Rettledning i en jungel av alternativer om gjæringstemperatur

sonicx

Norbrygg-medlem
Jeg er i gang med mitt første brygg, et kit fra Ølbrygging.no http://www.olbrygging.no/products/lys-export og ser i ettertid at jeg *kunne* ha gjort det lettere for meg selv, men nå står det nå der å bobler - litt, ihvertfall. Fwiw så har jeg brukt BIAB og fikk OG på 1060 på 24.5L ferdig vørter - hvis jeg har fått målt alt riktig, da.

Men, det er altså Saflager S-23 som skal gjøre jobben. Brygget startet litt kaldt med at jeg kjølte ned til 12 grader og tilsatte 11.5g rehydrert gjær. Jeg lot temperaturen gå ned mot 10 grader og satte meg spent til å vente på den første bobla.

Det var ikke aktivitet de første 48 timene, så jeg tok kontakt med leverandøren og fikk beskjed fra Per Inge om at jeg burde ha kjølt ned til 20 grader i stedet for 12, siden jeg bare hadde 1 pose gjær. Det er for sent, men uansett - jeg skrudde opp tempen en natt til 12 grader, og det startet og det var høy aktivitet i 3 dager. Nå er det 10 grader igjen og stille...

Så begynte jeg å studere produktarket og der ser jeg at det var anbefalt 12-15 grader på denne gjæren. I tillegg burde jeg hatt 29g - i følge Beersmith - når jeg startet på den måten jeg gjorde. Too late...

Så alternativene er:

1) Leave it alone - sånne små temperaturforskjeller har ingen betydning - det blir øl uansett - ref oppskrift gjæringstemperatur 8-12 grader
2) Skru opp igjen til 12 grader og håp gjæren våkner til liv og får ting unnagjort - ref Fermentis gjæringstemperatur 12-15 grader
3) Gjør noe drastisk...

Alle spørsmål, forslag, skulderklapp eller anmodninger om å oppsøke en gapestokk mottas med takk.

Disse lagergjærene fra Fermentis trives veldig godt på 12 grader, og gjerne med en økning mot 14-15 grader mot slutten av gjæringen for å sørge for en best mulig utgjæring og modning (d.rest). Med tanke på et lite brokete gjæringsforløp, kan du fint vurdere den høyere delen av anbefalt temperatur i noen dager for å hjelpe gjæren i mål.

Takk for svar! Skrur opp til 12 og smører meg med tålmodighet.

Kanskje på tide (?) å ta en gravitetsmåling nå og se hvor langt det er kommet. Såvidt jeg forstår diacetylrest skal jeg da opp i ca 17 grader (igjen, Beersmith) - spørsmålet er når. Skal jeg skal vente til 14 dager er gått ("Lager, 2 stage") eller om jeg skal vente til jeg har stabil gravitet i 3 dager (mener å ha lest rundt omkring her at det er klart signal på at den er ferdig).

Diacetyl er ikke noe stort problem. +15 grader løser dette bra.

Du kan, men behøver ikke å vente 14 dager - Når du måler 1.020 eller et par poeng til eller fra er det bare å heve til 15-17 grader for resten av gjæringen / min. 4-5 dager.

Sist redigert:
Målte i dag - 1017 allerede. Da har det sannelig vært mer aktivitet enn jeg trodde. Hever temperaturen og ser hva som skjer! Litt "kvass" i smaken - ikke vet jeg hva det heter på fagspråket, tydelig mer alkoholholdig enn butikkøl. Klarheten er der ikke akkurat, men jeg regner med det vil gå seg til når jeg kjører det på kjøl og lagring.

Oppdatering: Stabilt 1017 i 6 dager selv med diecatylrest (burde den ha senket graviteten?). Nå er brygget klart og fint, gyldent, og smaken har hevet seg betydelig - det er ikke lenger den spisse bismaken. Fant forøvrig ut at jeg har brukt for høy temperatur på meskingen, 68 i stedet for 65, så da antar jeg at det er ferdiggjæret - eller kanskje gjæren har gitt opp?

Flasket og kegget 18 liter, og nå står herligheten til karbonering på 15 grader. Så blir det en lagringsperiode på rundt 2-3 grader i noen uker. Bør være nær klart til bruk akkurat til vinterferien - passer *meget* godt :).

Blir nok nødt til å brygge meg noe annet straks slik at ikke tålmodigheten blir testet for hardt...

