Rosiner i øl

Dogfish head har en rosinøl som er ganske populær. Har ikke smakt den selv, og vet ikke helt hva det tilfører, men mange liker den visst.

det meste av sukkeret i rosinene er lett forgjærbart. vet ikke om det nødvendigvis vil bidra med så mye smak, i hvertfall ikke om du ikke bruker mye.

Har lest litt på andre forum om dette..
100 gram på 20 liter kan bli litt mye.. Men det spørs litt på hvor mye preg du vil da. Skal brygge en quadrupel på søndag med rosiner. 50-70 gram tipper jeg burde holde for å få et lite preg.
Tilsett i gjæringsspann før flasking/fating

Ville tro at sjangsen for infeksjon steg betraktelig når man tilsetter delvis tørket frukt som rosiner i gjæringskaret?
Eller koker man dette med i vørteren? I så tilfellet forsvinner vel mye av smak og aroma?

Er rosiner, svisker og andre delvis tørkede frukter man kjøper i butikken desinfisert/giftbehandlet?
Har i grunnen aldri sett at frukt-produkter i fra butikk får muggdannelse, (i motsetning til hjemmelagde produkter)  

Mørk krystallmalt (EBC 300) gir preg av stekte rosiner, så det kan absolutt også brukes..

Kutt de opp grovt, kok de i litt vann, kjøl ned og tilsett i gjæringskaret mot slutten av gjæringen..
Gjør dette med vailjestenger av og til. fungerer bra! ingen infeksjoner  :skitbra:

oeng skrev:
Ville tro at sjangsen for infeksjon steg betraktelig når man tilsetter delvis tørket frukt som rosiner i gjæringskaret?
Eller koker man dette med i vørteren? I så tilfellet forsvinner vel mye av smak og aroma?
Kan sprit være et nyttig virkemiddel her? Legge rosinene i bløt i litt vodka over natten, for eksempel

oeng skrev:

Er rosiner, svisker og andre delvis tørkede frukter man kjøper i butikken desinfisert/giftbehandlet?
Har i grunnen aldri sett at frukt-produkter i fra butikk får muggdannelse, (i motsetning til hjemmelagde produkter)  

Frukt fra butikken er ofte sprøytet, så det er et poeng å skylle. At tørket frukt ikke mugner henger vel også sammen med at den har et svært høyt sukkerinnhold og lite vann, noe som bidrar til at uhumskhetene ikke trives.

Om man tilsetter frukt i sekundærkaret, er faren for ødeleggende infeksjoner egentlig langt mindre enn man ofte frykter. Lav pH kombinert med en del alkohol gjør sitt til at bakterier blir hemmet.

Om man koker frukt, endrer man smaken ganske mye, og en del av aromaen blir borte. En runde i frysen kan dog være med på å gjøre frukten noe tryggere, samtidig som det er med på å gjøre den søtere og bryte ned cellevegger.

Basert på svarene over vil beste praksis være å:
1. Skyll frukten først for å vaske vekk eventuelle sprøytemidler/E-stoffer
2. Deretter fryse rosiner og annen frukt man skal tilsette for å redusere mengden av sopp og bakterier + bryte ned cellevegger
3. Mos frukten før den tilsettes (for bedre utbytte)
4. Tilsette i sekundærkaret - gir maks smak og aroma  (samt lav pH + alkohol hemmer uønsket bakterievekst)

Føy til at man får bedre utbytte av frukten om man moser den i sekundærkaret.

OK

Er det noen som har samlet sammen erfaringene og anbefalingene med tilsetninger av diverse krydder og frukt?

Eduard har lagt inn en glimrende artikkel om krydder i øl på medlems sidene "Det lille ekstra", men det mangler en mer detaljert oversikt over hvor mye eller lite man anbefaler tilsatt av både kryddere og frukter.

Kanskje man kunne fått samlet sammen medlemmenes erfaringer og anbefalinger i en oversikt, noe enkelt som f.eks :
Rosiner:     max 50-100g / 20l vørter
Koreander: max 8-12g / 20l vørter

Det kunne vi gjort.

Når jeg tenker meg om har jeg en oversikt over dette i boken Extreme brewing av Sam fra Dogfishhead. Kan dele dette om ønskelig.

Lars skrev:
Mørk krystallmalt (EBC 300) gir preg av stekte rosiner, så det kan absolutt også brukes..
Special B også(?)
og type gjær, gjæringsforhold o.s.v. kan gi rosinpreg uten at du tilsetter rosiner.

Til info så er vel også "Winter Ale" ifra Lervig også tilsatt rosiner.

Om det er tilsatt i slutten av kok eller under sekundærgjæringen vites ikke. Etter min mening så er 0 gram pr. liter akkurat passe!

Vi hadde da en 8 Wired - The Sultan på Mi2 en gang. Belgisk quadrupel med sultan-rosiner (de er gul/lys brune)
Innbilte meg at man kunne kjenne en anelse rosiner i det, smakte fantastisk.

jeg leker litt med tanken på rosiner i mitt julbrygg også, men da skal jeg ta en titt i div. "innvandrer kolonialer", da de kan ha ferskere og bedre rosiner enn Sun Maid på Kiwi.

Tilbake
Topp