La heller ikke meg svare på vegne av domkom, men jeg kan si litt om logistikken i dømmingen i Trondheim, dvs lys ale og IPA - og legge til noen kommentarer for egen regning.
Det ble i innledende runder dømt med tre dommerre og opp mot rundt 10 (tror jeg) øl hver kveld pr dommerteam. De fleste kveldene var det to dommerteam i sving. Fra hver slik flight ble det sendt videre 1-2 øl som skulle gå til mellomfinale (eller kategorifinale), basert på poengsum i den flighten. Under mellomfinale var det to team som tok hver sin klasse og de bedømte de ølene som ble sendt videre.
Noen observasjoner: På en kveld med sterke øl, ville det tredje sterkeste ølet ikke bli sendt videre selv om det kanskje ville smakt til det beste ølet påfølgende kveld med et svakere sett med øl. Det ble ikke gjort noe forsøk på å velge øl ut til mellomfinale basert på poengsummer på tvers av kveldene med innledende runder. De innledende rundene hadde typisk ulike sett med dommere - noe som delvis kom av at det var touch-and-go på å få tre kursede og eksaminserte dommere til å bedømme i hver flight og uten at flightene ble for store.
Noe av forskjellene i dømming mellom innledende runde og mellomfinale var variasjon i flasker, og for minst ett øl var mellomfinaleflaska defekt der flaska i innledende runde var helt fin. Det var nok også levert endel meget ferskt øl slik at noen øl hadde godt av litt ekstra modning. Noe av forskjellene kan nok også være personlige forkjeller mellom dommerne, og skjevheter som går på at et godt øl som smakes etter flere dårlig øl scores litt høyere enn om det smakes sammen med gode øl. Akkurat dette siste kan forklare litt av hvorfor ølene kan gjøre det bedre i innledende runder (der de rager godt over gjennomsnittet og mange øl med feil) enn i mellomfinale, der de konkurrerer med andre gode øl.
Når det er sagt, så er det selvfølgelig en svakhet at ølene som ikke gikk videre til mellomfinale ble rangert på resultatlista basert på data fra ulike flights som dermed ikke nødvendigvis er helt sammenlignbare. Jeg har ikke innsikt i motivasjonen for konkurransesystemet, men jeg antar at man ønsket å bruke den begrensede dommerkapasiteten til å dømme alle i innledende runde og de beste i en mellomfinale for å justere topplasseringene.
Når man sammenligner dommerskjema, må man huske at det er lettere konsistent å rangere tre øl i forhold til hverandre (1., 2. og 3. plass) enn å treffe samme poengsum i ulike omganger. Derfor tror jeg den gjennomførte dømmingen er det beste man kan få til med det antallet øldommer-gjerninger som var tilgengelig. Merk også at med tre innleverte flasker (hvorav én som evt skulle til finale), så var det heller ikke rom for å gå tilbake og dobbeltsjekke en ekstra flaske. Det var - og måtte være: Smak, Døm, Summér og Lag resultatliste.
Oversikt over flights ville vært interessant, ikke minst fordi man noen med bedre karakterer i statistikk kunne regnet på det og beregnet hvor mye som var flaks og hvor mye som var dommerkompetanse
Ideelt sett burde man kanskje vurdert alle tre flasker i hvert bidrag, der hver flaske var anonymisert og ble plassert i ny, random rekkefølge i hver flight, og med omstokking mellom flightene fra kveld til kveld, med best mulig spredning av dommere slik at færrest mulig dømmer samme øl to ganger. Deretter kunne man dytte dataene fra dommerskjemaene inn i en diger utregning og lage resultatliste. Jeg håper å gjøre dette med SMaSH-konkurransen (med innleveringsfrist til fredag, hint, hint) men det er en langt mindre konkurranse, og jeg tviler på at man hadde hatt kapasitet til å gjøre noe slikt for NM i Trondheim.