Salome Lager Malt - Bonsak

Mc.

Norbrygg-medlem
Noen som har erfaring med denne ?
Brewshop anbefalte denne. Gulvmaltet.
Laget i Trøndelag. Glemte å spørre om det var Norsk korn eller innkjøpt og maltet her.
 
Tipper den er norskdyrket. Salome er en tysk bygg-sort som blir brukt mer og mer i Norge de siste årene.
Da vet jeg litt mer. Fant litt om dem på wordpress. Ser ut til at de er nystartet.
Regner med at effektiviteten er like god som på annen malt.
Kanskje jeg skal gjøre en liten test først. Bruke 100 gram av den og en annen sort og sammenligne.
 
Da vet jeg litt mer. Fant litt om dem på wordpress. Ser ut til at de er nystartet.
Regner med at effektiviteten er like god som på annen malt.
Kanskje jeg skal gjøre en liten test først. Bruke 100 gram av den og en annen sort og sammenligne.
Det er Trøndemalt Mc! Da betyr effektiviten lite. Du kan bare ro over og hente deg en sekk!
 
Har brygget en pils med dette maltet. Oppførte seg normalt underveis og smakte veldig godt etter endt karbonering. Wlp830 og mittelfruh. Bør og Kan trygt prøves. Morsomt med kortreist
 
Har brygget en pils med dette maltet. Oppførte seg normalt underveis og smakte veldig godt etter endt karbonering. Wlp830 og mittelfruh. Bør og Kan trygt prøves. Morsomt med kortreist
Har kjøpt 833. Lurer på å tilsette litt Munich og bruke saaz.
Ja det er morsomt med kortreist. Skulle gjerne fått kloa i litt såkorn og prøvd selv. Har en kompis som har en liten lappe der han dyrker korn for å brygge øl. Bare noen få kg slik at det holder til et par batcher.
Litt moro å malte selv. Gjorde det med 12 kg i fjor, men utbytte var bare halvparten av det vi er vant til.
 
Har kjøpt 833. Lurer på å tilsette litt Munich og bruke saaz.
Ja det er morsomt med kortreist. Skulle gjerne fått kloa i litt såkorn og prøvd selv. Har en kompis som har en liten lappe der han dyrker korn for å brygge øl. Bare noen få kg slik at det holder til et par batcher.
Litt moro å malte selv. Gjorde det med 12 kg i fjor, men utbytte var bare halvparten av det vi er vant til.
Jeg hadde i 4% munich og 4% surmalt i tillegg til bonsak. Har en plan om å få i dahlsgjær, dyrke humle og prøve med heltrøndersk pilsner etter hvert.
 
Jeg har brygget pils med dette maltet. Kun dette maltet, uten spesialmalt eller annen malt.

Brygget med trippel dekoksjon, med over 90 % utbytte.

En del ble tysk lager og en del ble International lager.

Veldig fornøyd med resultatet. Begge ølene ble servert på Norsk Ølfestival 2019, med mange gode tilbakemeldinger.
 
Jeg har brygget pils med dette maltet. Kun dette maltet, uten spesialmalt eller annen malt.

Brygget med trippel dekoksjon, med over 90 % utbytte.

En del ble tysk lager og en del ble International lager.

Veldig fornøyd med resultatet. Begge ølene ble servert på Norsk Ølfestival 2019, med mange gode tilbakemeldinger.
Interessant at du fikk så høyt utbytte. Er det dekoksjonen som gjør det?
Jeg lagde en dobbelbock med dobbel dekoksjonen og fikk også et veldig høyt utbytte. Regnet med det motsatte siden det ble en tykk mesk.
Kanskje jeg skal prøve å gjøre det i morgen. Må bruke en bratberger siden jeg skal nesten doble batchstørrelsen(hele 22 liter), men skal vel få til noe som ligner.
 
Interessant at du fikk så høyt utbytte. Er det dekoksjonen som gjør det?
Jeg lagde en dobbelbock med dobbel dekoksjonen og fikk også et veldig høyt utbytte. Regnet med det motsatte siden det ble en tykk mesk.
Kanskje jeg skal prøve å gjøre det i morgen. Må bruke en bratberger siden jeg skal nesten doble batchstørrelsen(hele 22 liter), men skal vel få til noe som ligner.