Ser nok ut til at gjæringen er ferdig, ja. Mesking på 68 grader gir noen ugjærbare sukerarter, som forklarer FG på 1.017.

Da gjelder det bare å unngå å falle for fristelsen med å smake/drikke opp alt før det er klart :p

Velkommen i gjengen, Sonicx! Når brygget du dette? Ser at du postet innlegget 19. jan. Lager skal jo gjerne stå til gjæring både 3 og 4 uker før man flasker da denne jobber mye tregere enn alegjær som jobber på høyere temp.

En pose tørrgjær til 24,5 liter, OG på 60 og gjæringstemp på 10-12 grader er nok av større betydning for utgjæringen enn 68 grader (som selvsagt også trekker FG oppover).

Vil tro denne batchen skulle hatt ca 3 ganger så mye gjær.

Et annet viktig moment for å få god utgjæring er det å få tilsatt tilstrekkelig med O2 ved f. eks å riste gjæringskaret før man tilsetter gjæren.

Takker så mye! Jo, det ble satt til gjæring 10/1, så ut i fra det du skriver her var det nok vel tidlig å flaske i går. Selgeren anbefalte meg å flaske dersom gravitet holdt seg på 1017 i en liten uke, så da gjorde jeg det o_O.

Vil "lagering" på flaske og fat etter karbonering med sukkervann gjøre samme nytten?

Imidlertid fant jeg ikke FAQ'en på bryggekalkulator.no før i dag... så det er vel en og annen ting jeg ville gjort annerledes nå! Det går på erfaringskontoen.

Jeg spurte selger om dette med gjærmengden, siden BeerSmith sa 29g (nesten 3x, ja) og det kun fulgte 1 pakke (11g S-23) med i settet. Han sa jeg burde ha startet gjæringen på 20 grader og så la den kjøle sakte ned... det fant jeg ut for sent - men det var stor aktivitet i 2-3 døgn selv om det ikke startet ordentlig før etter ca 60 timer. Jeg fikk imidlertid rehydrert gjæren før jeg tilsatte den, men O2 var kun plasking og risting (ca 5 min), noe jeg fremdeles ikke aner om var tilstrekkelig.

Neste batch blir en ale ...

Hehe, kan nesten ikke tro at Per Inge har ment at du skal begynne på 20 og gradvis senke temp. Felles for all gjæring uansett stilart er å begynne lavt og gradvis ØKE temp. Motsatt vil kunne føre til at gjæringen stopper opp.

Nei, ettergjæring på flaske gjør virkelig ikke samme susen mtp om du mener at FG fremdeles kan synke etter flasking. Dvs, ja FG kan i høyeste grad synke etter noen uker på flaske, men da har du et annet og verre problem: flaskebomber eller i beste fall et overkarboneet øl.

Og ja, det er lettere å brygg god ale:)

Nei om det var det han egentlig mente, det må han jo svare for selv, men jeg har registrert at dette ikke er en ukjent oppskrift på kit (https://www.wyeastlab.com/hb_lagerbrewing.cfm). Uansett hadde en nybegynner som meg hatt god hjelp av en FAQ vedlagt i settet, selv om jeg forstår det må være bortkastet for de fleste. (Kanskje nettbutikkene kunne sendt med et infoark til nye kunder av kit?)

Jeg tenkte som så, at hvis gjæringen er ferdig - enten pga gjæren har gitt opp eller fordi det er for høy andel ufermenterbare sukkerarter på grunn av for høy mesketemperatur - vil ikke da "lagerperioden" (conditioning?) kunne foregå på flaskene nå?

Jeg fylte en 1/2-liter cola flaske for å følge med på co2-utviklingen, så jeg tenker/håper at dersom det tar av så har jeg en indikator og kan vippe av korken på flaskene og slippe ut trykket på fatene. Fatene kan jeg jo karbonere etterpå igjen, mens flaskene kan da kanskje bli litt flate. Eller, som det slo meg nå, dersom gjæren har gitt opp, vil da sukkervannet i det hele tatt ha noen effekt?

Gjæren går i dvale fordi det ikke er mer sukker for dem å spise.
Når du flasker ølen din, så har du jo litt sukker i, slik at det skal kunne bli kullsyre i flaskene.
Når gjæren merker at det er tilgang på sukker igjen, så våkner den fra dvalen og blir aktiv igjen.

Så ingen grunn til bekymring. Karboner flaskene i romtemperatur, og sett de til kaldt til lagring etter det.

Tilbake
Topp