Rye IPA

Ser mange amerikanske forum skryter, og har aldri smakt rye ipa selv. Det morsomme er at man kan brygge et godt øl som smaker fortreffelig ut fra en oppskrift på nettet, men har noen et bra utgangspunkt for å prøve?

Jeg tenker automatisk:

35% pilsner
35% maris otter
10-12% rye malt
5% oats/havre
10% crystal

Jeg tenkte å brygge denne til fredag:

22,5 liter
OG: 1.064
IBU: 85

4,5 kg Thomas Fawcett Maris Otter pale
1 kg Thomas Fawcett rugmalt
250 g Best münchenermalt, 25 EBC
200 g Thomas Fawcett pale crystal, 70 EBC
100 g Thomas Fawcett crystal malt, 120 EBC
18 g Chinook, pellets, FWH
30 g Chinook, pellets, 11,6 %, 15 min.
40 g Mosaic, pellets, 11 %, 15 min.
30 g Chinook, pellets, 11,6 %, 2 min.
40 g Mosaic, pellets, 11 %, 2 min.
25 g Chinook, tørrhumle
25 g Mosaic, tørrhumle
25 g Amarillo, tørrhumle
1 tab Servomyces, 15 min.
1/2 tab Protafloc, 15 min.
1 rør Clarity-Ferm, primærgjæring
White Labs WLP001, 1 mill celler/ml/P

Mesking: 55 C i 15 min., 66 C i 45 min., 77 C i 5 min.
Koking: 90 min.
Gjæring: 16-18 C i 14 dager, tørrhumling i to omganger fra dag 5.

Gahr:

IBU/OG på 1,3 og 16.5 % Rug. Kommer RUG-"smaken/feelingen" frem?

Har ikke så mye erfaring med dette selv. Lagde nylig en Rug-IPA med en IBU/OG på 1.25 og 18% rug... har en mistanke om at "rugheten" har druknet litt?
Ble dog veldig fornøyd med resultatet.

Tja. Jeg bruker én kg rug fordi jeg har én kg rug... Ville kanskje ha økt til 20 % dersom jeg hadde ønsket et litt kradtigere preg, men jeg er ikke ute etter at rugen skal dominere så veldig mye. Jeg vil at det skal være en IPA med rug og ikke "bare" et rugøl med mye humle.

Jeg brukte to kg rugmalt (27%) i en IPA, og syntes den fikk konsistens som karbonert suppe, selv med svært god utgjæring. Men ikke alle som smakte den var enig i den vurderingen, så oppfatning av munnfølelse varierer nok fra person til person. Neste gang går jeg vel ned til 1,5 kg.

FWH-humlen blir med i hele koketiden.. Vil denne da også bli bitterhumle? Eller "skjer" det noe med den?

Sent from my iPhone using Tapatalk

FWH gir en ren bitterhet, fordi dan lange kontakttiden med vørteren gjør at aromastoffene i humlen fordamper i enda større grd enn ved "normal" bitterhumling.

hei jeg starta å lage min første allgrain nå om torsdag. det er en rug ipa fra bryggselv. og1060. å når jeg putta på tørhumle igår så målte jeg den til 1020....
denna er gjæra med wlp007.
det jeg lurer på da er hva bør fg. vere på denne?

Vedlegg

• 20130305_153809.jpg
    20130305_153809.jpg
    114,3 KB · Sett: 666
geiro skrev:
hei jeg starta å lage min første allgrain nå om torsdag. det er en rug IPA fra bryggselv. og1060. å når jeg putta på tørhumle igår så målte jeg den til 1020....

Hva FG-en bør være vil avhenge av mesketemperaturen. IPA bør generelt ha relativt god utgjæring, så i ditt tilfelle bør den vel helst ligge på 1015 eller litt lavere. Hvordan du behandler gjæren og oksygenerer vørteren vil også bety noe for hvilken utgjæring du får.

jeg meska på 64grader å skylte på ca77 også oksygenerte jeg med slæiv(rørte) å rista dunken, så rista jeg dunken nestedag å siden har den fått stå å putre i 20graders rom så vørteren har hatt 18-19grader hele tiden.....er ganske spent for det lukter godt :)
Gahr skrev:
geiro skrev:
hei jeg starta å lage min første allgrain nå om torsdag. det er en rug IPA fra bryggselv. og1060. å når jeg putta på tørhumle igår så målte jeg den til 1020....

Hva FG-en bør være vil avhenge av mesketemperaturen. IPA bør generelt ha relativt god utgjæring, så i ditt tilfelle bør den vel helst ligge på 1015 eller litt lavere. Hvordan du behandler gjæren og oksygenerer vørteren vil også bety noe for hvilken utgjæring du får.

Tilbake
Topp