Saison med sitrongress - hjelp

Jørn Hammerud

Norbrygg-medlem
Jeg drakk en Saison med sitrongress på Crowbar i Oslo, og vi var alle enige om at dette var meget godt. Mine venner synes jeg skal brygge dette. Jeg har kun brygget en Saison tidligere; det var på ekstrakt og smakte ikke godt. Nå er jeg villig til å prøve igjen, all grain-style.
Jeg tenkte å ta utgangspunkt i Gahr sin oppskrift Andrimne Saison versjon 2, som man finner i tråden om Brygging av saison, i medlemsseksjonen.

Skjønner ikke hvordan jeg skal eksportere tekst fra BeerSmith (hilsen IKT-ansvarlig Hammerud), så legger ved skjermdump.

Jeg har lest at det er fint med 3 gr/l, og at jeg skal finhakke og tilsette ved nedkjøling (jf Nøgne Ø).

Det jeg lurer på, er om noen har noen erfaringer med sitrongress. Skal man justere ned IBU for å få gresset lenger frem, eller er det bare å ta en "hvilken som helst" oppskrift og tilsette gresset? Vil den oppskriften jeg har valgt ha for sterke smaker i en eller annen retning, slik at sitrongress vil lage en kræsj?

Dersom noen har noen gode oppskrifter på enten Saison, wit eller pale ales med sitrongress, vil jeg veldig gjerne høre fra dere, for dette var digg.
 

Vedlegg

  • saison.JPG
    saison.JPG
    100,6 KB · Sett: 551
Jeg og Odland brukte sitrongress i en wit, da tilsatte vi sitrongresset ved flame out. Det funket fint det.
Jeg hadde valgt citrus humler på slutten som cascade, citra evt sorachi acce. Så brukt en 5-10 stk hele stenger , som dunkes med baksiden av en kniv slik at du får smaken ut, men at de fremdeles er hele. Så tilsatt de ved flame out og tatt de ut etter at kjølingen er ferdig.
 
Bedre sent enn aldri:

Wit Løgn

Hier er oppskriften:

OG: 1.049
Koketid: 90min

Meskeskjema:

15min @ 50 grader
30min @ 65
Mash out @ 76 (hold i 10 min)

Malt:

60% Pilsnermalt
40% Hvetemalt

Humle og tillegg:

20g/22,5l (9 IBU) Saaz @ 60 min
10g/22,5l (0,5 IBU) Saaz @ Flame off
30g/22,5l Appelsin-, lime, sitron og grapefrukt-zest @ Flame off
7g/22,5l Indisk koriander @ flame off
1 liten bunt sitrongress (lett banket) @ flame off

Gjær:

WLP400 etter Mr.Malty Calc
1l O2/1min
Gjæres 14 dager på 17 grader
 
En chinook-pellet i mesken for hver brygger som er med på bryggingen + ett sort kattehår og du er golden
 
Tilbake
Topp