiten). PF-inntekter gjør det mye mer behagelig og romslig for Norbrygg å kunne arrangere flaskekonkurranse, og ikke minst Hjemmebryggerhelgen (som er vanskelig å få i pluss uten å ruinere deltakerne, som igjen fører til lav oppslutning...)
 
Det er forøvrige veldig få lokaler i Oslo-området som er egnet for et slik arrangement. De jeg vet om, og som er i nærheta av store nok, er Vulkan Arena, Kanonhallen og Eventhallen. Av disse er Eventhallen definitivt den største. Steget opp til et sted som Telenor Arena, Oslo Spektrum eller Norges Varemesse er veldig stort.
 
Kanskje ikke vits å henge ut noen men jeg så 1 brygger i det innerste lokalet som gikk rundt med polettbøtta og tigget stemmer av alle han så - langt vekk fra standen sin. Jeg vet ikke en gang hvilken øl han hadde... (Jeg vet deltakernummeret men det var fordi jeg noterte meg det når han stakk bøtta opp i trynet mitt når jeg sto ved "spill"-bøttene og skylte glasset mitt).

Ganske ufint og lite sportslig synes nå jeg...

Jepp, det var nok flere av oss som var ute for det samme med denne karen. Ikke hadde jeg smakt på ølet og ikke fikk jeg det heller da det var tomt, men min stemme skulle han ha ....not !
 
Jepp, det var nok flere av oss som var ute for det samme med denne karen. Ikke hadde jeg smakt på ølet og ikke fikk jeg det heller da det var tomt, men min stemme skulle han ha ....not !
Tror det bør legges inn i konkurranse-reglene at man kun kan ta imot stemme etter at stemmegiver har smakt ølet eller noe sånt, med diskvalifisering som reaksjon.
Det BLIR forøvrig et annet stemmesystem neste år. Kaos med sjetongene, selv om det er fint at ikke alle går og sturer ned i smart-telefonene sine hele tiden. Påmeldingssystemet blir med navn på øl, og mulighet for deltakerne å selv gå inn og endre øl når som helst før arrangementet.
Er det stemning for å ha med oppskrift/fremgangsmåte som et krav for å melde på, på lik linje med flaskekonkurransen?
 
Det er forøvrige veldig få lokaler i Oslo-området som er egnet for et slik arrangement. De jeg vet om, og som er i nærheta av store nok, er Vulkan Arena, Kanonhallen og Eventhallen. Av disse er Eventhallen definitivt den største. Steget opp til et sted som Telenor Arena, Oslo Spektrum eller Norges Varemesse er veldig stort.

Hva med en idrettshall? Noen mener jo at idrett og alkohol ikke går sammen men kanskje det er verdt å sjekke ut. De har jo stor gulvflate og strøm tilgjengelig.
 
Det er mye PF er og kan bli, og det er noe det aldri kommer til å bli. Det kan definitivt bli god stemning og mye godt øl. Det kan ikke bli en konkurranse som alle synes får en rettferdig vinner.

Hvordan konkurransen og avstemminga er lagt opp påvirker mye. De første årene jeg var med, så leverte vi en stemmeseddel med avkrysning mot slutten av kvelden. Resultatet var at de som man husket fikk stemmer, og det var ofte en stand med litt mye show. Vel å merke om man orket å være igjen til noen hadde telt stemmesedler i ei lita evighet... Det var en viss sammenheng mellom godt øl og mange poeng, men plassering og (dessverre) kjønn betød nok mer.

Så kom skjetongene, eller egentlig var det vel paintballkuler til å begynne med. Behovet var først og fremst noe som var mulig å telle på fornuftig tid, men det endret også konkurransen. Nå var det ikke lenger om å gjøre å bli husket, men å få folk til å gi deg en av de tre skjetongene. God øl har lettere for å gjøre det bra, men uten å dytte fram bøtta hjelper det fortsatt ikke med verdens beste øl.

Kommer det en app-basert løsning endrer konkurransen seg igjen. Avhengig av hvordan poengene deles ut, så kan det lønne seg å gi øl til mange, øl til få eller noe helt annet. Vi får se hva løsningen blir.

Uansett er det viktig at de som deltar forstår hvordan konkurransen fungerer. Det hjelper ikke å klage på at det er "feil" vinner, så sant det ikke er direkte juks. Å forstå hvordan konkurransen fungerer og tilpasse opplegget sitt på en måte så man gjør det best mulig er ikke juks. Det er taktikk. Så er jeg glad for at ikke alle gjør det, for da hadde det vært veldig kjedelig på PF. Vi trenger litt show, vi trenger standene med mange øl (takk @DavidJ ), vi trenger de sære ølene. Men vi trenger også å innse at de som gjør det bra i konkurransen har gjort noe riktig, som kanskje ikke handler om øl.

Så vil jeg komme med ei lita nøtt:
Gitt at publikum gir ølene poeng eller terningkast, omtrent som vi kjenner fra Untappd, hvordan skal da vinneren kåres?

Gjennomsnitt av stemmene gjør at det vil lønne seg å skjule ølet og sørge for at bare noen få utvalgte, som garantert vil gi det god score, får smake det. Selv om man legger på ei grense på minimum antall stemmer, kan man bruke varianter av dette.

Sum av poeng vil gjøre det lønnsomt å dele ut ølet til mange. Det vil gjøre det mye lettere å vinne om man har med mye øl, selv om det ikke er godt.

Bayesiansk vektet gjennomsnitt, som for eksempel Ratebeer bruker, kan utligne noe av dette. Det samme kan mer avanserte stemmesystemer, som beatpath (Schulzes metode), med resultater som anses som enda mer rettferdige. Det kan være bra, men gjør det nesten umulig for deltagerne å forstå hvorfor resultatet blir som det blir.

Kort oppsummert: Å ta en mengde terningkast og gjøre om til ei resultatliste, er ikke noen veldig lett oppgave.
 
Sist redigert:
Hva med en idrettshall? Noen mener jo at idrett og alkohol ikke går sammen men kanskje det er verdt å sjekke ut. De har jo stor gulvflate og strøm tilgjengelig.
Jeg tror aldri det har vært undersøkt. Det er få haller som er tilgjengelige, for de er stort sett i bruk til idrett, men det kan være ei mulighet.
 
3 sjetonger, 3 stemmer, hvor vanskelig kan det være
jeg tenkte med en gang jeg kom inn på lørdag at dette er genialt enkelt, men tydelig ikke for alle

Om dere hadde fått til et system alla Ratebeer hadde jo det vært helt genialt
 
Hva med en idrettshall? Noen mener jo at idrett og alkohol ikke går sammen men kanskje det er verdt å sjekke ut. De har jo stor gulvflate og strøm tilgjengelig.
Masse knuste glass og ølsøl på parketten? Nja, jeg trur nok ikke det hadde blitt tatt godt imot. Men idéen er god!
 
3 sjetonger, 3 stemmer, hvor vanskelig kan det være
jeg tenkte med en gang jeg kom inn på lørdag at dette er genialt enkelt, men tydelig ikke for alle

Om dere hadde fått til et system alla Ratebeer hadde jo det vært helt genialt
Jeg synes systemet funker ganske så greit. Jeg fikk flere sjetonger av besøkende på lørdag som ville stemme etter fristen var gått ut og bøttene tatt vekk, det var litt synd.
 
Tilbake
Topp