Jeg har kjørt dobbel, i alle fall. Den siste, der du bare tar ut tynn suppe, har vel ingen annen funksjon enn å varme opp mesken til utmesktemperatur?
Når det gjelder utbytte, så tror jeg grunnen til at folk kan oppleve et høyere utbytte når de dekokterer, er den jeg skreiv om i den forrige posten min. Når du koker maltet, gelatiniserer du jo effektivt alt som er av stivelse, slik at den kan omdannes til sukker. Men et solid steg på 70-72 grader (dekstrinasjonssteget) henter også ut den siste 10%-delen av stivelsen ganske effektivt. (Utmesksteget gjør det samme, men kanskje ikke like effektivt (?), så den som alltid bruker det, opplever ikke noen dramatisk forskjell ved å legge til dekstrinasjonssteget.)
Jeg synes det er en rimelig tanke at dekoksjon kan påvirke utgjæringsgraden noe, siden den gjør gjør det mulig å la beta-amylasen jobbe med de 10 prosentene av stivelsen som de små stivelseskornene utgjør - i den delen av mesken som blir dekoktert, vel å merke.
Dette bryggosofeksperimentet ser ut til å bekrefte det jeg tror - med det vanlige forbeholdet om hvordan tilfeldigheter kan spille inn i disse ekperimentene. Trippel dekoksjon med både proteinrast, dekstrinasjonssteg og utmesksteg gir der litt høyere utbytte - 0,002, så vidt jeg kan se av bildet - enn en times "single infusion" på 64 grader. Jeg tviler på at det ville vært noen forskjell hvis det var blitt kjørt dekstrinasjon og utmesk uten dekoksjon i stedet for et flatt steg på 64 grader. Utgjæringsgraden er også noe høyere.
Hvis det er noen fargeforskjell på de to ølene i eksperimentet, synes de i alle fall ikke på bildene - det er altså ingen synlig effekt av eventuelle maillardreaksjoner.
Det blei ikke funnet noen smaksforskjeller, heller - men det er en annen sak. Jeg er rimelig skeptisk til den siden av disse eksperimentene. Men de reint fysiske, målbare/synlige forskjellene synes jeg er interessante.
Nåja - dette har ikke noe direkte med maltet til Weaver å gjøre. Så vidt jeg veit, er det like godt modifisert som annet moderne malt, slik at proteinsteg og dekoksjon ikke har noen hensikt av den grunn?