Sekundærgjæring med WLP650 Brett B

Jeg har forsøkt meg på en klone av Haandbryggeriets Hesjeøl, etter en oppskrift her på forumet. Har gjæret denne med WLP565, og fikk den ned fra OG på 1,061 til 1,014 på tre dager(!). Målte SG på 1,012 etter 6 dager.

Har forstått det som at husgjæra til Haandbryggeriet inneholder brett A, så lurte litt på å prøve meg på å sekundærgjære en del av batchen min med WLP650.

Spørsmålet er da om det er noen god idé å gjøre dette når SG har blitt såppas lav alledere?

Det spørs jo helt på hva du vil oppnå ved å tilsette brett. Den vil antageligvis ete opp resten av sukkeret til du er nede rundt 1.000. Nå skal jeg ikke si dette sikkert, jeg har ingen erfaring med brett ennå, bare utifra hva jeg har lest meg opp på. :)

Hovedmålet er vel å eksprimentere litt, og er glad i litt funky øl - så hadde vært artig å prøvd ut brett.

Det jeg var litt usikker på var om det er nok sukker igjen for å få noe ut av sekundærgjæringa. Men om Brett klarer å gjære helt ned til 1,000 er det jo gode muligheter for at det vil sette litt smak :)

Uten at du må høste din egen villgjær, er det normalt å gjære med en konvensjonell gjærstamme ned til et visst punkt, stikke om for å så tilsette Brett for å gjære lenger ned. Hvis du melder deg inn i Norbrygg så får du tilgang til artikler som omhandler brygging av surøl og lignende! :)

Hovedmålet er vel å eksprimentere litt, og er glad i litt funky øl - så hadde vært artig å prøvd ut brett.

Det jeg var litt usikker på var om det er nok sukker igjen for å få noe ut av sekundærgjæringa. Men om Brett klarer å gjære helt ned til 1,000 er det jo gode muligheter for at det vil sette litt smak :)
Det eg mente å skrive var følgende; brettanomyces trenger ikke å gjære sukker for å produsere brettsmak og aroma. Den modifiserer og videreutvikler stoffer fra primærgjæren. God kilde til mer om dette: http://www.homebrewtalk.com/f127/understanding-brett-flavors-298943/#post3734990

Tilbake
Topp