Riktig gjæring.

Leser mange plasser at folk som har greie på dette med brygging mener mange slurver med gjæringen og legger alt inn i meskingen.

Hva er det viktigste  å tenke på ift gjæring mener dere? Er det temperatur? Tid? Eller hva er å være nøye med gjæringen?

Mengde gjær, nok tid og riktig temperatur er viktig.

Mengde gjær: Her finnes det kalkulatorer på nett

Nok tid: Gjæren skal ikke bare produsere alkohol (som stort sett er gjort på noen dager). Den skal også gjør en del andre ting ("rydde opp etter seg") - jeg vet ikke så mye om dette, men stoler på ekspertisen og lar alltid mine ales gjære i 14 dager (eller en sjelden gang bare 10 om jeg har det veeeeeeldig travelt).

Riktig temperatur: Det er ikke så inn i hampen viktig i seg selv om du gjærer en ale på f.eks. 17 eller 19 grader. Det som er avgjørende er hva slags smak du er ute etter. Og om du ønsker å lage et så likt øl til det ølet du laget tidligere og som ble kjempegodt? Da kan det være viktig å treffe omtrent samme temperatur på gjæringen. Temperaturen påvirker smaken på ølet. Tror det er slik at høyere temperatur gir fruktigere smak (andre kan nok utfylle svaret her) ... Eller er det viktig at ikke gjæringstemperaturen svinger for mye opp og ned.

Frode Granli skrev:
Eller hva er å være nøye med gjæringen?

Det korte svaret er at: for å få en optimal gjæring, må du ha nok, frisk gjær i forhold til OG på brygget, riktig oksygenmengde i vørteren, stabil/ riktig temperatur i forhold til den gjærstammen som benyttes og nok tid til at gjæren kan gjør en god jobb. Dette sammen med litt gjærnæring pleier å funke rimelig bra for meg.

For et dypdykk inn i gjærens verden kan jeg anbefale boken yeast, den gir svar på det meste som trengs for å forstå hvor viktig denne viktigste delen av bryggingen faktisk er.

Når jeg leser i en oppskrift at det skal tilsettes de og de gjærtypene og menger er angitt pluss tid og temperatur.
O2 har jeg lest om.

Er ikke det meste ivaretatt da? Hvordan kan man gjære mer riktig en oppskriften? Hehe dere skjønner hva jeg mener.

Frode Granli skrev:
Når jeg leser i en oppskrift at det skal tilsettes de og de gjærtypene og menger er angitt pluss tid og temperatur.
O₂ har jeg lest om.

Er ikke det meste ivaretatt da? Hvordan kan man gjære mer riktig en oppskriften? Hehe dere skjønner hva jeg mener.

Om du ikke kjøpet boka (som jeg vet ingenting om), så vil jeg i det minste anbefale deg å melde deg inn i norbrygg og lese medlemsartiklene om gjær, gjæring og gjærstartere på underforumet. De fikk meg til å innse en del småfeil jeg har gjort, som til sammen har gjort at jeg blant annet kronisk har brukt for lite gjær. Jeg hadde til da fulgt div anvisninger jeg har funnet rundt om kring på nettet og tenkt at jeg har vært innenfor. Gøy og særs informativ lesing :)

Tilbake
Topp