Rimelig pumpe

Søkte litt før jeg opprettet tråden men fant ingen som ga meg godt svar. Skal brukes til å sirkulere vørter på 30L bryggeri.... medfølgende kinapumpen er ubrukelig så er på jakt etter noe med litt høyere kvalitet uten å bruke 2k.

Fikk akurat pumpen som KjetilG linker til,vil ikke bruke formye penger på pumpe ennå skal bare teste en BB30 jeg fikk kjøpt billigt. Skal prøve å legge ut litt info om hvordan jeg synes denne pumpen er/fungere etter hvert....

De pumpene som er linka til er helt greie, har to sånne bare med rustfritt hus. like gode de med plast vil jeg tro, dersom du ikke skal skru dem åpen etter vert brygg da. plass sprekker vel lettere enn rustfritt.
Skal du ha skikkelig flow vil jeg anbefale 1/2 silikonslange, er det bare for sirkulasjon evt. skylling er 10mm helt ok

Legger ut et bilde av billig pumpen vis det er noen som lure på størrelsen på pumpen, har ikke fått testet den ennå.

Vedlegg

• image.jpg
    image.jpg
    214,3 KB · Sett: 177
Legger ut et bilde av billig pumpen vis det er noen som lure på størrelsen på pumpen, har ikke fått testet den ennå.
Disse småpumpene skaper generelt trøbbel dersom du skal pumpe noe annet enn vann. Det ser man lett når man åpner pumpen og ser hvor trangt det er i skovlehjulet. Generelt så vil en pumpe med en karateristikk med større flow og mindre løftehøyde ha litt større åpninger i skovlehjulet...

Jeg har brukt den kina pumpen på ca 15 brygg nå og er meget fornøyd. Min utgave er 24 volt da den hadde litt mer guff men ellers er den helt lik. Bruker min kun til wirlpool under kjøling så kan ikke utale meg om så mye annet enn at den fungerer helt utmerket til det hvertfall. Lager ok bevegelse på 30 liter. Tror ikke disse liker humlegørr da de er meget små, selv bruker jeg egen meskepose til humlen. Jeg har en ekstra liggende klar hvis den skulle ryke. Største ulempen er at den er laget av plast og derfor ikke tåler mye demontering før den tar kvelden.

Har en slik på 12v, den gir ikke nok fart til whirlpool, men bruker den likevel da kjølingen går raskere. Kanskje jeg kan skru opp spenningen til 15-16v?

Altså en slik som @Jærbrygg la ut bilde av

Tilbake
Topp