Ris, mais og honning

Hei hei, det var noen ting jeg lurte på angående litt uvanlige ingredienser..
Noen her som har prøvd å brygge med maissirup? Tenkte kanskje å prøve meg på en mexicansk variant, og då er visst dette noe som må til. Får en kjøpt dette i norge?
Er det også mulig å få tak i rissirup i dette landet?
Noen oppskrifter på nettet inneholder honning, er det bare å bruke hvilken som helst honning da?
 
Hei! Ris- og maissirup har jeg egentlig ikke sett i butikken, heller ikke Brouwland i Belgia selger slik. Dersom du driver med maltbrygging så kan du bruke risflak og maisflak istedenfor. Dersom du erstatter en del av malt med mais- eller risflak så vil du få et lettere (smaksmessig) og lysere øl. Smakseffektene er litt forskjellige.

Mais og ris blir i hovedsak brukt av store bryggerier i USA, Mexico og Asia, fordi det er billige råvarer (i forhold til malt) og fordi noen byggtyper (særlig i USA) gir en annen slags malt som krever noe kompensasjon, som da gjerne blir gitt i form av ris.

Alt i alt så gjør det ølet egentlig bare mindre maltpreget, og det spørs om dette er å foretrekke. Jeg må derimot si at jeg en gang brygget en pils med ca 10% maisflak, og det smakte ganske så bra. Men ølet ville sikkert vært godt uten maisen også...

Honning brukes også som tilsetningsstoff i hjemmebrygget øl. Da gjerne ikke for store mengder, og da bare for å gi et lite honningpreg. La honning utgjøre opptil 10% av råvarene i brygget. Det anbefales ikke å koke honning lenge, da mister det mye av smaken. Kanskje akkurat når du avslutter kokingen, da er det varmt nok til at det meste som kunne være i honningen er drept, mens det ikke får kokt. Hvilken honning som brukes vet jeg ikke, jeg vil tippe den gjennomsiktige guld-oransje varianten gjør seg best.
 
Etter litt leting fant jeg da effektene av ris og mais i øl. Mais gir visst en litt søtlig smak mens ris gir en litt tørr smak til ølet.

[quote='Beer Advocate' om ris]Rice is currently the second most widely used adjunct material in the U.S. in the production of light-colored lager beers (30). Rice has almost no taste of its own, which is regarded as a positive characteristic since the rice will not interfere with the basic malt character of the beer. It promotes dry, crisp, and snappy flavors and is employed in several premium brands, including Budweiser. Some brewers prefer rice because it has a lower oil content than corn grits. One disadvantage in using rice is the need to use an additional cooking vessel because its gelatinization temperature is too high for adequate starch breakdown during normal mashing.

Different types of rice vary widely in their suitability for use in brewing. Short-grain rice is preferred because medium- and long-grain varieties can lead to viscosity problems. In milling rice, a certain proportion of the rice kernels are chipped and broken, rendering them unsuited for table use because of their impaired physical appearance. It is this portion of the broken rice that is designated as "brewer's rice."[/quote]

[quote='Beer Advocate' om mais]Corn products have traditionally been the adjunct of choice among brewers. They are extremely consistent in terms of quality, composition, and availability and produce a spectrum of fermentable sugars and dextrins similar to that produced by malt upon enzymatic conversion.

Corn has a sweet, smooth flavor that is compatible with many styles of beer. It is the most popular adjunct used in American breweries. It lowers the protein and polyphenol content of beers, thereby lightening body and reducing haze potential. Corn will provide a somewhat neutral flavor to the finished beer. A "corn" taste may be apparent, making it generally more suited to the sweeter dark beers and lagers than to the drier pale ales. It is, however, one of the best adjuncts to use for full-bodied bitters. Some brewmasters claim that the use of corn (10–20%) will help stabilize the flavor of beer.[/quote]

Kilde: Beer Advocate
 
Der var det litt info ja. Takk for det:)
Jeg antar at ris og maisflakene til petit ikke kan brukes ved ekstraktbrygging...
 
Det stemmer, Ørjan. Stivelsen i flakene (som riktignok er blitt forklistret, siden det er flak og ikke ubehandlet 'korn') må brytes ned til sukkermolekyler, noe man trenger amylase-enzymene til. Altså da skulle man være nødt til å få tak i sirup, som ikke er lett.

Kanskje du kunne vurdere maltbrygging?  :kool:
 
Tilbake
Topp