saccharolicious!

B

bruker-1

Heisann! Noen som har testet gjæren fra saccharolicious?
 

Vedlegg

  • 20130803_193539.jpg
    20130803_193539.jpg
    1,7 MB · Sett: 919
Jeg har testet cornwall som du ser. Enkel å få igang og har gjæret fint ned (OG-55 til FG-06). Smaksprofilen er god. Jeg kommer helt klart til å kjøpe fra Saccharolicius.
 
Jeg har bare kommet så langt å steppe opp gjærstartere. Satser på å få brukt mitt gjær iløpet av denne uka.

Det er cornwall jeg har stående klar. Ellers kjøpte jeg også Demonica, Trappist O og Gnome.
Gleder meg til å prøve disse!
 
Men mengden gjær man får på disse slantsene er vel ganske liten i forhold til ferske pakker Wyeast og White Labs? Ganske dyr gjær med tanke på mengde og arbeid?
 
Gahr skrev:
Men mengden gjær man får på disse slantsene er vel ganske liten i forhold til ferske pakker Wyeast og White Labs? Ganske dyr gjær med tanke på mengde og arbeid?

Tja, det koster noen ekstra små kroner i spraymalt og ørlitt ekstra planlegging. Prisen kan forsvares med at Maarten Vanwildemeersch(?)
er småskalaprodusent og vel verdt å støtte framfor mer etablerte leverandører :)
 
+1

Liker også å dille med gjær. Har begynt å sette meg mer og mer inn i emnet, og det å dyrke opp 2 mill. celler fra slant til fullvoksen starter er en kjekk prosess.

La til bilde av min kultur som står klar for aksjon. Denne har vært igjennom tre startere. 0,5 liter.(Ikke på magnetrører), så i 3l m. magnetrører og til slutt en gang i 2,5l m. magnetrører.
Da skulle jeg ha omkring 350 milliarder celler klare for aksjon. 

 
Ser at Bryggselv også har fått inn dette nå. Kommer det til Bryggselv Stavanger, Lagerboii?
 
Odland skrev:
Kommer de med en liten Lagerboii som stepper opp gjæren for deg?

Nei, såpass kjærlighet må man ha for gjæret at du kan avse noen minutter for å lage startere.
Er ikke så utrolig mye jobb egentlig.
 
Det ser jo bra ut for nerdene som allerede er nøye på å lage startere og pitche riktig antall gjærceller.

Har Saccharolicious noen andre gjærstammer enn de andre produsentene? Ut ifra beskrivelsene virker det som at det er mange av de vanlige. Noen som vet hvordan f.eks. Brett II er?
 
Petter F skrev:
Det ser jo bra ut for nerdene som allerede er nøye på å lage startere og pitche riktig antall gjærceller.

Well, det blir jo ikke akkurat lettere å beregne antall gjærceller hvis man må steppe opp gjærstarteren for å få mange nok celler...
 
Hmmm. Å bergene celler til et brygg er som regel ikke 100% konkrete, man antar hele tiden at man har x-antall celler og deromkring. Med mindre man teller dem.

Etter å ha gjennomført de stegene som er oppgitt hos saccharalicious har man omkring 100 milliarder celler. Fra der av er det som å dyrke opp på lik linje som vanlig.
 
Petter F skrev:
Det ser jo bra ut for nerdene som allerede er nøye på å lage startere og pitche riktig antall gjærceller.

Har Saccharolicious noen andre gjærstammer enn de andre produsentene? Ut ifra beskrivelsene virker det som at det er mange av de vanlige. Noen som vet hvordan f.eks. Brett II er?

Fikk svar på opprinnelse fra Maarten hos Sacch. Brett II kommer i fra Brasserie a vapeur og er deres brett stamme. Egner seg godt til å brygge Orval eller annet 100% brett brygg.
 
Hvor kommer West Coasten fra?

Spør for meg Aleksander ;)

Spør gjerne hvor alle gæren kommer fra, om De vil
 
Tilbake
Topp