Riktig knusegrad med Cornona maltmølle for Speidelbruk

Hei,

Når man skal knuse malten for Speidelbruk, så har jeg forstått det slik at man skal knuse malten grovt. Hva er grovt nok for Speidelbruk?

Jeg har en Corona maltmølle som fulgte med Speidelen, men her kan man jo ikke justere knusegraden like nøyaktig som ved bruk av Monster Mill.

Noen som har tips til hvordan jeg bør stille inn Corona maltmøllen for å oppnå riktig knusegrad for Speidel?

Et godt spørsmål. Et par ting på tas med i beregningen.
Hvilken Speidel har du? Jeg har en 20- liters. Jeg tror at den er mer sensitiv enn 50- liters grunnet at 20- liters har bare en pumpe mot to på 50- liters. Du får en annen sirkulasjon på 50- litersen som gjør sjansen mindre for at du får et lokk med fint knust malt på toppen / at det dannes ganger i maltet hvor vørteren vandrer. Dette lokket stenger for sirkulasjonen.
Hvor mye malt skal du ha i? Jeg mener at du kan i en 20- liters Speidel male finere med fullt maltrør enn med delvis fullt maltrør. Jeg brygget en mild med litt over 3 kg. Da er maltrøret ikke fullt, det tar opp mot 6 kg. Resultatet var at malten transporteres nærmest fritt rundt i maltrøret, dermed la all den finmalte malten seg på toppen som et lokk.

Det er ikke uvanlig å male med 1mms åpning. Jeg har kjøpt meg en Monster Mill på Bryggselv.no med tre valser, og den står innstilt på 1,5 mm. Den maler malten veldig jevnt. Sjekk her http://bryggselv.no/ds_product_info.php/products_id/256. Jeg byttet fordi jeg syns Corona- møllen ga for ujevnt oppmaling, i tillegg til at det er mye kulere å ha en monstermill. Den drar gjennom 3-4 kg i minuttet. Ikke at jeg gjør det, men jeg vet at den kan :)
Gi meg gjerne tilbakemedling med dine erfaringer...
Lykke til

Hei igjen.

Jeg har en 20 liter Speidel og kommer nok i all hovedsak til å bruke mellom 4.5 til 6 kg malt om gangen. Speidelen er jo også laget slik at den setter pumpene på pause iallefall en gang i hver meskefase, for at malten skal synke og reposisjonere seg.

Monster Mill er dessverre for tiden ikke aktuelt pga økonomi, så enn så lenge får jeg klare meg med Coronaen.

Jeg har kikket i litt bøker for å finne ut hva som er finmalt og hva som er grovmalt, men det er litt vanskelig å bedømme hva som er riktig ift når man maler på Corona. Ofte kan man jo bestille malten ferdigknust for Speidel, men da er jo holdbarhetstiden noe begrenset.

De to gangene jeg har brygget på Speidelen har jeg brygget etter ferdiglagde oppskrifter og havnet nøyaktig på OG i forhold til kalkulert ferdigkokt volum. Men begge disse gangene har jeg brukt malt som var ferdigknust fra Bryggselv.no

Neste brygg blir nok egenkomponert, så skal prøve meg fram og se hvilken OG jeg havner på i forhold til knusegrad :)

Bergfrost skrev:
Hei igjen.

Jeg har en 20 liter Speidel og kommer nok i all hovedsak til å bruke mellom 4.5 til 6 kg malt om gangen. Speidelen er jo også laget slik at den setter pumpene på pause iallefall en gang i hver meskefase, for at malten skal synke og reposisjonere seg.

--- Det er min erfaring at pausene er ikke nok, men jeg tror det kan være tilstrekkelig på en 50l pga to pumper. Trykk på de to knappene til venstre for å pause, skru av øverst, og rør godt rundt. Når du har skrudd til igjen, trykker du på knappen helt til venstre. Jeg har på noen brygg gjort dette hvert kvarter.

Monster Mill er dessverre for tiden ikke aktuelt pga økonomi, så enn så lenge får jeg klare meg med Coronaen.

--- Men fryktelig gøy å ha! :)

Jeg har kikket i litt bøker for å finne ut hva som er finmalt og hva som er grovmalt, men det er litt vanskelig å bedømme hva som er riktig ift når man maler på Corona. Ofte kan man jo bestille malten ferdigknust for Speidel, men da er jo holdbarhetstiden noe begrenset.

De to gangene jeg har brygget på Speidelen har jeg brygget etter ferdiglagde oppskrifter og havnet nøyaktig på OG i forhold til kalkulert ferdigkokt volum. Men begge disse gangene har jeg brukt malt som var ferdigknust fra Bryggselv.no

--- Ferdigmalt fra Bryggselv.no er en god kvalitetssikring. Hvilket utbytte har du? Hvilket dataprogram bruker du til å regne ut?

Neste brygg blir nok egenkomponert, så skal prøve meg fram og se hvilken OG jeg havner på i forhold til knusegrad :)

Hei.

Takk for tipset med tanke på meskingen.

I forhold til utbytte har jeg ikke gjort noen nøyaktig beregning på de to bryggene jeg har satt med Speidelen. Men jeg hadde 5,9 kg malt som gav 25 liter på 1.058 med American Brown Ale settet til Bryggselv. Dette skulle ligge mellom 1.055 og 1.058 for 25 liter vørter.

For en California Common fikk jeg 20 liter på 1.051 med 5 kg malt, noe som stemte med oppskrift.

Har brukt kalkulatoren på hopville.com noen ganger når jeg drev med ekstrakt brygging, men har ellers ikke brukt noe annet enda. Det kommer vel etterhvert tenker jeg.

Hei igjen.

Utbytte avhenger ikke bare av mengde malt, også av hvilken malt. Hvis du kan, er det smart å legge inn linje for linje i et program. Det høres ut som du har godt utbytte.

Jeg anbefaler beercalc.dk eller brewsmith. Den siste er et program som du betaler en engangssum for, ikke mye. Mange sverger til den. Jeg har nettopp begynt å bruke brewsmith.

Lykke til med bryggingen, fortell gjerne hvordan det går...

Hei,

Skal sjekke ut programmene :)

Til 20 liter California Common brukte jeg:

OG: 1051
TG: 1013

23 liter til mesking
ca 5 liter skyllevann @ 78 degC

4500 g  TF Maris Otter Pale Malt EBC 4,5-5,4 (Ferdigknust fra Bryggselv for Speidel)
  450 g  Muntons Crystal Malt EBC 150 (Knust med egen Coronamølle)

Meskeskjema:

60 min @ 68 degC
15 min @ 78 degC

Koking:
90 minutter
Humle: Northern Brewer, tilsatt ved 60, 15 og 0 (har ikke vekt helt i hodet, men mener det var henholdsvis 24 g, 10 g og 14 g)
Spiseskje med Irish Moss ved 15 min

Gjæring:
2 x San Francisco Lager WLP810
Gjæret ved 20-22 grader i 7 dager

Tilbake
Topp