Schneider's Doppelbock Weizen Clone (Ønsker tilbakemeldinger)

Da har jeg bestemt meg for å prøve å brygge en gammel favoritt.
Klone oppskriften kommer ifra boka Clone Brews.

Oppskriften:
3,60 kg Wheat Malt, Ger            (3,9 EBC)      Grain 2 48,6 %
2,50 kg Pilsner (2 Row) Ger        (3,9 EBC)    Grain 3 33,8 %
0,80 kg Caramunich Malt          (150,0 EBC)  Grain 4 10,8 %
0,50 kg Munich Malt                  (15,0 EBC)  Grain 5 6,8 %
28,00 g Hallertauer Mittelfrueh    [4,00 %] - Boil 60,0 min Hop 6 11,4 IBUs
7,00 g Hallertauer Mittelfrueh      [4,00 %] - Boil 15,0 min Hop 7 1,4 IBUs

PH 5.2 Stabilizer (Mash 60,0 mins) Water Agent 1 -
Yeast Nutrient (Primary 3,0 days) Other 9 -

1,0 Starter German Wheat (Wyeast Labs #3333) [1500 ml] Yeast 8 -

Data:
Est Original Gravity: 1,083 SG 
Est Final Gravity: 1,017 SG
Estimated Alcohol by Vol: 8,8 %
Bitterness: 12,8 IBUs
Est Color: 31,2 EBC

Meskeskjema:
10 min @ 40 °C
90 min @ 65 °C
Batch Sparge @ 75 °C

Spørsmål ang. gjæringsforløp:

Ifølge boka skal brygget "primærgjære" i 7 dager, så flytte brygget til "sekundær-gjæring".
3 dager før flasking skal det tilsettes "another dose" av samme gjæret i sekundær-karet.

Er det noen som har prøvd seg på dette noen gang?
Dette var helt nytt for meg.

Hi
I do not understand the recipe at all. First of all, if you want to brew a Schneider beer the yeast should be as close to the original as it can possibly be. So Wyeast 3068 is the first choice here (even though it is the original Weihenstephan it still resembles the Schneider aroma profile much better).
Secondly you throw a hell lot of CaraMalt in, who needs that?
Adjust your mash profile to something like 60 min at 62degC, and move on to the 2nd rest  aim for another 20-25 minutes at 72degC in order to get a fuller beer. With 90min at 65 you shooting for a pretty dry beer, I know that the mash will be pretty thick but still at 65 most of the sugars will be of the fermentable type...no wonder that you want to balance that with 10wt% of CaraMalt.

To answer your second question, this is what most of the breweries do if they are going for bottle fermentation, adding new happy yeast. You will not need that as a homebrewer, luckily enough we still have plenty of healthy yeast in our fermenters even after some weeks of primary fermentation. btw a 8.8 abv beer needs more than just 7 days of primary fermentation even at top fermenting conditions you will have to wait a little,guess something around 2 weeks primary is appropriate.
cheers

Hi Sombrää,
I don't know if I should reply in Norwegian or English, but I'll do it in English if that's easier for you to read.

Thanks for noticing that the amount of caramunich was so high. I had to take another look in my book, and I mixed some of it up.
It contains:
311g Caramunich
277g Dark munich (Called Type 2 at vinogbar.no)

The recipe also says that if I'm going for the all-grain option, I should add another 450g of Dark munich malt.
Since I didn't get hold of the dark type, I ended up with Type 1 instead. Therefore I'm going to ramp up the caramunich and munich malts some more.

Regarding the addition of fresh yeast in the secondary, should I drop this?
I know that we have happy yeast in our fermentation-vessels, but this book is written for homebrewing, and no other weizen recipes calls for this action.
I just got confused :)

Du kan svar på norsk  ;)

I write in english because the answer would take me hours to write down.

Yes drop it, I believe the book mentions to add fresh yeast simply because the ABV is so high. They want to ensure that you get a proper carbonation in your bottle / kegs.
Regarding your malt bill,maybe its smart to just mix up the values of the munich malts, meaning 0.8 munich and 0.5 caramunich?

