Sakte gjæring av Tsjekkisk Pilsner vanlig, eller?

Har nettop satt mitt andre brygg, en Tsjekkisk Pilsner. Brukte Wyeast #2278 Czech Pils.... Posene blåste bra opp og virket bra, så jeg satt ingen starter, men brukte 2 poser på 25 l vørter som jeg startet gjæringen på for en uke siden. Gjæringen går og det produseres gass, men det virker som gjæringen er betydelig tregere enn tilfellet var med mitt første brygg som også var undergjæret og gjæret på samme temperatur (juleøl med Wyeast #2042 Danish lager). Er det vanlig med slike variasjoner, eller kan gjæringen bli ufullstendig dersom dersom det hele går for sakte? Har noen erfaring med at denne gjærtypen kan virke tammere, dvs. mindre action i gjærlåsen? All input mottas med takk for helst å roe ned en nervøs nybegynner...
 
Det er mange faktorer som spiller inn her.

En pakke er ikke en pakke. Flytende gjær er ferskvare og taper seg mye over kort tid. Hva var produksjonsdato på pakkene? Dersom de nærmer seg 6 måneder fra produksjonsdato er det nesten ikke liv i de. Dette kan utgjøre forskjellen mellom de to bryggene.

En annen ting er gjæringstemperatur. 2042 skal ha mellom 8-12 °C mens 2278 skal ha mellom 10-14 °C Dersom du går under 10 °C på 2278 så går det sakte, mens 2042 stortrives fortsatt.

Oksygenering av vørter er kritisk og spiller inn på hvor mye gjæra kan oppformere seg i vørteren. Dersom det er forskjell på dette vil du oppleve forskjeller, og i verste tilfelle oppleve dårlig utgjæring. 2278 har uansett en litt lavere utgjæring enn 2042 så ved samme vørter vil det være normalt å havne litt høyere.

dersom lav aktivitet skyldes for lite gjær så et det trolig at du vil oppleve dårlig utgjæring. Dersom det skyldes lav temp så ville jeg øket til 10-11 °C. utenom dette er det bare å ta tiden til hjelp og se hva sluttresultatet blir.

Dersom gjæra var 3 mnd gammel så hadde du ideelt trengt 13,6 pakker ved OG 1050. Dersom den hadde vært 14 dager gammel hadde det ideelle vært 5,3 pakker. Moralen er å alltid lage starter når man brygger lager  :brygging:

MVH
Børge
 
Takker for nyttig info, Børge! Ser at det blir gjærstarter neste gang, ja. Det meste skulle ellers være OK med mindre enn en måned gammel gjær, gjæringstemp innenfor 10-14 grader. Krysser fingre og har bevarer troen...
 
Tilbake
Topp