Salg av hjemmebrygget øl i butikk

Hei

Jeg lurte på om det er noen som VET hva som må til for å kunne levere sitt eget øl for salg i dagligvarebutikk?
Jeg vil nødig virke frekk eller noe slikt, men jeg trenger litt info fra noen som vet, og ikke fra de som tror de vet eller andre som har formeninger om hva som kanskje trengs av tillatelser og lokaler.
Jeg har allerede en avtale med en dagligvarebutikk, som vil selge ølet jeg brygger, men det er vel mye som må til av diverse tillatelser o.l. før dette lar seg gjøre. Det er vel ikke bare å produsere, flaske og levere i butikken?

Noen som kan hjelpe???

Helsedirektoratet vet ;)

1. Tilvirkingsbevilling (gebyr kr 12.000)
2. For å få igjennom punkt 1 må du ha uklanderlig vandel i forhold til lovgivningen rundt denne virksomheten, kunne stille sikkerhet for betaling av alkoholavgift, ha tilstrekkelig sikring av tilvirkningsanlegget. I tillegg må du ikke drive med annen virksomhet som ikke er forenlig med tilvirkning av alkohol
3. Når du har fått denne bevillingen må du få godkjent internkontroll, sørge for at distribusjon er i henhold til regelverket, sørge for å melde eventuelle endringer, betale omsetningsgebyr og følge næringsmiddelregelverket.

Før alt dette begynnes på er det fordelaktig å få produksjonslokalene godkjent av Mattilsynet.

http://helsedirektoratet.no/folkehelse/alkohol/tilvirkningsbevilling/Sider/default.aspx

Min kommentar gjekk på måten myndigheitene behandlar ølet på, noko også papirmengda frå idé til butikk antydar.

Tilbake
Topp