Rims system

Hei

Jeg vurderer å snekre meg et rims opplegg, men er litt usikker på noe. Hva slags dimensjon anbefales det å bruke på rørene i systemet. (har vurdert 16 eller 20 mm). Og spiller det noen rolle hvor fort det sirkulerer?. Jeg lurer på å kjøpe en pumpe som kan kobles til skrumaskin.

Noen som har en formening eller to?

Alt det der har selvfølgelig å gjøre med hvor stort opplegget blir. Forøvrig så har jeg lest flere steder på forumet at slike pumper ikke anbefales da disse kan gi metallrester i vørteren, eller lekker. Man vil også gjerne at ølet ikke kommer i kontakt med akslinger eller smøring, noe som kan være tilfellet med slike pumper.

Når det gjelder rør, så tror jeg at både 16 og 20 mm rør er store nok, også til større utstyr.

Sjølv brukar er 1/2" sillikonslangar med hurtigkoblingar frå morebeer.com. Kva med PEX? Litt stive, men skal du ha eit "permanent" oppsett spelar det kansje ingen rolle. Husk at PEX (som i "rør-i-rør") er rør, og dimensjon på rør oppgis alltig som utvendig diameter, slange alltid innvendig diameter.
Feks. er 1/2" slange 12,7mm innvendig, mens 12mm PEX kansje har 2mm veggtjukkelse og vil då ha I.D. på 8mm.

Pex kan du koble sjølv med klemringskoblingar og støttehylse. Og det finns overgangar til alle dimensjonar og typar aktuelle for vårt bruk.

Veit ikkje kor stort bryggeri du har, men det er viktig å tenke at skal du først resirkulere vørteren er det greit å kunne har flow nok til at den kan gå nokre rundar i løpet av rimeleg tid. Når du ser på pumpedata seier ikkje fritt avgitt volum så mykje om kva som vil skje i praksis då dette vil avhenge av nettopp røyrdimensjon, knusingsgrad av malten, arealet på falskbunn/manifold etc.

Eksempelvis vis du vil mogelegheit for stegmesking/mash-out er det greit at du kan pumpe heile volumet gjennomm varmeelementet på eksempelvis 5-10 minutt.

Pumpe ville eg ikkje ha spart på, kjøp deg ei ordentlig megnetdreven næringsmiddelpumpe med ein gong.

Takk for flotte svar, da var jeg litt klokere i alle fall. Som dere sikkert skjønner, så er jeg på nybegynnerstadiet enda, derfor så mange dumme spørsmål. Og når det er sagt, så er det brygging i liten skal nå i alle fall, så får vi se etter hvert om det kan utvides. Jeg brygger 25 liter i slengen.
Kan noen av dere anbefale en pumpe jeg kan benytte? Størrelse o.l.

Jeg driver litt med import på hobbybasis og kan skaffe forholdsvis rimelig utstyr fra kina, men det er greit å vite størrelse/kaspasitet på pumpen liksom. Jeg ser for meg at en pumpe med en kapasitet på 1000 l/t blir litt vel mye. Etter som jeg har forstått så er det ingen enkel måte å justere farten på en pumpe på.

Jeg har ingen betenkeligheter med å kjøpe pumpe her hjemme heller dersom noen kan anbefale noe/noen.

Tilbake
Topp