Har laget vørter til Rochefort 8. Brukte Herman Holtrops oppskrift til 23L ferdig vørter. Ferdig vørtermengde ble dessverre 26L. Gjæringen er i full gang. Kan jeg fylle på med mørk Spraymalt for å kompensere for fyldighet og alkoholmengde??? KOO
Jeg hadde ikke villet gjort noen stunt nå, hvis ikke OG havnet veldig langt unna målet. Faren for å ødelegge mer enn å forbedre er høyst til stede. Spraymalten må kokes så du vil også måtte tilføre ennå mer væske.
OG justeringer med spraymalt er best å gjøre på slutten av koketiden, og lys spraymalt er mye safere i forhold til å ikke forandre smaksbildet for mye. Har ikke erfaring med mørk spraymalt, men har inntrykk av at det er mest for porter/stout og kan kanskje tilføre røstet smak som du ikke vil ha i en Rochefort klone?
Jeg kan vel ikke se store problemer med å tilsette spraymalt nå, men det må kokes 15 minutter. Du får jo da enda mindre bitterhet også (om ikke du koker spraymalten en stund med humle da)
Det er jo bare snakk om 3 liter ekstra så jeg hadde ikke gjort noe med det.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.