Røring under mesking & koking

Lars

Norbrygg-medlem
Hei,
vi skal i første omgang doble størrelsen, og brygger 100 liter på annet utstyr til helga, i kjele der det også er røring.
Har sett på større bryggeri at de også bruker røring, men i hvilke deler av prosessen gjøres dette, hva vil det medføre, og er det enkelte tider man ikke bør røre?
Vi er litt usikre & lett uenige, og tar gjerne mot synspunkter og erfaringer.

Vet ikke helt om jeg forstår spørsmålet ditt helt.

Under meskingen rører jeg selv kunn ved miksing av malt og vann, å ved tilsetting av nytt vann ved batchsparging.
Tenker du på noen måte en kontinuelig røring av mesket?
Tror i såfall du vill ende opp med mye mere partikler som blir rørt løs fra malten å ende opp med en mer uklar vørter. (Har ikke erfaring med dette selv, så dette blir bare synsing fra meg)
Ville nokk heller satset på ett RIMS oppsett.

Under koking er det ikke noe behov for røring.
Ser ikke helt hva det skulle hjelpe med, vørteren ruller jo godt under kok uannsett.
Eneste er under kjøling hvist du benytter deg av en kobberspiral.
Da rører jeg i en forsiktig sirkuler bevegelse så jeg ikke plasker eller rører inn luft.
Da vill kjøleefekten økes.

Å tilslutt kan det vere nyttig etter kjøling av vørteren, å røre i en sirkuler bevegelse, for så å la det roe seg ned i 10-20min.
Da vill mesteparten av hot/coldbreake og humlepartikler samle seg i midten av kjelen, å det er lettere å tappe en klar vørter med en hevert (selv heller jeg alt over i gjæringsdunken gjennom ett sileklede/maltpose fra vin og bar, å det som ikke blir silt bort, vil legge seg på bunnen av gjæringsdunken tilslutt uannsett).

Hm, det var mine antagelser også, men mener jeg har sett både på video + besøk på Nøgne Ø at det har blitt mekanisk rørt i meskekaret, selv om jeg ikke husker når i prosessen dette var, så man er altså lett forvirret. :) Spørs om ikke de fancy røregreiene må få stå etter at maltet ligger på plass.

Røring skjer bl a på bryggerier der det meskes på flere temperatursteg, og gjør at det ikke brenner seg i bunn samt at varmen sprer seg. Ved 1-stegsmesking blir ikke dette direkte nødvendig, dog man kan bestemme seg for å bygge en rører likevel.

Aha, det var sikkert nøkkelen. Vi får vel holde tilbake til eventuell stegmesking da.

Tilbake
Topp