Se på denne gjærstarteren. Et lite spørsmål.

Hei!

Denne starteren har vært steppet to ganger, mens den har skilt seg hvis man ser på bildet. Dette har jeg ikke opplevd før. Er det gjær alt som er? Eller er det bare det underste? Kan alt pitches i vørter?
 

Vedlegg

  • IMG_1415.JPG
    IMG_1415.JPG
    73,1 KB · Sett: 203
Den er jo AKKURAT slik det skal være.
Hell forsiktig den tynne vørteren av. (Det mørke), til du nesten bare har den lyse sålen igjen.
(Dette kalle proffene å dekantere).
Så beholder du litt av det flytende, slynger det rundt så du får løsnet gjæren som er den lyse sålen.
Og så pitcher du hele den siste blandingen.

Du har en perfekt bunnfelt gjær. Top Dollar!
 
Nå er det vel lagdelingen i selve gjærkaken @Elektro lurer på. Jeg TROR du kan pitche begge lagene etter at startvørteren er dekantert. Men jeg har heller ikke sett et slikt skille i en starter før. Hvilken gjær er det?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 
Det er wyeast 2007 til en pilsner. Det øverste laget var ikke der i første stepp. Det kom etter og ha coldcrashet etter det andre steppet. (har bare 3 liters kolbe så lage starter i flere omganger).
 
Kan det være døde gjærceller?

Tror jeg ikke du skal bekymre deg for. Da ville du hatt mer død gjær enn levende, og det er ekstremt usannsynlig. Den ville vel ikke lagt seg i et eget lag på den måten, heller. Enig i trub-teorien. Ikke noe å bry seg om.
 
Det jeg tenkte også. Godt og høre med andre likevel:)

Pitchet denne 16 grader i vørter på 14 grader. Satte så i gjæringstempratur på 10grader. Har ikke startet og gjære enda selvom jeg tilsatte oksygen og gjær med 0.5 liter vørter som sto på røreren i full blomstring, men hender jo det tar litt tid.

Leser litt forskjellig. Noen mener at man bør pitche gjør og i vørter på 20grader. Holde det på den tempraturen til gjæringsforløpet starter. Så sette til 10 grader?
 
Det jeg tenkte også. Godt og høre med andre likevel:)

Pitchet denne 16 grader i vørter på 14 grader. Satte så i gjæringstempratur på 10grader. Har ikke startet og gjære enda selvom jeg tilsatte oksygen og gjær med 0.5 liter vørter som sto på røreren i full blomstring, men hender jo det tar litt tid.

Leser litt forskjellig. Noen mener at man bør pitche gjør og i vørter på 20grader. Holde det på den tempraturen til gjæringsforløpet starter. Så sette til 10 grader?

Det tar tid.

Skal ikke late som om jeg er ekspert på undergjæring, men jeg ville vel kjølt ned alt til 10 grader, og pitsjet gjær med samme temperatur. Men det går sikkert bra. Mulig det tar tid fordi gjæren må justere seg til ny temperatur?
 
Tar gjerne 2 dager før det er aktivitet i lås. Du kan jo ta en visuell sjekk, er det skum på overflaten så gjærer det jo :).
 
Tilbake
Topp