...Anyways since I love this beer and also favour the 2nd Doppelbock from Schneider TAP5 let us all know how this brew turned out.
cheers

Da fortsetter jeg på norsk :)

Da dropper jeg tilsettingen av gjæret i sekundærtanken. Har ikke bestemt meg om jeg skal ha det på fat eller flaske. Men tenker meg at det blir flasket.
Da jeg liker best weizen ifra flaske.

Og ja, jeg kommer nok til å bruke 0,8 munich type 1 og 0,5 Caramunich. (Legger til litt ekstra siden jeg ikke bruker Type 2)

Uten at jeg har en fullstendig oppskrift på Schneider Avetinus, kan man jo komme med noen vitale mål (hentet fra "Breing with Wheat" av Stan Hieronymus, som har fått dem direkte fra bryggeriet).

OG: 1076
Alk: 8,2 %
IBU: 16
Malttyper: Pilsnermalt, hvetemalt (60 %), sjokolademalt (litt over 1 %)
Humletyper: Magnum, Hallertauer Tradition
Gjær: Egen gjærstamme, men White Lans WLP300 eller Wyeast 3068 vil gi liknende resultater

Mesk: 39 °C i 10 min.
        45 °C i 10 min.
        50 °C i 10 min.
        64 °C i 5 min., så dekoksjon av 1/3 av mesken dekoksjonen varmes til 67 °C i 10 min., til 70 °C 10 min. og deretter til 95 °C i 5 min. Dekoksjonen føres tilbake til mesken, som øker temperatur til 75 °C . Bryggeriet bruker lactobacillus for å senke pH i mesken til 3,0.

Koking i 60 min., med magnum som bitterhumle og Hallertauer Tradition på 10 min.

Gjæring: Pitching på 16 °C som får stige til 22-23 °C i løpet av 7 dager. Pitching rate er 6-7 mill. celler per ml., hvilket vil si en tanke mindre enn det kalkulatoren til Jamil beregner, men det brukes svært vital gjær, og bryggeriet vurderer i følge boken å øke denne raten.

Jeg er ikke verdens største fan av weissbier (selv om det kan være kankende godt til sin tid), men Aventinus er godteri! Lykke til!

Uten at jeg har en fullstendig oppskrift på Schneider Avetinus, kan man jo komme med noen vitale mål (hentet fra "Breing with Wheat" av Stan Hieronymus, som har fått dem direkte fra bryggeriet).

OG: 1076
Alk: 8,2 %
IBU: 16
Malttyper: Pilsnermalt, hvetemalt (60 %), sjokolademalt (litt over 1 %)
Humletyper: Magnum, Hallertauer Tradition
Gjær: Egen gjærstamme, men White Lans WLP300 eller Wyeast 3068 vil gi liknende resultater

Mesk: 39 °C i 10 min.
45 °C i 10 min.
50 °C i 10 min.
64 °C i 5 min., så dekoksjon av 1/3 av mesken dekoksjonen varmes til 67 °C i 10 min., til 70 °C 10 min. og deretter til 95 °C i 5 min. Dekoksjonen føres tilbake til mesken, som øker temperatur til 75 °C . Bryggeriet bruker lactobacillus for å senke pH i mesken til 3,0.

Koking i 60 min., med magnum som bitterhumle og Hallertauer Tradition på 10 min.

Gjæring: Pitching på 16 °C som får stige til 22-23 °C i løpet av 7 dager. Pitching rate er 6-7 mill. celler per ml., hvilket vil si en tanke mindre enn det kalkulatoren til Jamil beregner, men det brukes svært vital gjær, og bryggeriet vurderer i følge boken å øke denne raten.

Jeg er ikke verdens største fan av weissbier (selv om det kan være kankende godt til sin tid), men Aventinus er godteri! Lykke til!
Søkte opp denne gamle tråden da jeg gjerne vil lage en Aventinus. Med ca. 40% pilsnermalt antar jeg vørteren bør kokes i 90 min?
Hvilke utslag får man ved å senke ph i mesken til 3,0?
(Eller ved ikke å gjøre det)

Tilbake
Topp