Naturlig karbonering av lager

For første gang har jeg nå brygga to lagerøl. Den første var en røykøl med wyeast 2206 Bavarian Lager. Den andre var en pils med wyeast 2278 Czech Pilsner. Begge karbonert med sukkerlake. All gjæring skjedde ved 12°C.
Røykølen brukte tre uker på karboneringa slik jeg hadde forventa.
Pilsen derimot hadde forsatt litt lite futt og noe sødme igjen etter fem uker. Da gadd jeg ikke vente lenger og satte flaskene inn på 22°C. Nå, éi uke etter, er alt endelig som det skal være.

Så til spørsmåla:
1. Er det vanlig at det tar så lang tid å karbonere lager?
2. Kan jeg få uønska smaker ved å la lagergjær jobbe i romtemperatur?

Hilsen Tormoden
 
Tormoden skrev:
For første gang har jeg nå brygga to lagerøl. Den første var en røykøl med Wyeast 2206 Bavarian Lager. Den andre var en pils med Wyeast 2278 Czech Pilsner. Begge karbonert med sukkerlake. All gjæring skjedde ved 12°C.
Røykølen brukte tre uker på karboneringa slik jeg hadde forventa.
Pilsen derimot hadde forsatt litt lite futt og noe sødme igjen etter fem uker. Da gadd jeg ikke vente lenger og satte flaskene inn på 22°C. Nå, éi uke etter, er alt endelig som det skal være.

Så til spørsmåla:
1. Er det vanlig at det tar så lang tid å karbonere lager?
2. Kan jeg få uønska smaker ved å la lagergjær jobbe i romtemperatur?

Hilsen Tormoden

1: Det tar gjerne over 2 uker i ROMTEMP. Ved å karbonere på 12 grader så tar det nok lang tid ja. Men 5 uker var vell lenge.
2: Det enkle svaret er NEI.. Om man gjærer lager på så høy temperatur i løpet av primærgjæringen, da må du regne med en mengde uønskede smaker.
Når det gjelder karbonering derimot, så er det ingenting i veien for å gjøre det ved rundt 20°C
 
Tilbake
Topp