Hei Erik. Dommerkomiteen har allerede diskutert det med kommunikasjon. Vi burde helt sikkert presisert i starten av denne tråden hvordan dømmingen foregår, akkurat som det burde vært gjort de foregående år, da samme diskusjon dukket opp i fjor og i forfjor...Erjo skrev:Hei,
Jeg vil overbringe en takk til alle personer i dommerkomiteen som har besvart seriøst og infomert oss om hvordan bedømmingen er utført i årets NM. Et meget viktig moment i det hele er kommunikasjon. Jeg har stilt kritiske spørsmål, og har etterhvert fått vettuge svar tilbake.
Når jeg nå har blitt klar over hvordan bedømmingen har foregått, ser jeg at systemet har forbedringspotensiale. Jeg er selvsagt klar over at bedømming av øl ikke er noen eksakt vitenskap, men når øl som ligger i snitt nærmere 30 poeng kommer videre mens øl rundt 40 poeng ikke kommer videre, er det for meg et relativt krystallklart tegn på at systemet ikke er godt nok. Etter hva jeg kan lese av beate's siste inlegg vil dette nå blitt tatt tak i og Norbrygg's dommerkomite vil se på dette til neste NM. Det er :skitbra:.
Jeg har ingen fasitløsning til hvordan det kan forbedres, og jeg registrerer at det kommer inn forslag. Uansett hva man ender opp med, så blir igjen det viktigste her: Kommunikasjon. Når vi leser reglene, og det eneste som står der er at de 3 beste går til finalen, så blir det lett misforståelser og det er ikke forutsigbart for den som ønsker å delta. Derfor en klar oppfordring til Norbrygg: Kommuniser dette tydelig neste gang. I tillegg bør reglementet gjennomgås, slik at dette gjenspeiler bedømmingssystemet.
Personlig er jeg ikke noen fan av cup i en slik konkurranse. Det blir for tilfeldig, og jeg mener at det brygget som kåres til Norges beste brygg (uansett kategori) skal virkelig være det, uten tvil. Et cup-system slik som det eksisterende, vil aldri kunne sikre dette. Jeg er sterkt tvilende til at avanserte statiskiske modeller er veien å gå. Det hele faller til slutt ned på den individuelle bedømmingen uansett, og slike statiskiske modeller blir aldri bedre enn de data man putter inn (shit in = shit out). Jeg foreslår heller at man sørger for å legge inn en samordning av resultatene etter den innledende runden. Da får man luket vekk øl som er fra "en dårlig dag". Om det betyr at man må sende inn 4 flasker har etter mitt syn ingen betydning. I tillegg kan man legge inn minimumskriterier for å bli premiert. Jeg mener at det ikke burde være noen tvil om typeriktighet for øl som går videre. Dvs. øl bør ha min 35 poeng for å ha sjangs til å vinne. Er det slik at ingen øl kommer over dette i en klasse, så burde man heller ikke dele ut noen premie i den klassen det året.
MVH
Erik J.
Vi har også diskutert, og vil fortsette det arbeidet, hvordan NM skal arrangeres i 2013. Det vi allerede har bestemt oss for er å fortsette utdannelsen av dommere, både innledende og videre kursing, uten at vi har landet på hvordan/hvor/når etc.
Når det gjelder bedømmingen, så har jeg personlig vanskelig for å se noen bedre måte å løse det på enn gjennom cup-prinsippet. Hvis ikke måtte vi nok begrenset påmeldingen til ett, kanskje to øl i hver konkurranseklasse...
En samordning av de innledende resultatene i en konkurranseklasse er rimelig håpløst å gjennomføre, ihvertfall i de klassene man må ha mer enn en "flight" med dømming. Det er komplett umulig å få to sett med dommere som ikke kommuniserer med hverandre til å legge skalaen likt. Dette forklarer selvfølgelig også hvorfor det ikke nytter å se på poengene i hver klasse for å avgjøre hvem som går til mellomrunden. La oss si at dommerne var "maskiner" når det gjaldt å dømme, med ekstremt utviklede sensoriske evner for smak og lukt. Selv da måtte en legge noe individuelt til grunn for bedømmingen av hvert øl. Husk at kriteriene i en klasse ikke er eksakte. IBU, ABV, farge, skum, "usmaker" etc skal være innenfor en viss range, da kan man ikke si at et øl er bedre enn et annet, hvis det eneste som skiller er at det ene ligger i den ene enden av skalaen og det andre i den andre enden. I flere land har det vært sagt at det tryggeste er å lage IPA'er mer humlet enn hva stildefinisjonen sier, og Imp Stouts sterkere enn definisjonen, nettopp fordi dommerne ikke er maskiner og må ta ting på personlige preferanser.
Vi kommer altså aldri til å finne en ideell metode for å bedømme ølene, men vi kan helt klart bli bedre, både på kommunikasjon og kunnskap, og det jobbes det med.