Rusfrie skruer/bolter

Glenn

Norbrygg-medlem
hei,
Noen som vet hvilke type som er trygg å sette på en falskbunn i rusfritt stål, regner selvfølgelig med at svaret er rusfritt stål, men hvor finner jeg rett kvalitet?
 
Alt stål jeg vet om er meget glad i alt av rusmidler, så å finne noe som er rusfritt tror jeg blir vanskelig...:p

On topic: 316 er vel næringsmiddelgodkjennt rustfritt stål.
 
Is 316 type the only stainless steel that is classed as the 'food' grade?
The '316' grades (1.4401 / 1.4404) are often referred to as the 'food' grades.
There is no known official classification for this and so, depending on the application, the equally common 1.4301 and 1.4016 grades may be suitable for food processing and handling, bearing in mind that in general terms the corrosion resistance ranking of grades can be taken as: -
1.4401/1.4404 (316 types) > 1.4301 (304 types) > 1.4016 (430 types)

Såfremt det ikke er særnorske regler på dette så er 304 greit.

NB Kan ikke garantere at denne kjappe googlingen var komplett rusfri

Her er en link for de rusfrie fantastene https://forum.norbrygg.no/threads/rustfritt-304.25188/
 
Sist redigert:
Hvorfor må det være "rusfritt" for å være næringsmiddelgodkjent stål?
Stekepannene våre får ofte temperaturer langt 100C og de av støpegods tror jeg har lite av både krom og nikkel.
Mye mindre enn 304 stål.
 
Hvorfor må det være "rusfritt" for å være næringsmiddelgodkjent stål?
Stekepannene våre får ofte temperaturer langt 100C og de av støpegods tror jeg har lite av både krom og nikkel.
Mye mindre enn 304 stål.
Det er ikke alle som har rusfrie amalgam fyllinger heller
image.jpeg
 
Mye kalles rustfritt men mer korrekt er det nok å kalle det (mer eller mindre) korrosjonsbestandig.
Allt stål korroderer såfremt miljøet er vanskelig nok. Også "rustfritt syrefast" stål.
(Vi ble behørig irettesatt av læreren vi hadde i korrosjon hvis vi nevnte rustfritt:))
 
Og skruer er merket med A4 for syrefast og A2 for rustfritt. Står på hodet på skruen. Begge to er like trygge i brygging.
 
Tilbake
Topp