Sekundærgjæring

Hei, jeg er ny på forumet her og er full av spørsmål  ;D

Jeg og en kompis satte i gang med vårt første brygg forrige søndag. Vi kjøpte villabryggeriet med 2 elektriske panner fra www.brygging.no og brygget ca 20 l Kölsch øl, ut i fra oppskriften som ligger ute på samme nettside.

Oppskriften sier at brygget skal primærgjæres i 4 -5 dager, og sekundærgjæres i 14 dager. Det er dette jeg er litt usikker på. Hvordan vet man at brygget er klart for omstikking (FG verdi?) og er det i det heletatt nødvendig å omstikke?
Når man skal omstikke, er det bare å bruke en sterrilisert hevert for å overføre det til det andre gjæringskaret?

Jeg har også et spørsmål angående rengjøring. Vi har kun brukt desinfiserende ballongrens og koking til å rengjøre utstyret. Etter utstyret er vasket med ballongrens og varmt vann må det skylles. Kan dette gjøres med vann fra springen, eller må det kokes først?

Skal legge inn et innlegg i "Presenter deg her" tråden, men nå ble jeg litt stressa (siden brygget har stått i ca 4 dager) så håper på svar angående omstikking :p
 
Ikke stikk ølet om. La det stå til gjæring i primærkarene i ca. 14 dager før du tapper det på fat eller flasker. Omstikking etter fire-fem dager fjerner ølet fra mye gjær før gjæren gjerne er ferdig med jobben sin. I tillegg utsetter man ølet for unødig infeksjonsrisiko. Hvorvidt ølet er ferdig eller ikke, lærer man med erfaring. Det er ikke alltid hverken FG-målinger eller plopping i gjærlås er gode merker for om ølet er ferdiggjæret. Som regel kan man etter en tid se at aktiviteten har stilnet, og da er det lurt å la ølet stå noen dager til. 10-14 dager er vanlig for ale, gjerne tre-fire uker for lager. Da får gjæren tid til å rydde opp i uønskede smaker.

ALT utstyr som kommer i kontakt med ølet må desinfiseres. Det enkleste er å bruke et middel som ikke trenger skylling, slik som "Sterkrens" som kan kjøpes fra Maltbua eller Petit Agentur, eller "Star San" som føres av Vin & Bar.
 
Tusen takk for meget raskt svar!
Ja vi må vel kjøpe skikkelig middel, er litt spent på om vi har vært grundige nok med rengjøringen.

Gjæringen har nå avtatt kraftig siden mandag/tirsdag (liten aktivitet i gjærlås). Skal man bare la brygget stå i 10 dager til selv om det er svært liten aktivitet? Og Anbefaler du en annen temperatur på resten av tiden (står ved ca 20 grader nå)?
 
Bare la det stå slik i totalt ca.to uker, hvist du vil kan du skru ned temperaturen de siste dagene for att det skal klarne noe bedre men dette er ikke nødvendig.
Hvist du har normalt rent vann er det bare å benytte seg av det til skylling.
 
Heisann

Kan vanlig Brown Ale stå 3 uker på gjæringstank uten problemer? Grunnen til at jeg spør er at jeg skal brygge på lørdag og vil ikke få tid til å stikke om før etter bortimot 3 uker.
 
Jeg har aldri hatt problemer med øl som har stått 3 uker++. Mitt inntrykk er vel at det trengs litt lenger tid før det autolyserer.

Brew your own kjørte et eksperiment i forhold til delayed racking i septembernummeret, og konkluderte med at opptil 4 uker ikke skader ølet. Det endret karakteren noe, men panelet ble ikke enige om hvorvidt dette bedret eller forverret smaken....

Tror ikke du trenger å stresse :)

:biersmile:
Tomas
 
Så lenge gjæren er av god helse i utgangspunktet, skulle det være helt uproblematisk.
 
Har en Kölsch som ble stående fra 8. aug til 8. sept pga diverse omstendigheter, og den smaker forsåvidt helt greit.

Men, vi fikk ikke noe særlig kullsyre i den, ble ganske flatt. Tilsatte 9gr sukker pr liter når vi flasket, som jo skulle være mer enn nok... Kan den lange tida på gjæringsdunken hatt noe å si for dette?
 
Det bør være nok gjær igjen til å produsere kullsyre, men det kan selvsagt ta litt tid. Hvordan har dere oppbevart ølet etter flasking?
 
Er det kommet noe kullsyre i det hele tatt? I så fall er det nok bare å smøre seg med tålmodighet.
 
Hvor mye sukker er vanlig å bruke ved flasking? Og bør dette blandes ut i kokt vann for så å helle det i ølet før det tappes? Hva er mest ideell lagringstemperatur på flaske, kan de settes i kjøleskap?

Ble mange spørsmål her nå :p
 
Tenkte å gi Kölschen en sjanse til, så tok de ut av kjøleskapet og satt de to uker til på 21grader.

Smakte på en i går, og ENDELIG kullsyre! :)
 
Tilbake
Topp