Ja, dekoksjon gir meg høyt utbytte. Denne gangen gjorde det jeg primært for å maksimere smaken av maltet, som jeg var nysgjerrig på. Og også i håp om økt restsødme. FG 1008. Søk etter Salome Bonsak i BeerCalc hvis du vil se meskeskjema etc. #142 og #143
 
Ja, dekoksjon gir meg høyt utbytte. Denne gangen gjorde det jeg primært for å maksimere smaken av maltet, som jeg var nysgjerrig på. Og også i håp om økt restsødme. FG 1008. Søk etter Salome Bonsak i BeerCalc hvis du vil se meskeskjema etc. #142 og #143
Ja det var litt av et meskeskjema.
Tror jeg kjører et enklere. Varmer opp til 50 og holder en stund der før jeg varmer til 62 og holder litt før jeg tar ut rundt 4 liter og varmer til 70. Holder der 10 min og koker så opp og holder der i 15 mi. Tilbake i mesken og varmer opp til 78 for utmesk.
Det er planen. Så får morgendagen vise hva det blir.
 
Ja det var litt av et meskeskjema.
Tror jeg kjører et enklere. Varmer opp til 50 og holder en stund der før jeg varmer til 62 og holder litt før jeg tar ut rundt 4 liter og varmer til 70. Holder der 10 min og koker så opp og holder der i 15 mi. Tilbake i mesken og varmer opp til 78 for utmesk.
Det er planen. Så får morgendagen vise hva det blir.

Da synes jeg personlig at du like gjerne kan droppe det. :)

Decoction Mashing
 
Hmmm, er i gang nå. Tok ikke det steget under 50 grader. Men tok et langt steg på 50.
Mulig jeg tar det siste opp til 78 også. Vet ikke hvor mye det steget har å si. Det er vel mest for å få mesken opp til utmesk temperatur. Oppskriften jeg fant en gang sa tynn mesk taes ut på det steget. Så det er vel begrenset hvor mye effekt kokingen gir kanskje?
 
Interessant at du fikk så høyt utbytte. Er det dekoksjonen som gjør det?
Jeg lagde en dobbelbock med dobbel dekoksjonen og fikk også et veldig høyt utbytte. Regnet med det motsatte siden det ble en tykk mesk.
Kanskje jeg skal prøve å gjøre det i morgen. Må bruke en bratberger siden jeg skal nesten doble batchstørrelsen(hele 22 liter), men skal vel få til noe som ligner.
Ja, dekoksjon gir meg høyt utbytte. Denne gangen gjorde det jeg primært for å maksimere smaken av maltet, som jeg var nysgjerrig på. Og også i håp om økt restsødme. FG 1008. Søk etter Salome Bonsak i BeerCalc hvis du vil se meskeskjema etc. #142 og #143

Jeg har prøvd dekoksjon noen ganger, og aldri opplevd at det har gjort noe som helst, hverken for utbytte eller smak:(.
 
Jeg har prøvd dekoksjon noen ganger, og aldri opplevd at det har gjort noe som helst, hverken for utbytte eller smak:(.
Jeg er ikke så bevandret selv i dekoksjonens verden. Men da jeg laget dobbelbocken tidligere så vurderte jeg å dobbelmeske, men gadd ikke. Så jeg ble forbauset da jeg fikk høyt utbytte. Forventet det motsatte.
I dag fikk jeg 72 % effektivitet i beersmith.. Ligger rundt 68 til 70. Så det er ikke så mye over. Er litt usikker på hvor mange liter jeg fikk før kok da jeg ikke er kjent med Bratberger maskinen. Tror det var knappe 27 liter med fg på 1042. Brukte 4.6 kg basemalt.
 
Jeg har prøvd dekoksjon noen ganger, og aldri opplevd at det har gjort noe som helst, hverken for utbytte eller smak:(.
Støttes (på smak). Jeg har kokt mesken til den nesten hoppet på grytebunnen. Intenst i 30 min. Ikke i nærheten av å oppnå noe av det jeg kjenner i en Urquell. Gudan vet hvordan den smaken skal skremmes ut av maltet. Mulig det er gulvmaltingen som gjør det.
 
Tilbake
Topp