Rutinerte drikkere, men ukyndige bryggere..

3 middelaldrende herrer, med sans for godt øl, ønsker å iverksette drømmen om å brygge eget øl. Vi starter opp på en enkle måte og ser hvor det fører oss. Men vi trenger noen gode råd fra etablerte og kyndige bryggere der ute. Vi har blinket oss ut en BeerBrew 60 pakke fra ølbrygging.no http://www.olbrygging.no/products/pakketilbud-beer-brew-60-2generasjon men lurer på om det er annet utstyr vi som ferskinger må sørge for å bestille samtidig for ikke å stå der med skjegget fullt av postkasser på bryggedagen og forbanne vår egen uvitenhet.. Det følger jo med litt utstyr i denne pakken, og i tillegg må vi sørge for flasker og korker naturligvis, men er det mere? Andre tips tas i mot med 1000 takk, erfaringer med BB60 + +, hvilke feller vil vi mest trolig gå i, og hva må vi for all del ikke gjøre... Vet det er mange gode tips gjemt rundt omkring i forumet, men om vi skal gp igjennom alle disse trådene vil det ikke bli øl til jul hvertfall...

Egnet rom/kjøleskap for gjæringsforløpet bør være høyt på prioriteringslista.

Starsan er viktig å ha i hus, samt minst ett par termometer! (Lett å knuse) Så greit å ha i backup!

Velkommen til en fantastisk hobby! :)

Dere må også ha en stor gryte til å varme opp skyllevann. Vi bruker en 30 liter alu gryte og krabbekoker.

Jeg ville også kjøpt et refraktometer først som sist, koster ca 500 kroner og lar dere måle sukkerinnhold kun ved å ta en dråpe ut av vørteren fremfor å måtte fylle et rør med et par desiliter og kjøle ned til 20 grader (eller regne om for å korrigere for temperaturavvik). Ikke helt nødvendig, men jeg bruker mitt mye.

Jeg ville også satt temperaturkontroll høyt på lista. Greieste er et billig kjøleskap med en STC-1000 (kjøpes på ebay for en hundrelapp) og f.eks en frostvakt fra biltema e.l. som varmekilde. Nå som det har blitt kaldt funker det også fint med et lite rom i en litt kald kjeller hvor man da kun trenger en liten varmeovn koblet til temperaturstyringen.

Kjøp også en flaksefyller, et flasketre til å sette desinfiserte flakser på, korker, korkemaskin og en flaskeskyller. Dette gjør flaskejobben betydelig enklere og koster ikke mange kronene.

Dere trenger også en kjøkkenvekt som kan veie små mengder til å veie opp humle.

Skal ikke påberope meg veldig stor ekspertise innen ølbrygging, men kontroll på gjæringstempen har mye mer å si enn fancy utstyr for mesking og koking.

Tilbake
Topp