Saison med ekstrakt, råd

Jeg har tenkt å brygge en Saison med ekstrakt. Det er en stund siden sist brygg så er litt rusten. Har kjøpt følgende ingredienser :

Cbw pilsen light pulver, 1362 g
Pilsen light ekstrakt 1,5 kg
Bavarian wheat 1,5 kg

Belle saison 11g gjær

I tillegg har jeg liggende følgende humle :
Mittlefruh
Saaz
Amarillo
Cascade
Centennial

Er det en kalkulator hvor jeg kan legge inn ekstrakt/pulver for å finne ønsket OG? Tenker å brygge 20 - 25 liter, kan jeg bare ha i alt av malt?
Ønsker litt fart i det, 5 - 7 %, kan OG 1,06 være passe?

Går for fruktig med definert humle uten for mye bitterhet, lurer på om dette kan funke :
Cascade 30 g 60 min
Mittlefruh 20 g 20 min

Takk for innspill og veiledning til en rusten rookie.

F.eks beercalc.org. Med 25 liter og Belle saison havner du vel i overkant av 7 %. Vær forberedt på at det blir tørt. Pleier å starte på 18 grader og øke til 28 med Belle. Evt stopp på 22-23 hvis du ikke liker mye estere.

Hvordan får jeg det eventuelt mindre tørt?
Koker nå, planlegger 22 liter :
3 kg ekstrakt
1 kg frystetørret

50 g Mittlefruh, 50 min
20 g Saaz, 20 min

35 g revet ingefær

Hva tror dere?

Det blir tørt med den gjæren. Siden du bruker ekstrakt, er det ikke så mye justeringsmulighet.

Ved senere anledning kan du ev. steepe noe krystallmalt. Eller tilsette laktose for å få restsødme, men ville ikke brydd meg. Saison skal være tørr. Ta gode notater. Hvis du ikke blir helt fornøyd, kan du da tweake litt på neste batch og få den akkurat slik du vil ha den. Ellers er beercalc.org fin i og med at du kan velge stil og se om din oppskrift gir et typeriktig øl m.h.p OG, IBU og farge.

Tilbake
Topp