Riktig og lang (nok) slange fra bryggemaskin til gjæringsdunk

Jeg brygger på altanen og har gjæringsbeholder under altan - jeg trenger altså en slange på en del meter (5 meter minimum) som går rett i kjøleskapet hvor gjæringen skal foregå.

Spørsmålet er om man kan bruke andre slanger enn silikon til dette. Ønsker helst å unngå å svi av 500,- kroner og oppover.

Søkte en del på nett (også her), men fant ingen relaterte tråder:)
 
"Ferskvann" har ofte et skjult paramter i seg, nemlig at ferskvann har mye høyere pH enn vørter.

Som oftest går ikke PVC og næringsmidler hånd i hånd. Kan være at denne er godkjent for det fordi det skal være "ferskvann", og at pH er også høyere da, samt at den har glatt interiør, som forhindrer oppsamling av ting.
 
"Ferskvann" har ofte et skjult paramter i seg, nemlig at ferskvann har mye høyere pH enn vørter.

Som oftest går ikke PVC og næringsmidler hånd i hånd. Kan være at denne er godkjent for det fordi det skal være "ferskvann", og at pH er også høyere da, samt at den har glatt interiør, som forhindrer oppsamling av ting.

Tolker jeg deg riktig når du sier er at det ikke finnes noe annet sikkert valg enn å gå for silikonslange, og at den helst bør være kjøpt i en norsk "godkjent" bryggebutikk?
 
Tolker jeg deg riktig når du sier er at det ikke finnes noe annet sikkert valg enn å gå for silikonslange, og at den helst bør være kjøpt i en norsk "godkjent" bryggebutikk?

Nei. Det var mer rettet til at jeg er usikker på om en PVC-slange fra Jula er "godkjent" for vårt bruk.

Det finnes mange forskjellige slanger som er egnede, og langt over egnede, mange av de koster skjorta dog, skal man være 100% up to code. Bryggerier bruker vel sjeldent silikon, men noe annet (de blå slangene). Men det er industri-kvalitet, og pris.
 
Sist redigert:
Er redd dette gjør meg mer forvirra. Har du noen konkrete forslag til hvilken slange du ville satset på, som finnes på butikker som Biltema og Jula? Planen er å utføre en slik "test" i morgen, men da er jo det meste stengt, så tenker å hive meg rundt nå.

Kan denne være noe å prøve seg på, eller er det bare dritten til å overføre kald vørter?
Drikkevannsslange
 
Er redd dette gjør meg mer forvirra. Har du noen konkrete forslag til hvilken slange du ville satset på, som finnes på butikker som Biltema og Jula? Planen er å utføre en slik "test" i morgen, men da er jo det meste stengt, så tenker å hive meg rundt nå.

Kan denne være noe å prøve seg på, eller er det bare dritten til å overføre kald vørter?
Drikkevannsslange

Nei, dårlig med forslag. Bortsett fra Tess, men da koster det fort ikke en arm og et bein, men omvendt, det er det du har igjen etter å ha handlet der. Eneste jeg er ganske sikker på er at beskrivelsen hos både biltema og Jula, (ikke noe produktdatablad av interesse) er veldig vag, og det er nok billigste sort, som da muligens lekker ting inn i vørteren. Som sagt det med pH bl.a.

Jeg bruker drikkevannslangen til BT i mitt vertical garden hydroponi-oppsett, og tja. Ser etter alternativer egentlig. Men kanskje det ikke er så ille så lenge det ikke er varm vørter det er snakk om.
 
Men kanskje det ikke er så ille så lenge det ikke er varm vørter det er snakk om.

Du må sterilisere slangen før hver bruk. Det er flere måter å gjøre det på. Jeg sirkulerer varm vørter i slangen i de siste 5 minutter av koken før jeg slår på kjøling. Slangen din må uansett tåle den steriliseringsmetoden du velger.

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp