Safale US-05 - what to do?

Skal brygge en black IPA til helgen. Volum ca 23 liter. Planlagt OG 1.062.

Har alltid brygget med WLP001 og 007 men dette var nå bryggselv tomme for. Ble anbefalt tørrgjær US-05 Safale.. 2 poser.

Noen spørsmål:

1. Hva er typiske egenskaper for denne gjæren?
2. Lager jeg gjærstarter på samme måte som med flytende gjær? Bør jeg uansett lage starter?
3. Hvilken temperatur trives denne gjæren best i?
4. Noen kjente øl som er brygget med denne gjæren som jeg kunne smakt på forhånd?

Ingemarh skrev:
Skal brygge en black IPA til helgen. Volum ca 23 liter. Planlagt OG 1.062.

Har alltid brygget med WLP001 og 007 men dette var nå bryggselv tomme for. Ble anbefalt tørrgjær US-05 Safale.. 2 poser.

Noen spørsmål:

1. Hva er typiske egenskaper for denne gjæren?
2. Lager jeg gjærstarter på samme måte som med flytende gjær? Bør jeg uansett lage starter?
3. Hvilken temperatur trives denne gjæren best i?
4. Noen kjente øl som er brygget med denne gjæren som jeg kunne smakt på forhånd?

Samme strain som 001.

1. Velgig lik 001
2. Nei. Bløyt (rehydrer) den i 30 °C vatn, ca 1dl pr pakke, kokt og avkjølt før bruk. 1 pakke skulle holde til brygget ditt. Kansje du treng litt meir men det er dumt å opne ein pakke og ikkje bruke heile.
3. På ein IPA er 19 °C passande syns eg. Pass på at det ikkje blir for varmt i starten. Mot slitten av gjæringa kan du godt heve tempen eit par grader for å sikre at den gjer jobben ferdig.
4. Huskar ikkje i farten, men det er det heilt sikkert.

Eg brukar den mykje på alt av amerikanske øltypar og den er veldig OK all-round gjær til US-ales. Attenuasjon på OG 1,060 brygg ligg på 75-80% avhengig av mesketemp og mengder av spesialmalt hjå meg.

Supert!

Takk for gode og raske svar!

Bare litt usikker angående det med rehydrering... Jeg skal altså koke opp vann, la det avkjøle, ta ca 1 dl over i en beholder og tilsette én pose gjær? Dette når vannet er på ca 30 grader? Hvor lenge skal gjæren stå sånn før den kan pitches i gjæringskaret?

Betyr dette at jeg kun tilsetter gjærnæring under koking av vørter?

Ingemarh skrev:
Supert!

Takk for gode og raske svar!

Bare litt usikker angående det med rehydrering... Jeg skal altså koke opp vann, la det avkjøle, ta ca 1 dl over i en beholder og tilsette én pose gjær? Dette når vannet er på ca 30 grader? Hvor lenge skal gjæren stå sånn før den kan pitches i gjæringskaret?

Betyr dette at jeg kun tilsetter gjærnæring under koking av vørter?
Jepp, det er korrekt. Det tek ca 15-30 minutt for gjæren å løyse seg opp, men du kan fint gjere denne operasjonen tidleg på bryggedagen. Reinholdsregime som vanleg sjølvsagt. Den rehydrerte gjæren har ideelt sett samme temperatur som vørteren når den blir tilsatt, samme som med flytande gjær.

Når det e sagt kan eg jo nevne at eg stort sett er litt lat og brukar å ta 30 C vatn rett frå krana og løyse opp gjæren i. Dette har fungert fint for meg, men det er ingen garanti for at dette vatnet er reint nok til å ikkje skape problem seinare.

Gjærnæring under koking skadar ikkje, men er ikkje noko krise om det blir gløymt.

Rehydrering er ikke nødvendig, selv om det nok er snillest for gjæren. Du kan drysse gjæren rett på vørteren med godt resultat. Tørrgjær er virkelig enkelt å forholde seg til, og US-05 er antakelig den mest uproblematiske gjæren du kan få tak i.

Litt gjærnæring i vørteren er sikkert bare bra, men heller ikke det er nødvendig.

BYO hadde en artikkel om dette med rehydrering av tørrgjær for ca ett år siden. De konkluderte med at det ble minst like godt resultat om du bare drysser tørrgjæren oppi vørteren, om ikke bedre. Etter denne artikkelen sluttet jeg med rehydrering og det funker som bare det!

Dag skrev:
BYO hadde en artikkel om dette med rehydrering av tørrgjær for ca ett år siden. De konkluderte med at det ble minst like godt resultat om du bare drysser tørrgjæren oppi vørteren, om ikke bedre. Etter denne artikkelen sluttet jeg med rehydrering og det funker som bare det!
Har ikkje tørt å prøve det etter å ha lest ein plass at halvparten av gjæren kan krepere. Nokon som finner igjen den BYO-artikkelen som Dag snskkar om?  Hadde vore artig å lese den.

Dette er jo en gledens dag! Da kan dere regne det som sikkert at jeg også kommer til å drysse gjæren rett i vørteren neste gang :-D

Samme her, men vil helst lese artikkelen først. I forrige øl hadde jeg i to pakker rehydrert gjær på 21 liter OG1.062. Bare for å være sikker, liksom.

Dag skrev:

Dette strider mot stort sett alt av kunnskap om tørrgjær og hvordan celleveggene oppfører seg i kontakt med fuktighet. Husker du hvilket nummer artikkelen stod på trykk? Jeg kan ikke huske å ha lest den og skulle gjerne tatt en titt.

Odland skrev:
Artikkelen blir også tatt opp i Basic Brewing i 2012

Jeg synes Basic Brewing er et ganske bra show, men for å være ærlig så er det mange av forsøkene deres som virker dårlig gjennomført. Forsøkene spres utover mange bryggere, uten noen kontroll på utenforstående faktorer og framstår ofte som ukvalifisert synsing.

....skeptisk...
Trur nok eg kjem til å fortsette å rehydrere. Høyrest ut som om dette ikkje er eit vitenskapeleg eksperiment og dermed berre synsing. All litteratur seier rehydrer for best å sikre nok gjær av god helse.
Til samanlikning kan ein jo sei at på pakkane med flytande gjær står det at det er nok til eit 20l brygg, noko alle veit er ein sannheit med modifikasjonar. På tørrgjær pakkane står det at den kan dryssast rett i vørteren mens fermentis anbefalar vel på sine heimesider å rehydrere.

Takk. Da har jeg skummet artikkelen.

Det er 10 bryggere som har brygget en batch de er bedt om å dele og ha gjær rett i den ene og rehydrert i den andre og utover det behandle batchene så likt som mulig. Så skulle de smake og finne ut hvilken batch som ble foretrukket. Av disse var det 6 som foretrakk den rehydrerte og 4 som foretrakk den direktepitchede. I tillegg er det gjennomført en poll på et nederlandsk forum. Flere av batchene er beskrevet i teksten. I konklusjonen mener det at resultatet kan tyde på at effekten av rehydrering er mindre enn andre kilder antyder, men at forsøket er for lite til å gi noen klar konklusjon.

Tilbake
Topp