RIMS

Jeg regner med at noen av karene her inne har god greie på RIMS. Jeg har snekret meg et oppsett med det utstyret jeg hadde, men har merket etter mye prøving at varmekolben nok er i største laget og for å ungå å svi vørteren må jeg har rimelig bra fart på sirkulasjonen. Spiller det noen rolle hvor mange ganger vørteren sirkulerer i systemet?
Slik jeg har det nå, med en mesketid på 90 min og meskevann på ca 12 liter sirkulerer det ca 60 ganger. Jeg har prøvt å strupe ned på farten med en av ventilene, men da svir det seg på kolben fordi det passerer for seint. HJELP!!!!    :attevar:

Kva slags element brukar du, og kva brukar du til å styre elementet (PID, tempsensor, plassering av sensor etc.)?

Elementet er jeg litt usikker på, men det er på 1Kw. Jeg kontrolerer tempen med en PID, og sensoren ligger i meskekaret.

Har du målt flowen eller antar du i høve til kva pumpa kan levere?

Trur du bør ha sensoren så nerme utløpet fra elementet som praktisk mulig.

Jeg bare antar som du sier, men jeg tror ikke det er så langt unna. bare for orden skyld så bruker jeg to andre temp målere som viser det samme. Den ene er i "strålen" inn til meskekaret. de to andre i selve mesken. Alle viser så og si det samme.

En slik:

http://www.instec.com/products2.php?id=38
eller en slik:

http://tianxue9698.diytrade.com/sdp/156137/4/pd-493082/306956-0.html  (Dette ser ikke ut til å være PID)

eller ett annet fabrikat ?

Om sirkulasjonshastigheten er kritisk tror jeg ikke.
Men faren for at maltsengen skal bli kompakt og du ender opp med tett maltseng (stuck mash) øker selvsakt med sirkulasjonshastigheten.

Det som gjør at jeg spør om PID regulatoren er at hvis du ikke har PID, men en ordinær temperaturkontroller så øker faren for
svidd mesk/vørter..... har du en PID kan vi kanskje hjelpe med justering....

Skal man ha utbytte av RIMS eller HERMS eller andre sirkulasjonssystemer må det fungere etter hensikten.
Hvis sirkulasjonsraten din ikke voller deg problemer er kanskje alt bra, men det er jo greit å ha muligheten å kunne justere ned raten uten at
det ender med katastrofe.

Da er det kanskje ikke en PID jeg har likevel da, der ser du hva jeg vet. Det er en slik som i den andre linken din.

Jeg har også en slik: http://www.kibnt.com/productview.php?pid=255 liggende, men det er vel forsåvidt samme typen tror jeg. (bare litt "større")

Nei så lenge det ikke gjør noe at det sirkulere så pass fort, er det vel bare å prøve til. Jeg har ikke prøvt med malt enda, bare med vann, for å justere temp og teste systemet. Så vi får se om det blir tett maltseng eller ikke.

Kom gjerne med flere innspill og tips hvis noen har det, all hjelp tas i mot med takk....  :skitbra:

I utgangspunktet vil eg tru det er bra med så høg sirkuleringshastigheit som mogeleg, så lenge ein har nok effekt til å varme den passerande veska. Når det er sagt så vil du ikkje ha flow som tilsvarar pumpedata for fritt avgit veskemengd i eit slikt systm, men vere litt bunden til flowen gjennom maltsenga. Ein plass har eg lest at normal flow kan vere ca 6l per kavadratmeter silbunn per minutt.

Ein opererar med overflatebelastning på varmeelement der ein reknar antal watt per kvadratsentimeter overflate på elementet. Det seiest at ein kan svi vørteren ved for høg effekt per areal, men eg har endå ikkje sett noko konkret tall på kvar grensa går. Uansett kan det vere greit å vite at ein reknar slik:

"What is the difference between High and Low-density elements?
High density elements are rated at 150+ watts per square inch of surface area, low density are rated at 75+ watts per square inch. Extra low density are rated at 50+ watts per square inch."

-Trur eg ville ha holdt meg til ca "low watt density" eller lågare, sjølv om det er dårleg dokumentert som sagt.

Du seier du berre har prøvd med vatn. Korleis veit du då at vørteren vil sviast?

Utan ordentleg PID vil du nok oppleve at elementet slår deg på og av i litt for lange intervall og temperaturen vil overskyte setpunktet kraftig. Å ha sensoren i meskan vil kansje utjevne denne variasjonen noko, men det vil nok ikkje bli heilt bra trur eg.

Fordelen med PID er at når den er inntuna til ditt system vil den regulere elementet på eit slikt presisjonsnivå at vørteren på målepunktet vil ha tilnerma heilt konstant temperatur, og lik som set-verdien.

Ikkje bli skremt av desse meiningane og prøv for all del med det oppsettet du har. Del erfaringa med oss i etterkant!

Ønsker deg lykke til......ting har en tendens til å ordne seg, så ikke la deg skremme.

Har ett tips:

Hvis gjennomstrømming blir for stor og maltsengen siger sammen vil det bli relativt tørt i bunn av meskekaret og i rørsystemet,
sørg for at ikke varmeelementet lett kan gå tørt. 

Dette var storveis tilbakemelding... Takker meget for dette. Setter pris på slik hjelp.

Jeg får prøve meg litt frem å se hvordan det går, det er jo i grunn ikke verre enn det. Vi får håpe jeg får nok "flow" gjennom maltsengen til at det ikke tetter seg.
Jeg har jo fundert litt på dette selv også, og mener at det kan kanskje være bra med mye sirkulasjon, så lenge det lar seg gjøre.

Dersom det ikke funker, får jeg skaffe meg en skikkelig PID. Noen anbefalinger?

Takk igjen, og rapport av utfallet vil komme... :ilike:

Har et RIMS oppsett som jeg bruler og har aldri strøypa noe på gjennomstrømminga bare latt den gå på full åpning.  Litt plaga med at det tetta seg til de første gangene men da brukte jeg et finmaska stekeskydd under silbunn men etter at jeg kutta den ut har jeg aldri hatt problemer med tett mesk.  Tempen styres med en pid som har føleren ved utløpet av RIMS kolben og den kjører jeg vanligvis på fullt ca 3 kW uten at noe svir seg. 

Tilbake
Topp