Safbrew F2

Hadde en batch med impy stout som ikke var særlig ivrig på etterkarbonering. Halvparten av flaskene ble jekket og tilsatt noen dråper rehydrert F2. Ga kjapp karbonering og klistrer seg fint til bunnen.

Sent from my HTC One S using Tapatalk
 
Andersrene skrev:
Hadde en batch med impy stout som ikke var særlig ivrig på etterkarbonering. Halvparten av flaskene ble jekket og tilsatt noen dråper rehydrert F2. Ga kjapp karbonering og klistrer seg fint til bunnen.

Sent from my HTC One S using Tapatalk

Bruker du samme rehydreringsprosedyre som vanlig Safale? Skulle vært interessant og fått noen flere synspunkter fra folk med erfaring fra bruk av dette... Litt redd for flaskebomber, kan du si...
 
Ja, vanlig dehydrering som angitt i fermentis f2 datablad. Ser ikke helt grunnlaget for å være redd flaskebomber. Med mindre ølet har blitt flasket alt for tidlig eller det brukes latterlige mengder sukker ser jeg ikke hvordan ny gjær skal øke risikoen for dette.

Sent from my HTC One S using Tapatalk
 
Jeg har prøvd F2 gjær. Delte en batch i to, en med F2 og en uten. Den med F2 hadde betydlig mer kullsyre og skum enn den uten i tillegg til at den satt godt fast i bunnen av flaska.
 
Bumper denne opp igjen. Hvordan beregnet dere mengde per flaske? Regner med at det doseres gjennom en sprøyte, men er det nok å rehydrere gjæren i for eksempel en desiliter vann, for så å dele dette på antall flasker og fordele utover?
 
Rehydrer gjæren som vanlig. 10 X vekten av gjæren.
Bland det inn når du stikker om og tilsetter sukker(lake).
Jepp. Aldri brukt tørrgjær før, men skal klare rehydreringen regner jeg med :) Skal sette den rett i flasker med noe øl som ikke har klart å karbonere etter 2 måneder. ABV 9 %. Så den opprinnelige gjæren har nok tatt natten for jobben. Jeg kjører på og ser hva som skjer. Enten karbonert øl, eller mat for dodraugen :)
 
Det vil si: brukte tørrgjær de første to batchene, men da ble det bare kastet oppi på lykke og fromme. Rutinen og resultatene har bedret seg :)
 
Ja, vanlig dehydrering som angitt i fermentis f2 datablad. Ser ikke helt grunnlaget for å være redd flaskebomber. Med mindre ølet har blitt flasket alt for tidlig eller det brukes latterlige mengder sukker ser jeg ikke hvordan ny gjær skal øke risikoen for dette.

Sent from my HTC One S using Tapatalk

Dehydrert tørrgjær FTW! LoL

Sent fra min HTC One S via Tapatalk
 
Hvor mye gjær bruker dere? 2-7 gram pr hl er et ganske stort spenn. For min pils på 20 liter skulle det tilsvare 0,4-1,4 gram totalt.
 
Hvor mye gjær bruker dere? 2-7 gram pr hl er et ganske stort spenn. For min pils på 20 liter skulle det tilsvare 0,4-1,4 gram totalt.
Noen som har et fornuftig svar på dette? Skal tappe en barley wine. (Og hvordan måles dette uten narkovekt?)
 
Hvis du ofrer hele posen så kan du f.eks:

Hell alt I en gitt mengde vann. Da kan du regne deg til hvor mye gjær hver f.eks ml inneholder. Så kan du bruke pipette og trekke ut ønsket brukerdose.
 
Ofrer gjerne hele posen, men har verken pipette eller mattekunskaper til å bruke overnevnte metode...
 
Pipette = apotek.

F2 er oppgitt til 2-7g pr hectoliter øl. Altså 100L.

La oss si du skal fordele i 20L. Det er en femtedel av 100L.

La oss si du går for tilsvarende 2g pr 100L

2/5= 0.4g. Du trenger 0.4g pr 20 liter.

Hvis du blander 20g posen ut i 1000ml vann: 20/1000 = 0.02g pr ml.

Pipetten du har fått fra apoteket rommer f.eks 5ml. Hver brukerdose i pipette gir altså 0.02g x 5 = 0.1g gjær.

Du trengte 0.4g pr 20L = 0.4/0.1 =4.
Da trenger du fire brukerdoser fra utblandingen din.

Med forbehold. Jeg stinker i matte.
 
Pipette = apotek.

F2 er oppgitt til 2-7g pr hectoliter øl. Altså 100L.

La oss si du skal fordele i 20L. Det er en femtedel av 100L.

La oss si du går for tilsvarende 2g pr 100L

2/5= 0.4g. Du trenger 0.4g pr 20 liter.

Hvis du blander 20g posen ut i 1000ml vann: 20/1000 = 0.02g pr ml.

Pipetten du har fått fra apoteket rommer f.eks 5ml. Hver brukerdose i pipette gir altså 0.02g x 5 = 0.1g gjær.

Du trengte 0.4g pr 20L = 0.4/0.1 =4.
Da trenger du fire brukerdoser fra utblandingen din.

Med forbehold. Jeg stinker i matte.
Flere ting:
- elsker at du bruker ordet "brukerdose"
- takker for utregningene
- er det ikke rart at en vanlig brygger trenger 0.4 gram, når de selges i pakker på 20 gram? (Hvem er pakkene myntet på)
- skal flaske i dag, så tror jeg rett og slett går går 2/5 ts... (virker så lite... hvilket jeg frykter betyr at jeg i kampens hete kommer til å ta "litt mer" og angre etterpå...)
 
Nei men hva kan skje hvis du bruker for mye? Den spiser ikke mer enn den spiser uansett. Ølet er ferdig, du skal karbonere. Ved massiv overpitch ved førstegjæring betyr det noe, men er usikker på hvis det forriger et øl merkbart på dette stadiet. Interessant spørsmål jeg kom med her vil jeg si. Klapp på egen skulder.

Vel. Se for deg at de skulle pakket og shippet pakker på 1g. De hadde jo vært mikroskopiske. Hadde nok kostet mer enn det ville smakt.

Men ja. Jeg synes det er litt flabbergasting at man bare trenger 2-7 gram på 100 liter. Det er jo...ingenting? Enda et bevis på at gjæren er ganske artig liten organisme.
 
Tilbake
Topp