Samme maltbase til Dobbelbock og Wee Heavy?

Holmentoppen

Norbrygg-medlem
Har så smått begynt å tenke på årets juleøl. Det slår meg at beskrivelsen av Dobbelbock og Wee Heavy er nærmest identisk. Ville det vært galskap å splitte en batch og gjæret med henholdsvis WLP028 og WLP833?
Noen innvendinger? Skotten skal være en anelse bitrere enn tyskeren, men det er lett å ordne.

3C. DOPPELBOCK
OG: 1074-1080 FG: 1020-1028 6,5-7,8 vol% IBU: 17-27 EBC: 35-95

Vinøs og kraftig, en sterkere utgave av Bock.

Aroma: Kraftig til meget kraftig maltaroma, med karakter av brød og karamell. Sjokoladenoter kan forekomme i mørkere utgaver, men aldri ristet karakter. En kombinasjon av fruktester, lagring og alkohol kan gi en vinøs karakter av tørket frukt. Humlearoma skal ikke kjennes. DMS og diacetyl skal ikke forekomme.

Farge/utseende: Mørk kobberfarget til rødsvart. Klar.

Smak: Kraftig til meget kraftig, søt og vinøs maltsmak, med noter at tørket frukt, brød og sjokolade. Ølet er søtt, men skal ikke være kvalmende. Varmende alkohol. Svak humlebitterhet. Bitterhet fra ristet malt skal ikke smakes.

Kropp: Fyldig kropp.


5F. SKOTSK STERK ALE/WEE HEAVY
OG: 1065-1086 FG: 1012-1024 6,5-8,4 vol% IBU: 25-35 EBC: 40-90

Søt og vinøs kraftig utgave av den skotske ale.

Aroma: Middels til kraftig maltaroma, med karakter av kjeks og karamell. Svakt til middels nivå av vinøse fruktestere og alkohol. Fraværende til svakt nivå av diacetyl. Humlearoma forekommer ikke.

Farge/Utseende: Mørk kobberfarget til rødsort. Klar til lett tåkete.

Smak: Kraftig maltsmak, med karakter av karamell. Middels til kraftig maltsødme, dog balansert av bitterhet slik at ølet ikke virker kvalmende. Svak til middels vinøs alkoholkarakter, med preg av rosiner og andre tørkede frukter. En smule ristet karakter kan forekomme.

Kropp: Fyldig kropp. Lav til middels kullsyreinnhold.
 
Ingen dum idé. Prøv. Jeg tok feil malt forleden og brukte maltet til en Brown ale med wlp833. Det blei en ganske god bokkøl, og helt klart ingen Brown ale.
 
Mye likt med belgisk mørk sterk også da, bare at der blir det kandis nedi og en annen gjær igjen. Selv brygga jeg tidlig i fjor, og seint. 7 sorter i februar, og en St. Hallvards Reservejul i oktober, med Skarekveik. Sistnevnte blei helt klart best.
 
Tilbake
Topp