Secret Santa 2025

Vis vedlegget 75895
Nissens Old Ale
Også en veldig god øl, kanskje en litt tørr ettersmak. Savner noe tørket frukt for at det skal være helt tipp topp, uansett er dette herlig hjemmebrygg og klassisk engelsk. Jeg har kjøpt mye dårligere øl enn dette det.
Veldig hyggelige tilbakemeldinger :) Har du noen tanker om hva den tørre ettersmaken er? Mener du at det er tørt, eller er det en smak der som oppleves som tørr? Ellers enig, det er lite gjærpreg. Blir ny runde i januar.

Veldig hyggelige tilbakemeldinger :) Har du noen tanker om hva den tørre ettersmaken er? Mener du at det er tørt, eller er det en smak der som oppleves som tørr? Ellers enig, det er lite gjærpreg. Blir ny runde i januar.
Jeg er ikke veldig flink til å identifisere den type smak. Men jeg tror ikke det er tørr som tynn/ høy utgjæring. Det er for meg en mer følt tørrhet enn en reell. Jeg tror ikke det primært er estere, selv om det kanskje kunne ha hjulpet siden estere kan oppfattes som sødme. Jeg vil tippe det handler mest om malttyper, jeg savner egentlig ikke estere i ølet.

Jeg er ikke veldig flink til å identifisere den type smak. Men jeg tror ikke det er tørr som tynn/ høy utgjæring. Det er for meg en mer følt tørrhet enn en reell. Jeg tror ikke det primært er estere, selv om det kanskje kunne ha hjulpet siden estere kan oppfattes som sødme. Jeg vil tippe det handler mest om malttyper, jeg savner egentlig ikke estere i ølet.
Den vidunderlige maltkompleksiteten som finnes i britiske øl er vanskelig å gjenskape! Jeg mistenker at det må være noe prosessgreier også. Å finne ut av dette blir hovedprosjektet for brygginga i 2026 (og kanskje 2027 osv) :)

Nissen kom med en best bitter som jeg skulle ønske jeg kunne fått til. En nydelig bitterhet jeg ikke helt greier å finne ut av. Smaken er fruktig og frisk, med hint av karamell. Jeg er altså enig med nissemor :) .
Jeg må nesten kommentere denne, secret er vel bare en illusjon nå allikevel. Beskrivelsen din stemmer bare så godt med det jeg selv mener om dette ølet, og det er egentlig ikke så ofte jeg opplever. Jeg synes det er mer vanlig at de som smaker på øl kjenner noe helt annet enn jeg gjør. Dette er hva jeg skrev etter å ha smakt på ølet.

https://forum.norbrygg.no/threads/hva-slags-ol-har-du-i-handen-na.3692/post-653244

Jeg må nesten kommentere denne, secret er vel bare en illusjon nå allikevel. Beskrivelsen din stemmer bare så godt med det jeg selv mener om dette ølet, og det er egentlig ikke så ofte jeg opplever. Jeg synes det er mer vanlig at de som smaker på øl kjenner noe helt annet enn jeg gjør. Dette er hva jeg skrev etter å ha smakt på ølet.

https://forum.norbrygg.no/threads/hva-slags-ol-har-du-i-handen-na.3692/post-653244
Hvor hemmelig man vil ha det er opptil hver og en, men selv syns jeg det er moro at det er hemmelig på forhånd og åpent etter mottak :)

God jul!

Deilig belgisk aroma, smaken var kanskje mer interessant ..
Selv om jeg nok ikke kommer til å putte te i brygget mitt selv, var dette et godt brygg
Takk for smaken :)

IMG_9806.jpeg

Serveres til et enkelt måltid med varmrøkt laks og gulløye

Vedlegg

• IMG_9808.jpeg
    IMG_9808.jpeg
    3 MB · Sett: 6
Sist redigert:
1000016180.jpg

Siste flaske fra den ikke like hemmelige nissevennen @cjohansen

En belgisk blonde. Herlig denne også. Gjærpreget dominerer som det skal i denne type øl. Perfekt balanse mellom estere og fenoler etter min smak. Fin fruktighet med noe steinfrukt og banan. Lett krydder og antydning til marsipan. Malt med kornpreg og godt balansert bitterhet.

Kjære nisse nå har du adressen min, bruk den gjerne flittig :p

Tilbake
Topp