Sein eller ingen start på gjæring

Hei.

For å eksperimentere med et nytt gjær (Wyeast 3787 Trappist High Gravity) så kokte jeg opp 6 liter vann med 5 bokser moss maltekstrakt og noe spesialmalt. Jeg blandet dette ut med ca. 3 liter vann etter koking og kjøling. Jeg aktiverte gjærpakken (den store typen, 125ml eller noe sånt) på morgenen. Datostempelet var litt vanskelig å lese, men jeg tror det sto 19 Jan 08, eller noe deromkring. Når den ikke hadde vokst nevneverdig utpå ettermiddagen, besluttet jeg å bruke den allikevel utifra det som står bak på posen om at det ikke er nødvendig å la den stå å klargjøre seg. Det var jo uansett et veldig lite brygg. Jeg lot vørteren stå litt lenger enn vanlig til kjøling men jeg må innrømme at jeg glømte å ta temperaturen før jeg tilsatte gjæret.
Nå to og en halv døgn etter brygging, er det fortsatt ingen tegn til at gjæringen har startet. Hva er mest sannsynligvis galt? Har jeg grunn til å klage på gjæret til Petit som jeg kjøpte det fra?

Hilsen,
Anders
 
Hei Anders, og velkommen til forumet! Wyeast 3787 er en gjær som typisk gir veldig tykt skum. Så når denne gjærer skal man ikke kunne gå glipp av aktivitet. Det kan hende at du ikke har ventet lenge nok på at pakken skulle blåse seg opp. Dette kan ta alt fra noen få timer til over et døgn.

Har du tatt FG-målinger av brygget, for sikkerhets skyld (med hydrometer)? Hvis det ikke har gjæret i det hele tatt så vil jeg nok tro at gjæren du hadde kan ha vært dårlig. Kanskje noen andre her som har slike erfaringer?
 
Jeg brygget nettopp en witbier med 3787  fra Petit, dato 14. jan. 08, uten at det tok lang tid før denne ble oppblåst. Jeg lar alltid gjæren svelle relativt mye før jeg benytter den, så er jeg helt sikker på at det er liv. Starter lager jeg også. Hvordan har gjæren din blitt oppbevart? Det har mye å si. Brygget du har satt har vel relativit høy OG, med tanke på mengden maltekstrakt du brukte til det lave volumet (jeg vil anta i området rundt 1075)? Med litt svak gjær og høy OG kan det ta ganske lang tid før man får nevneverdig aktivitet. Luftet du vørteren før gjæringen? Dette vil også spille inn. Mange faktorer å ta hensyn til... Jeg tror dog Petit oppbevarer gjæren forsvarlig.
 
Du sier ikke noe om hva du bruker til gjæringstank, har du sett oppi den etter ghæringsaktivitet eller er det gjærlåsen du ser på ?
De vanligste gjæringsbøttene med stort lokk lekker gjerne så mye at du ikke ser aktivitet i gjærlåsen med mindre du har lte vann i den.
Oddvar
 
Takk for mange gode og kjappe svar.

Først en liten korrigering. Det har vært litt stress i det siste, og siden brygga jeg har laget før som regel er godt igang med stormgjæring allerede etter 12 timer eller mindre, tok jeg visst litt i når jeg sa to og en halv dag. Det er visst bare vel en og en halv dag siden brygging.  :(

Gahr, gjæren har ligget i kjøleskapet, og jeg henta den på post i butikk, så den burde være forsvarlig lagret. Jeg lager også som regel starter, men siden dette var et så lite brygg, og siden Wyeast mener det ikke skal være nødvendig, droppet jeg det denne gangen. Du er nesten på kornet korrekt når det gjelder OG :) 1078 hvis jeg ikke husker feil. Jeg har ikke målt i ettertid, men vil det i ettermiddag.

odemmo, det er ei vanlig plastbøtte ja (rundt 30 liter, så vidt jeg husker), og dette er vel det minste brygget jeg har laget i den, men i samtlige andre brygg har det vært stor "blest" gjennom gjærlåsen såpass tidlig i gjæringa.

Jeg skal som sagt måle det med hydrometeret igjen i kveld, og rapportere tilbake.
 
Jeg vet ikke om min erfaring kan være til nytte når det gjelder flytende gjær. Første gangen jeg brukte flytende gjær gjorde jeg som andersbolager. Det ble dødfødt.(Men det var min egen dumhet) Neste gang jeg brukte flytende gjær, gikk det tre dager før posen hadde blåst seg skikkelig opp. tredje gang tok det bare noen får timer. Det kommer helt an på hvordan gjæra er blitt behandlet og transprtert underveis til norge. Hvor jeg kjøpte de to første posene kan jeg ikke huske. Den tredje kjøpte jeg fra vinogbar.no og de får den tilsent nedkjølt. Nå må ikke dette opfattes som reklame. Det står på på hjemmesia til vinogbar. Jeg ser heller ikke bortfra at petit får den tilsent på samme måte. Jeg må bare presisere at dette er min erfaring.

Det kan altså ta fra noen få timer til dager før pakken har blåst seg skikkelig opp.
 
Nå er den heldigvis igang. Da har jeg vel lært et par ting. For det første at det kan være svært variabelt hvor lang tid det tar før en pose med flytende gjær blåser seg opp, og at det lønner seg med en starter hvis vørteren er sterk, selv om den er veldig liten.
Jeg målte FG og den ligger nå på rundt 1072 eller så. (Jeg rakk ikke å korrigere mot temperaturtabellen)
Så før jeg håpe det er Wyeast gjæret som gjærer så jeg ikke ender opp med en særdeles mørk lambic. ;)
 
Det er utrolig hva man kan få liv i, det meste ekstreme jeg har hørt er en jeg kjenner som vekket en Tjekkisk pilsgjær fra Wyeast som var 6 år gammel til livet. Det tok over en uke før den blåste seg opp, og han lagde starter. Så testet han den på 10 liter øl, og det smakte som det skulle. Så lenge det er noen få gjenlevende gjærceller kan man få liv i det meste. Hemmelighenten er å lage starter, og starte med en liten starter på kanskje et par dl og så steppe den opp til ønsket startervolum.
 
Tilbake
Topp