Tvilsomt at det er store ulemper. Som flaskebomber og slikt, for det er jo ikke mer sukker for gjæren å spise enn det sukkeret du har brukt for å karbonere på flaskene.
Dersom du tilsetter MASSE mer enn nødvendig, vil jo det legge seg som en større mengde bunnfall enn nødvendig. Og det er mer gjær som kan autolysere, som
@cjohansen skrev akkurat (vi skrev samtidig, men cjohansen skriver raskere enn meg
)
Jeg har akkurat i kveld tilsatt gjær med pipette til en batch med flasker som ikke ville karbonere.
Jeg valgte å rehydrere gjæren i et større volum vann en "oppskriften" tilsa, for å få færre gjærceller pr dråpe fra pipetten.
Desinfiserte pipetten med starsan og tilsatte 1 dråpe rehydrert gjær i halvparten av flaskene og 2 dråper i resten. 0,33 flasker.
Skal komme med en oppdatering her om en uke og to.
Jeg brukte
DENNE tørrgjæren, etter diskusjon frem og tilbake med en ansatt på Vestbrygg. Det stod mellom den og F2.
Om det var lurt vil bare tiden vise. Dersom den spiser MASSE mer av tilgjengelig sukker enn det den opprinnelige gjæren gjorde i hoved-fermenteringen får jeg jo et problem. Men LITT farlig skal man jo leve
Jeg endte jo opp med nesten ALL den rehydrerte gjæren ubrukt, var ikke mange dråpene som gikk med til flaskene.
Så da kjøper jeg inn eplejuice og setter det til gjæring på en BetterBottle med resten av denne gjæren. (HATER å kaste noe
)