S.O.S!! juleøl som ikke går under 1.030

Drechsler

Norbrygg-medlem
målt til 1.030 den 7 aug og i dag 10 aug.

tempratur i rommet er 20 grader.

Her er oppskriften:

TH Juleøl
Christmas/Winter Specialty Spice Beer
Type: All Grain Date: 02.08.2011
Batch Size (fermenter): 45,00 l Brewer: Tor E. Drechsler
Boil Size: 51,81 l Asst Brewer: 
Boil Time: 60 min Equipment: Speidel 50 Liter

Fermentation: Ale, Single Stage Taste Rating(out of 50): 30,0

Ingredients
Amt Name Type # %/IBU
0,90 kg Cara-Pils/Dextrine (3,9 EBC) Grain 5 6,0 %
1,00 kg Rye Malt (9,3 EBC) Grain 4 6,7 %
2,0 pkg Belgian Strong Ale (Wyeast Labs #1388) [124,21 ml] Yeast 16 -
10,00 g Fuggles [4,50 %] - Boil 12,0 min Hop 10 0,8 IBUs
10,00 g Fuggles [4,50 %] - Aroma Steep 5,0 min Hop 14 0,0 IBUs
10,00 g Orange Peel, Sweet (Boil 5,0 mins) Spice 12 -
2,00 kg Dememera Sugar (3,9 EBC) Sugar 6 13,4 %
50,00 g Pilgrim [10,57 %] - Boil 60,0 min Hop 9 21,2 IBUs
5,00 g Cinnamon Stick (Boil 5,0 mins) Spice 13 -
10,00 g Fuggles [4,50 %] - Aroma Steep 0,0 min Hop 15 0,0 IBUs
3,00 kg Caramunich Type 2 (120,0 EBC) Grain 2 20,1 %
5,00 kg Pale Ale Malt (7,0 EBC) Grain 1 33,6 %
1,50 tsp Yeast Nutrient (Boil 10,0 mins) Other 11 -
1,00 kg Candi Sugar, Dark (425,0 EBC) Sugar 7 6,7 %
1,00 kg Crystal Malt (145,0 EBC) Grain 3 6,7 %
1,00 kg Light Dry Extract [Boil for60 min](15,8 EBC) Dry Extract 8 6,7 %

Beer Profile

Est Original Gravity: 1,087 SG Measured Original Gravity: 1,090 SG
Est Final Gravity: 1,006 SG Measured Final Gravity: 1,030 SG
Estimated Alcohol by Vol: 10,7 % Actual Alcohol by Vol: 8,0 %
Bitterness: 22,0 IBUs Calories: 895,0 kcal/l
Est Color: 63,6 EBC 
Mash Profile

Mash Name: Single Infusion, Light Body, No Mash Out Total Grain Weight: 14,90 kg
Sparge Water: -47,36 l Grain Temperature: 22,2 C
Sparge Temperature: 75,6 C Tun Temperature: 22,2 C
Adjust Temp for Equipment: TRUE Mash PH: 5,20

Mash Steps
Name Description Step Temperature Step Time
Mash In Add 46,28 l of water at 73,3 C 65,0 C 5 min
Mash Step Add -0,50 l of water and heat to 67,0 C over 4 min 67,0 C 10 min
Mash Step Heat to 73,0 C over 12 min 73,0 C 20 min
Mash Step Add 9,81 l of water and heat to 78,0 C over 10 min 78,0 C 10 min

Hei,
litt usikker på hva du lurer på, men forstår det som at du lurer på hvorfor ølet ikke gjærer lengre ut, og eventuelt hva du skal gjøre med det?
Har du smakt på det? Tallene beskriver (heldigvis) ikke så mye av aspektene rundt smak og aroma.
Det er ihvertfall flere faktorer som kan spille inn i forhold til utgjæringsgraden her. Ut ifra hva du har skrevet, har du en ca utgjæring på 67% (OG-FG)/OG, noe som kan sies å være normalt til litt lavt, men det er samtidig ikke sikkert du kan forvente at ølet gjærer videre slik det er nå.

- Du har en temmelig stor andel crystalmalt. Carapils + Cara Münich + Crystal utgjør ca 33% av malt og sukker, og vil nok sannsynligvis være en av årsakene til det  består av store deler dekstriner (komplekse sukkerarter som ølgjæren ikke spiser).
- Meskeskjemaet er ganske kort. Selv om vi har ganske høyt modifiserte malttyper i dag, er det anbefalt å meske rundt 1 time på 60-tallet. Ifølge infoen her, er det innmesk på 65 grader, kjapt opp til 67 grader, og deretter ganske raskt videre til 73 grader. En lengre rest på 65 eller 67 grader hadde nok vært fordelaktig for bedre konvertering av stivelsen til forgjærbare sukkerarter.
- "Est Final Gravity: 1,006" (Hvilket program har estimert dette? Tallet virker urealistisk lavt)
- "2,0 pkg Belgian Strong Ale (Wyeast Labs #1388) [124,21 ml] Yeast 16" - Lagde du starter til gjæren? Hvis ikke er nok gjærmengden noe liten i forhold til 45 liter med såpass sterk vørter. Og hvordan har du beluftet vørteren? Sterke øl trenger mer oksygen enn vanlig.
- Den store andelen sukker (demerara + vanlig sukker = ca 20%) vil nok gjære helt ut, men det kan hende at det ble litt mye andre sukkerarter fra mesking og krystallmaltene som gjør at du likevel ikke kommer så langt som du ønsker.
- "Bitterness: 22,0" (Dette kan nok fort bli litt lite til å hamle opp mot et såpass sterkt øl med masse krystallmalt)

