Riktig innstilt coronamølle?

stian.sundvoll

Norbrygg-medlem
Hei

Jeg mener å ha lest en guide til å finne ut om kornet er fint/grovt malt ved å telle antall hele korn per x gram malt.

Jeg har nå startet å teste min nye coronamølle, men siden jeg aldri har vært bort "bra" kvernet malt er jeg usikker på hvordan det ser ut. Håper derfor noen kan hjelpe meg med det.
Prøver å legge ut bilde av det jeg har kjørt gjennom mølla nå. Kanskje noen snille sjeler kan guide meg på veien.
b00b3483-cb7c-4460.jpg

Vanskelig å se ordentlig på et bilde, men skal jeg prøve å gjette litt synes jeg det ser ut som det er litt vel mange hele korn. Tror jeg ville stilt kverna til å meld litt finere..

Jeg prøvde meg med en omdreining på strammeskruen i forhold til dette bilde. Og jeg tror det faktisk ble ganske bra. Nå brukte jeg kun 100 gram spesialmalt i en ekstrakt øl. Så faren ved for dårlig kvernet malt er vel ikke så stor. Men er morsomt å bevege seg på litt mer avanserte bryggemetoder. Håper bare ølet smaker bra:)

Leser at det er snakk om mellom 1-2 mm malingsgrad, men da på andre kverner som crankadstein etc. Kan jeg f.eks kjøpe bladmål og måle f.eks 1,2 mm med det, på "største" åpning på coronamølla og det vil fungere?

Hvis du bruker corona mølle til BIAB kan du like gjerne knuse malten til mel(eller ganske nerme ivertfall)
Steeper du i pose så er vel det samme sak

Tilbake
Topp