Sammenheng mesketemp og FG

Slik jeg har forstått blir FG høyere ved høyere temp og motsatt.
Jeg pleier å varme opp vannet til ca 72 grader, og tilsetter malt. Har ikke varme på under mesking (gass)

Spørsmålet er da:
Tilsetter jeg malt ved for høy temp, eller er det så enkelt at jeg ikke får blandet det godt nok slik at det blir høyere temp enkelte steder?

Temp synker fra 67 til ca 65-64 på en time...

edit: Fg har lander på rundt 1020. 2 pale og en stout. Stout skal vel ligge der slik jeg har forstått.

Hva slags temperatur vannet ditt har før du mesker er forsåvidt irrlevant. Spørsmålet er hva slags temperatur du ender opp med i mesken etter at du har tilsatt vannet og blandet det med malten.

Hvis man tilsetter vann og lar det stå, så er det ikke uvanlig at man måler forskjellige temperaturer på forskjellige steder i mesken. Det spørs bare hvor du stikker ned termometeret ditt.

Hvis du har målt to-tre grader temperaturtap på samme sted, i løpet av en time lurer jeg på om du ikke burde isolere mesken din mer.

FG 1020 er ganske høyt. Sjekk at hydrometeret ditt er kalibrert riktig, og husk å lufte vørteren skikkelig.

Hydrometer er riktig, og bruker ristemetoden.

Isolere bedre og riste mer... Teste det til helgen.
Takk for hjelpen begge to!

Et temperaturtap på 2-3 grader på en time er helt vanlig ved BIAB dersom man ikke tilfører varme underveis. Jeg opplever det selv, og etter hva jeg har hørt så er det uproblematisk. Størsteparten av konverteringen av stivelse til sukker skjer vel også de første 20 minuttene, og temperaturfallet er vel da ikke noe mer enn maks en grad i løpet av den tiden.

Så da er vel konklusjonen at det ikke er nok oksygen i vørteren da...

Kanskje prøve å senke temp til 70.

Bruker en alternativ biab... Gammelt gjæringskar med masse hull i bunn... =)

OG har lagt mellom 50 og 60 de tre siste bryggene. ca samme FG og gjær (safale 05)

Det har vel litt å si hvor mye spesialmalt det er i?

Sist redigert:
Tilbake
Topp