Håper ikke kommentarene knekker deg helt, men heller kan hjelpe til noe oppklaring. :)
Jeg har ikke noe godt forslag til hvordan du kan få gjæret dette videre ut på greit vis dessverre. Du kan tilsette Brettanomyces ("villgjær") og sette det vekk noen måneder, men da vil du virkelig få et annet øl. Det finnes vel også enzymer som kan tilsettes, men disse vet jeg for lite til å kunne anbefale eller beskrive.

Hei Lars. Tusen takk for flott innspill.

Starteren var på 2 liter med magnetrører (OG 1040). Vørteren ble kuftet i ca 30 minutter med luftstein.
Holder enda på å venne meg til speidelen min. Programmet er Brewsmith 2.0 (som jeg begynner å ta med en klype salt).

Har smakt på det når jeg tok målingene (seffers) og smaken var tørr og fin. Vet man ikke kan smake alle sukkerartene som "sukker" smak, men var usikker på om det kanskje var mer som burde gjæres ut før jeg flasker. Vedrørende bitterheten så brygget jeg dette til meg og fire kamerater som har hjulpet meg med cash til innkjøpet av speidelen og 2 av de liker ikke kraftig humlepreg.

Uansett, 7,8% er sterkt nok for et juleøl. Det viktigste er vel at det smaker godt  :biersmile:

Reagerte også på mesketiden. Var noe kort. Men som du sier - så lenge det smaker godt så er jo det det viktigste.

Du må være helst sikker på gjæringen har stoppet opp før du flasker - hvis ikke har du gode kandidater for flaskebomber.

Er klar over faren for flaskebomber. Det er derfor jeg ville ha noen meninger til enn fra de to andre i "bryggegata" her jeg bor.

Skal måle igjen i morgen eller på lørdag, hvis verdien er den samme blir det omstikking og flasking.  :yes:

Brygget i går igjen (Tysk pilsner) og endte opp med å bære 60 liters karet over til den ene av de to andre bryggerene i gata siden han nettopp har fåt seg nytt øleskap. Karet passet fint inn i skapet, men han var litt bekymret for glassplaten sin  :jaha:

Nå står ca 50 liter pilsner og gjærer ved 9 grader  ;D

9 kg Weyermann pilsnermalt
1 kg Munich malt type 2
1,5 teskje wyeast gjærnæring
100 gram perle

OG: 1.043

Kjekt. Vi satser på det går fint. Må få fingen ut og brygge juleølet mitt jeg også. Må bare få fatt i gresskar :(

Et triks er å ta av en liter vørter på desinfisert 1,5-litersflaske med aluminiumsfolie på toppen, sette den varmt (f.eks rundt 25-28°C) og se om FG holder seg stabil over noen få dager. Enkelte gjør dette parallelt ved siden av den "vanlige" gjæringen, for å få et raskt anslag for hvor langt man ølet vil gjære ut.

Håper ølet blir godt og ender opp i juleølkonkurransen på ett eller flere vis.  ;)

Jeg bare repeterer ting jeg har hørt man bør gjøre:
Har du forsøkt å rouse/løfte opp det meste av gjæren i ølet igjen? Jeg ser det er en lavt flokkulerende gjær, så det er kanskje ikke noe stor fare for at gjæren har felt ut for mye, men verdt et forsøk. Hvis du kan heve temperaturen feks. 2 grader i rommet(bruker vifteovn og termostat selv), samtidig med at du får gjæren tilbake i løsning, så har iallefall jeg opplevd at det kan skje ting. :)

espen

Smakte på juleølet i helgen. Godt skum, fine bobler og fantastisk smak :)

Nå kan jula bare komme...

Pokker. Har skjedd noe rart med denne batchen. I Oktober var alt flott og fint, men nå i slutten av November så er alle flaskene kraftig overkarbonert :(

Lurer litt på å helle over flaskene på et Cornelius fat....

Det er vel antakelig fordi det ikke hade gjæret helt ut før tapping. Ellers kan det selvsagt være tegn på en infeksjon (det kan du kanskje kjenne på smaken?).

Tror ikke det er så lurt å helle det over på fat, da er risikoen for oksidering ganske stor.

Hvis det er infeksjon er det en veldig snill type, for ølet smaker godt. Er bare alt for kraftig karbonert og en smule vanskelig å sjenke :(

Tilbake
Topp